تیم پیر با قلب شیر!

در فاصله چند ماه تا شروع جام ملت‌های آسیا، شرایط تیم ملی دقیقا همان طوری نیست که باید باشد. تیم ملی به اوج هماهنگی دست پیدا نکرده و اساسا نفرات حاضر در اردو مدام تغییر می‌کنند. در دوران کی‌روش کاملا می‌شد فهرست کامل هر اردوی تیم ملی را حدس زد. چون رسیدن به هماهنگی برای ایران مربی بسیار مهم بود. با این وجود در این دوران تازه، ترکیب اردوها بارها و بارها عوض شده و این روند همچنان ادامه دارد. در مجموع امیر قلعه‌نویی با نگرانی زیادی برای جام ملت‌ها مهیا می‌شود.

آریا رهنورد

ستاره‌های مصدوم

مصدومیت چند ستاره، تیم ملی را نگران آینده کرده است. یکی از آنها، به تازگی در ترکیب پرسپولیس مصدوم شده و «قطعا» جام ملت‌ها را از دست می‌دهد. یاسین سلمانی یکی از مهم‌ترین استعدادهای نوظهور فوتبال ایران است. بازیکنی که در خیلی از رده‌های سنی برای تیم ملی بازی کرده و زیر نظر قلعه‌نویی به تیم ملی بزرگسالان نیز دعوت شده است. یاسین یکی از آن نفراتی بود که می‌توانست به جام ملت‌ها هم برود و میانگین سنی تیم را هم کمی پایین بیاورد. به طور کلی در فوتبال ایران بازیکنان کمی با شرایط سنی و پستی او در این سطح از آمادگی بودند اما سلمانی به شکل ناامیدکننده‌ای دچار پارگی رباط شد تا به صورت حتمی از فهرست تیم ملی برای جام ملت‌های آسیا کنار برود. یاسین تا اواخر فصل باید خانه‌نشین باشد و شاید تنها در هفته‌های پایانی لیگ آمادگی لازم برای بازی در ترکیب قرمزها را به دست بیاورد. به جز او نفراتی مثل میلاد سرلک، شهریار مغانلو و امید نورافکن نیز هنوز مصدوم هستند. شاید این نفرات دیر یا زود دوباره به اردوها ملحق شوند اما همین که زمانی را دور از اردوی تیم ملی سپری کرده‌اند، برای خودشان و تیم اصلا خوب نخواهد بود. امید نورافکن یکی از مهره‌های فیکس و مهم تیم قلعه‌نویی بود اما از شروع این فصل حتی یک بار هم در ترکیب سپاهان دیده نشده و معلوم نیست بالاخره چه زمانی به شرایط آرمانی برمی‌گردد.

محکی که نمی‌خوریم

نگرانی بعدی کادر فنی تیم ملی، به دیدارهای تدارکاتی برمی‌گردد. ایران از شروع دوران حضور قلعه‌نویی روی نیمکت، هرگز با یک حریف بزرگ بازی نکرده و در فیفادی پیش رو نیز خبری از یک رقیب سرشناس نیست. ایران در این تورنمنت چهارجانبه با اردن بازی می‌کند و سپس با برنده قطر و عراق مسابقه خواهد داد. نه قطر حریفی است که محکی جدی برای تیم ملی به وجود بیاورد و نه اردن می‌تواند این تیم را با مشکل روبه‌رو کند. این محک نخوردن قبل از جام ملت‌ها در حال تبدیل شدن به یک دغدغه بسیار جدی برای کادر فنی تیم ملی است. شاید تا پایان دور گروهی، همه چیز مطلوب به نظر برسد اما پس از آن و مقابل قدرت‌های درجه یک فوتبال آسیا، شرایط سختی برای تیم ملی ایجاد خواهد شد.

ایران از شروع دوران حضور قلعه‌نویی روی نیمکت، هرگز با یک حریف بزرگ بازی نکرده و در فیفادی پیش رو نیز خبری از یک رقیب سرشناس نیست. این محک نخوردن قبل از جام ملت‌ها در حال تبدیل شدن به یک دغدغه بسیار جدی برای کادر فنی تیم ملی است

وضعیت مالی فدراسیون

اگر در دوران کی‌روش بازیکن‌ها به محض پایان هر بازی پاداش برد را دریافت می‌کردند، حالا دیگر چنین وضعیتی در تیم ملی وجود ندارد. فدراسیون به لحاظ مالی در شرایط خوبی نیست و بدون شک این مساله روی روحیه بازیکنان تاثیر می‌گذارد. این ضعف حتی در امکانات تیم ملی نیز نمایان شده است. کیفیت زمین چمن کمپ تمرینی نیز اصلا تعریفی ندارد و در حد و اندازه‌های مهم‌ترین تیم فوتبال ایران نیست. همه این مسائل موجب می‌شوند تیم ملی نتواند در شرایط ایده‌آل مهیای برگزاری جام ملت‌ها شود و خودش را برای رقابت با بهترین تیم‌های قاره آسیا آماده کند.

دو سوپراستار در شرایط متفاوت

وضعیت مهدی طارمی و سردار آزمون هم در نوع خودش وضعیت عجیبی به نظر می‌رسد. دو بازیکنی که این روزها کاملا متضاد هم هستند. مهدی در همه بازی‌ها 90 دقیقه برای پورتو به زمین می‌رود و این روزها کاملا احساس خستگی می‌کند. او تا جام ملت‌ها نیز به لحاظ بدنی به شدت تحت فشار قرار خواهد داشت. در مقابل سردار آزمون اصلا برای رم به زمین نمی‌رود و در این تیم به یک مهره کاملا نیمکت‌نشین بدل شده است. مورینیو هنوز اعتقادی به بازی آزمون ندارد تا او دقیقا نقطه مقابل مهدی طارمی باشد. نکته مهم اینجاست که جام ملت‌ها در کوران رقابت‌های باشگاهی برگزار می‌شود و جدا شدن از پورتو و رم برای هر دو بازیکن، اتفاق خوبی نخواهد بود. این اتفاق می‌تواند آینده آنها را در تیم‌شان با مشکلاتی مواجه کند.

یک غیبت بحث‌برانگیز

غیبت رضا اسدی در اردوی تیم ملی نیز اتفاقی غیرمنتظره بود. رضا همیشه بازیکن موردعلاقه قلعه‌نویی بوده و این فصل در لیگ برتر هم اعداد بی‎نظیری خلق کرده است. چرا چنین بازیکنی اردوی تیم ملی را از دست می‌دهد؟ آیا دلیل این غیبت، جایی به جز تیم ملی بوده است؟ اگر این‌طور باشد، قلعه‌نویی نمی‌تواند همه نفرات دلخواهش را به جام ملت‌ها ببرد و بدون شک این موضوع، ایده‌های کادر فنی را با چالش روبه‌رو می‌کند.