آریا طاری

هت‌تریک شهاب زاهدی روبه‌روی پیکان، اولین نمونه این اتفاق در لیگ برتر بیست و سوم بود. یعنی در حالی که تقریبا هفت هفته از لیگ برتر سپری شده، هیچ بازیکن دیگری موفق به انجام این کار نشده بود. به طور کلی هت‌تریک‌ها در فوتبال ایران بسیار کمیاب هستند. این اتفاق در چند فصل گذشته نیز به ندرت رخ داده و حالا می‌توان گفت که شهاب زاهدی دست به یک کار کم‌تر دیده شده زده است. جالب اینکه پس از چهار سال و هت‌تریک علی علیپور در بوشهر، شهاب اولین بازیکنی است که در یک بازی خارج از خانه برای قرمزها هت‌تریک می‌کند.

لیگ بیست و دوم؛ موتوری که دیر روشن شد

فصل گذشته لیگ برتر، مجموعا 6 هت‌تریک داشت. محمدعباس‌زاده در نبرد با نفت مسجدسلیمان و رضا اسدی برابر ذوب آهن، برای تراکتور هت‌تریک کردند. سومین هت‌تریک فصل نیز سهم طالب ریکانی شد که موفق شد این کار را در نبرد با نساجی انجام بدهد. در آخرین هفته‌های فصل نیز مهدی ترابی در بازی خانگی با گل‌گهر سیرجان، سه گل زد و موفق شد برای تیمش هت‌تریک کند. جالب اینکه آخرین هفته فصل گذشته لیگ برتر نیز، دو هت‌تریک داشت. مهدی قایدی در جریان پیروزی هفت گله تیمش روبه‌روی تراکتور دست به این کار زد و سعید سحرخیزان نیز در بازی هفته پایانی با ذوب آهن، سه گل برای هوادار به ثمر رساند.

لیگ بیست و یکم؛ بدون هت‌تریک!‌

شاید باورنکردنی باشد اما لیگ برتر بیست و یکم، حتی یک هت‌تریک هم نداشت. در 30 هفته آن فصل حتی یک بازیکن هم موفق نشد در جریان یک مسابقه سه گل به ثمر برساند. از این لحاظ، یک خشکسالی بسیار بزرگ در آن فصل از فوتبال ایران اتفاق افتاده بود.

لیگ بیستم، هت‌تریک‌های گل‌گهری

سه بازیکن در لیگ بیستم هت‌تریک کردند که دو نفرشان برای گل‌گهر سیرجان به میدان می‌رفتند. گادوین منشا برابر شهرخودرو سه گل برای تیمش زد و یونس شاکری همین کار را در مسابقه با ماشین‌سازی تکرار کرد. جالب اینکه هر دو بازی نیز با نتیجه سه بر یک به سود گل‌گهر تمام شد. هت‌تریک کننده دیگر آن فصل، پیمان بابایی بود که در بازی هیجان‌انگیز ماشین‌سازی و سپاهان، سه گل برای ماشین زد. سجاد شهباززاده در آن فصل بدون انجام هت‌تریک با زدن 20 گل، بهترین گلزن لیگ برتر فوتبال ایران شد.

لیگ نوزدهم؛ شیخ و بدلش! 

هت‌تریک‌های لیگ نوزدهم، کابوس بزرگ شاهین بوشهر بودند. تیمی که یک بار علی علیپور مقابلش هت‌تریک کرد و سپس کی‌روش استنلی همین کار را در لباس سپاهان روبه‌روی این تیم انجام داد. اصلا بی‌دلیل نبود که شاهین در پایان آن فصل به عنوان تیم آخر جدول راهی دسته پایین‌تر شد. آن دوره از لیگ برتر البته یک هت‌تریک دیگر هم داشت. در زمین فوتبال، علی علیپور شادی بعد از گل دیاباته را تقلید کرده بود اما در جریان بازی، این دیاباته بود که از بدلش الگو گرفت و یک هت‌تریک در آن فصل انجام داد. او در بازی با تراکتور در تبریز، سه گل برای استقلال زد تا آبی‌ها آن نبرد را با نتیجه 

چهار-دو ببرند.

لیگ هجدهم؛ پای خارجی‌ها در میان است

هر سه هت‌تریک کننده لیگ هجدهم، مهره‌های خارجی بودند که در نهایت هم نتوانستند خاطره‌های خوبی در این فوتبال از خودشان به یادگار بگذارند. آنتونی استوکس که استاد غیب شدن بود، در بازی با استقلال خوزستان سه گل برای تراکتور زد. لی هری اروین هم فقط ظرف چند دقیقه سه بار دروازه ذوب آهن را باز کرد تا یکی از سریع‌ترین هت‌تریک‌های تاریخ فوتبال ایران را خلق کند. هر دو بازیکن هم قبل از شروع فصل از تراکتور رفتند. هت‌تریک سوم آن فصل به جاناتان بالوتلی تعلق داشت. بازیکنی که در دربی خوزستان بین نفت و فولاد، برای نفتی‌ها هت‌تریک کرد و یک برد بسیار مهم را برای این تیم رقم زد.

لیگ هفدهم؛ هت‌تریک ساخت داخل! 

درست برخلاف هجدهمین دوره لیگ برتر، در لیگ هفدهم هر سه بازیکن هت‌تریک کننده ایرانی بودند. هت‌تریک‌های آن فصل از مرتضی تبریزی شروع شد. بازیکنی که توانست سه بار توپ را از خط دروازه استقلال خوزستان عبور بدهد و برای ذوب، هت‌تریک کند. بعد نوبت به سامان نریمان‌جهان رسید که در لباس گسترش فولاد، سه بار دروازه سایپا را باز کند. آخرین هت‌تریک آن فصل نیز متعلق به محسن کریمی بود. بازیکن بااستعدادی که سه گل به صنعت نفت زد تا یک برد خانگی دلچسب برای آبی‌ها بسازد. هرچند که محسن هرگز حقش را از فوتبال ایران نگرفت.

لیگ شانزدهم؛ باز هم مرتضی

مرتضی تبریزی سابقه یک هت‌تریک دیگر در لیگ برتر را دارد. او در لیگ شانزدهم نیز موفق شد برای ذوب روبه‌روی پیکان هت‌تریک کند. آن فصل از لیگ برتر، دو بازیکن دیگر هم داشت که توانستند در یک بازی سه گل بزنند. مهدی رجب‌زاده برای ذوب آهن روبه‌روی صنعت نفت و ساسان انصاری برای فولاد روبه‌روی نفت تهران.