کاروان امید!

«فرزندان ایران»؛ این نامی است که روی کاروان پاراآسیایی ایران در هانگژو گذاشته‌اند. کاروانی که تا امروز به معنی واقعی کلمه امیدوارکننده ظاهر شده و حتی فراتر از پیش‌بینی‌ها عمل کرده است. شاید خیلی‌ها اصلا دوست نداشتند که این بازی‌ها به همین زودی به روزهای پایانی نزدیک شود اما آخرین روز بازی‌ها سرانجام از راه رسید. تقریبا هر روز، مجموعه‌ای از اخبار خوب و اتفاقات مثبت در مورد این کاروان رخ می‌داد. خیلی از ورزشکارهای ایرانی این مسابقه‌ها، در هانگژو درخشان ظاهر شده‌اند و حالا باید خودشان را برای پارالمپیک پاریس آماده کنند.

نگار رشیدی 

تاریخ‌سازی   ایرانی

به نسبت دوره قبلی بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا، ایران هفت طلا و مجموعا پنج مدال کم‌تر گرفت اما به طور کلی تعداد رشته‌های آن مسابقه‌ها نیز بیشتر بود. ایران در جاکارتا روی سکوی سوم بازی‌های آسیایی ایستاد اما این بار در هانگژو برای اولین بار در تاریخ، دوم شد. عنوانی که فوق‌العاده به نظر می‌رسد. در حقیقت از بین همه کشورهای شرکت کننده، فقط چین عملکرد بهتری نسبت به کاروان ایران داشته است. البته حساب چین از همه آسیا جداست. چراکه آنها هر دوره برای قهرمانی المپیک مبارزه می‌کنند. ایستادن پشت سر چین و بالاتر از همه رقبا، بدون شک موفقیتی است که باید جشن گرفته شود. رقابت شانه به شانه ایران و ژاپن در هانگژو، تا آخرین ثانیه‌ها ادامه داشت و ایران در نهایت با دو مدال طلای بیشتر نسبت به این حریف، جایگاه ارزشمند و تاریخی دوم را از آن خودش کرد. ما در هانگژو 44 طلا، 46 نقره و 41 برنز به دست آوردیم. ژاپن هم با 42 طلا، روی سکوی سوم جدول مدالی قرار گرفت.

باز  هم   مرادی

اولین طلای ایران در آخرین روز بازی‌ها را مهرداد مرادی به دست آورد. او که قبلا هم یک طلای دیگر در هانگژو دشت کرده بود، این بار در رشته 400 متر مردان طلایی شد تا با دو طلا در فهرست ستاره‌های درخشان ایران در بازی‌های پاراآسیایی 2022 قرار بگیرد. مرادی با زمانی 49 ثانیه و 60 صدم ثانیه، از خط پایان رد شد و بار دیگر روی سکوی اول قرار گرفت.

ایران در جاکارتا روی سکوی سوم بازی‌های آسیایی ایستاد اما این بار در هانگژو برای اولین بار در تاریخ، دوم شد. رقابت شانه به شانه ایران و ژاپن در هانگژو، تا آخرین ثانیه‌ها ادامه داشت و ایران در نهایت با دو مدال طلای بیشتر، جایگاه ارزشمند و تاریخی دوم را از آن خودش کرد

زنان   در   اوج

مدال‌آوری‌های زنان ایران در هانگژو نیز تا آخرین روز از بازی‌ها ادامه داشت. فاطمه امیرزادگانی نیز در روز پایانی بازی‌های پاراآسیایی در دوی 400 متر زنان زودتر از همه رقبا از خط پایان عبور کرد و مدال طلای این بازی‌ها را به خودش اختصاص داد. او با 59.88 ثانیه، یک رکورد فوق‌العاده را به دست آورد. رکوردی که حتی از برخی تمرین‌های این ورزشکار نیز  بهتر بود.

طلا   به   یاد   سیامند

همان‌طور که انتظار می‌رفت، طلای دسته فوق سنگین پاراوزنه‌برداری نیز به ایران رسید و احمد امین‌زاده با خلق رکوردی امیدوارکننده، ایران را صاحب طلای این دسته کرد. در همین دسته، مدال نقره هم به صیدی از ایران رسید تا وزنه‌برداری ایران در هانگژو بهترین عملکردش را در دسته فوق‌سنگین از خودش نشان بدهد. در وزنه‌برداری زنان نیز نیکو روزبهانی به مدال برنز دست پیدا کرد و یک موفقیت دیگر برای ورزش زنان ایران در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو رقم زد.

تیمی   که   بدشانس   بود

تیم ملی فوتبال نابینایان ایران یکی از شانس‌های مسلم قهرمانی در این بازی‌ها به شمار می‌رفت اما در نهایت به بردن مدال نقره راضی شد. ایران در دور گروهی، موفق شده بود تیم کشور میزبان یعنی چین را شکست بدهد و به همراه این تیم، راهی دیدار فینال شد. تکلیف این بازی نزدیک را ضربه‌های پنالتی روشن کرد و در نهایت این چینی‌ها بودند که با بردن مسابقه، روی سکوی اول رفتند و مدال طلا را برای خودشان به دست آوردند. چهره بازیکنان ایران بعد از این شکست نشان می‌داد که آنها تا چه اندازه ناراحت و غمگین هستند.

دو   طلای   سرنوشت ‌ساز

آن‌چه در نهایت سبقت از ژاپن را رقم زد و ایران را دوباره به جایگاه دوم بازی‌های آسیایی برگرداند، درخشش خیره‌کننده شطرنج‌بازها بود. در بازی‌های آسیایی هانگژو نیز تیم ملی شطرنج ایران عملکرد بسیار خوبی  داشت و حالا در بازی‌های پاراآسیایی این عملکرد تکرار شد. در روز  پایانی بازی‌ها، شطرنج ایران دو مدال طلا تصاحب کرد تا در مجموع چهار طلا از این بازی‌ها به دست آورده باشد. اگر این دو طلا به دست نیامده بود، ایران در جدول مدال‌ها پشت سر ژاپن قرار می‌گرفت. به طور کلی 10 رشته مختلف ورزشی از ایران موفق شدند در هانگژو طلا به دست بیاورند. دوومیدانی با 21 طلا و تیراندازی با پنج طلا، دو رشته موفق ایران در این بازی‌ها به شمار می‌روند. در مجموع 31 ورزشکار مرد و 13 ورزشکار زن موفق شدند در این بازی‌ها برای ایران طلا به دست بیاورند تا بهترین عملکرد ایران در جدول مدالی مسابقه‌ها اتفاق بیفتد و کاروان ایران در مجموع رقابت بسیار خوبی را پشت سر بگذارد. رقابتی که در نهایت ایران را در جایگاه دوم این بازی‌ها پشت سر ژاپن قرار داد.