آریا طاری

حالا دیگر جواب خیلی از سوال‌ها در مورد ترکیب نهایی تیم‌های یورو مشخص شده است. با صعود ایتالیا به این تورنمنت، می‌توان گفت که هیچ تیم بزرگی عملا این جام را از دست نداده است. جام جهانی 2006 در آلمان، یکی از منظم‌ترین و بهترین دوره‌های تاریخ جام جهانی بود. این بار هم آلمانی‌ها به دنبال برگزار کردن یکی از جذاب‌ترین دوره‌های این جام هستند. رقابتی که تابستان 2024 با حضور 24 تیم در آلمان برگزار می‌شود. حضور همه تیم‌های بزرگ نیز هیجان و اعتبار زیادی به این جام می‌دهد.

میزبانی  که   رکورددار  است

آلمان اولین تیمی بود که حضورش در دوره بعدی رقابت‌های جام ملت‌های اروپا قطعی شد. آنها در رقابت میزبانی به برتری دست پیدا کردند اما بعد از حدود 18 سال، دوباره یک رقابت بزرگ ملی را به کشور خودشان کشاندند. آلمان تا امروز 13 بار در جام ملت‌ها حاضر بوده و در این زمینه رکورددار است. آنها حالا برای چهاردهمین حضورشان در این تورنمنت آماده می‌شوند. فوتبال آلمان سال 2014 قهرمان جهان شد اما از آخرین قهرمانی این تیم در اروپا زمان بیشتری سپری شده است. آلمان آخرین بار در سال 96 قهرمان یورو شد. دوره‌ای که آخرین میزبانی این تیم در جام ملت‌ها نیز محسوب می‌شود. حالا ناگلزمان جوان امیدوار است موفقیت بزرگی را برای فوتبال در این کشور رقم بزند. هرچند که شکست دور از انتظار تیم تحت هدایت او روبه‌روی ترکیه، برای هواداران فوتبال در آلمان کمی نگران‌کننده  بوده است.

کم‌تجربه‌ترین‌ها

از بین 21 تیمی که به رقابت‌های جام ملت‌های اروپا در سال 2024 صعود کرده‌اند، دو تیم تنها سابقه یک بار حضور در این تورنمنت را دارند. اسلوونی سال 2000 به یورو رسیده بود و حالا پس از 24 سال، بالاخره باز هم بخشی از این تورنمنت در فوتبال اروپا خواهد بود. آلبانی نیز در همه تاریخش فقط یک بار در سال 2016 در یورو شرکت کرده بود و حالا برای دومین بار بین تیم‌های صعودکننده این جام دیده می‌شود. آلبانی به عنوان تیم صدرنشین گروهش به جام ملت‌ها رسیده و شاید بتواند یکی از تیم‌های غافلگیرکننده این تورنمنت باشد.

قرار گرفتن در یک گروه دشوار با انگلیس و اوکراین، این نگرانی را به وجود آورده بود که ایتالیا ممکن است مثل جام‌های جهانی قبلی، این یورو را هم از دست بدهد. شاگردان اسپالتی اما با تساوی برابر اوکراین در روز آخر، خودشان را به جام ملت‌ها رساندند

قهرمان  هم   هست

قرار گرفتن در یک گروه دشوار با انگلیس و اوکراین، این نگرانی را به وجود آورده بود که ایتالیا ممکن است مثل جام‌های جهانی قبلی، این یورو را هم از دست بدهد. تیم مانچینی در شروع خیلی هم خوب نتیجه نگرفت اما ورود اسپالتی اوضاع را برای ایتالیا بهتر کرد. آنها پس از یک پیروزی پرگل روبه‌روی مقدونیه شمالی، در روز آخر به یک تساوی برابر اوکراین نیاز داشتند تا خودشان را به جام ملت‌ها برسانند. این بازی با تساوی بدون گل تمام شد تا مدافع عنوان قهرمانی هم جزو تیم‌های صعودکننده به یورو باشد. به نظر می‌رسد دمیده شدن روح فوتبال دلخواه اسپالتی در این تیم، ایتالیا را به تیم جذابی تبدیل کرده است. تیمی که بدون شک، یکی از مدعیان جدی قهرمانی یورو خواهد بود. البته ایتالیا در قرعه‌کشی یورو در سید سه یا چهار خواهد بود. اتفاقی که این تیم را در یک گروه بسیار سخت در این تورنمنت  قرار می‌هد.

یک   حضور   هیجان‌انگیز

صعود تیم ملی ترکیه به یورو نیز یکی از اتفاق‌های جذابی بود که برای این رقابت‌ها رقم خورد. ترکیه البته در دو دوره قبلی این رقابت‌ها نیز حاضر بوده اما به خاطر غیبت در جام جهانی، نگران رسیدن یا نرسیدن به یورو شده بود. با حضور وینچنزو مونتلا روی نیمکت، ترک‌ها عملکرد بسیار خوبی در دور مقدماتی داشتند و حتی زودتر از پایان بازی‌ها توانستند خودشان را به این جام برسانند. این تیم و طرفدارانش همیشه لحظه‌های فوق‌العاده‌ای در جام ملت‌ها ساخته‌اند و بدون شک یکی از تیم‌های دوست‌داشتنی این تورنمنت خواهند بود.

سید    یکی‌ها

شش تیم از همین حالا به عنوان 6 سرگروه رقابت‌های یورو انتخاب شده‌اند. آلمان به عنوان کشور میزبان جام طبق روال مرسوم سرگروه اولین گروه به شمار می‌رود. پرتغال، فرانسه، اسپانیا، انگلیس و بلژیک نیز تیم‌های دیگری هستند که در سید اول قرعه‌کشی قرار خواهند گرفت. تیم‌هایی که در دور گروهی به هم برخورد نخواهند کرد. قرار گرفتن هلند در سید سوم و احتمال حضور ایتالیا در سید چهارم اما ممکن است یک گروه وحشتناک در این تورنمنت بسازد. اگر این دو تیم در یک گروه قرار بگیرند، این دوره از جام ملت‌های اروپا بسیار دیدنی خواهد شد.

سه   سهمیه   خالی

دوازده تیم اروپایی برای پر کردن سه جای خالی بعدی، در سه مسیر مختلف با هم رقابت می‌کنند. در هر مسیر چهار تیم ابتدا نیمه‌نهایی را برگزار خواهند کرد و سپس در دیدار فینال با هم روبه‌رو می‌شوند. در نهایت هم از هر مسیر یک تیم راهی رقابت‌های جام ملت‌های اروپا می‌شود تا ترکیب 24 تیم برای جام ملت‌های 2024 به تکامل برسد و وضعیت نهایی تیم‌ها نیز مشخص شود. به نظر می‌رسد همه چیز برای برگزاری یکی از هیجان‌انگیزترین دوره‌های تاریخ یورو 

آماده است.