آریا رهنورد

کمیته انضباطی بلافاصله بعد از تشکیل جلسه در مورد بررسی شکایت‌های مطرح شده علیه سپاهان، تصمیم نهایی‌اش را در مورد این باشگاه گرفت. تیم اصفهانی با کسر چهار امتیاز و البته جریمه باورنکردنی 40 میلیارد تومانی روبه‌رو شده است. این اولین حکمی است که در مورد قانون جدید نقل و انتقالات صادر می‌شود. ظاهرا فدراسیون قصد دارد به هر قیمتی از این قانون دفاع کند اما جریمه‌های در نظر گرفته شده برای باشگاه سپاهان، بیشتر در جهت درآمدزایی برای خود فدراسیون لحاظ شده‌اند! همچنین شنیده می‌شود پرونده پرسپولیس هم به کمیته انضباطی رفته و احتمال دارد از این تیم هم امتیاز کم شود. 

صدرنشینی که دیگر صدرنشین نیست

سپاهان مورایس هر چهار بازی ابتدایی‌اش در لیگ را با برد پشت سر گذاشته بود و با 12 امتیاز کامل در صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر دیده می‌شد. حالا اما همین تیم چهار امتیاز از دست داده و تنها هشت امتیاز در جدول رده‌بندی لیگ برتر دارد. بدون آن‌که امتیازهای تیمی در جدول، بیشتر شده باشد. این دومین حکم انضباطی فصل پس از کسر سه امتیاز از باشگاه شمس‌آذر به شمار می‌رود و شرایط خاصی را در جدول لیگ برتر به وجود می‌آورد. تیم مورایس حالا در رده چهارم جدول رده‌بندی لیگ برتر دیده می‌شود.

قرارداد ارزی و یک ماجرای عجیب

یکی از دلایلی که موجب محرز شدن تخلف در باشگاه سپاهان شده، امضای قرارداد ارزی با بازیکنان داخلی است. خود سپاهانی‌ها تاکید دارند که به هیچ وجه با نفرات داخلی، قرارداد ارزی نبسته‌اند. جالب اینکه هم آنها درست می‌گویند و هم کمیته انضباطی! سپاهان با کاوه رضایی، قرارداد ارزی نبسته اما در این قرارداد بندی را گنجانده که قیمت آن در صورت بالا رفتن دلار به همان نسبت بیشتر خواهد شد. این قرارداد شاید در ظاهر ارزی نباشد اما نوسان قیمت دلار روی آن تاثیر دارد. پس در واقعیت، این قرارداد ارزی محسوب می‌شود!

به جز جریمه سنگین و باورنکردنی 40 میلیاردی و البته کسر چهار امتیاز، سپاهان باید قرارداد 6 بازیکنش را اصلاح کند. در غیر این صورت این نفرات اجازه بازی برای تیم را نخواهند داشت. البته باشگاه سپاهان به هیچ وجه این رای را نپذیرفته و آن را کار «مافیا» دانسته است

از 25 درصد تا 200 درصد

مشکل بزرگ دیگری که برای سپاهان به وجود آمده، بالا رفتن قابل توجه رقم دستمزدها در سال آینده است. این تیم برای ماندن زیر سقف بودجه این فصل، بخش بسیار کوچکی از رقم قرارداد بازیکن‌ها را برای این فصل بسته و بقیه رقم را به فصل بعد موکول کرده است. آن هم در حالی که بر اساس قانون، افزایش دستمزد نباید بیشتر از 25 درصد باشد. جالب اینجاست که باشگاه سپاهان از همین حالا برای 6 بازیکن و کادر فنی، سقف بودجه فصل آینده را تقریبا پر کرده است. این بحرانی است که می‌تواند آینده باشگاه را به شدت تحت تاثیر قرار بدهد.

6 بازیکن در خطر، عیسی بدون تیم

به جز جریمه سنگین و باورنکردنی 40 میلیاردی و البته کسر چهار امتیاز، سپاهان باید قرارداد 6 بازیکنش را اصلاح کند. در غیر این صورت این نفرات اجازه بازی برای تیم را نخواهند داشت. پیام نیازمند، رضا اسدی، رضا شکاری، هادی محمدی، کاوه رضایی و احسان پهلوان، بازیکنانی هستند که تا زمان اصلاح نشدن قراردادشان، نمی‌توانند برای سپاهان در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران به میدان بروند. به این فهرست باید برایان دابو و عیسی آل‌کثیر را هم اضافه کرد که با شرایط به وجود آمده، دیگر شانسی برای همراهی تیم در رقابت‌های مختلف ندارند. البته گفته می‌شود عیسی با توجه به رقمی که از سپاهان دریافت کرده، نمی‌تواند در فوتبال ایران برای تیم دیگری هم بازی کند.

چرا سه-هیچ نشد؟

مهدی تاج مدتی قبل به وضوح اعلام کرده بود که اگر تیمی سقف را رعایت نکند، نتیجه بازی‌هایش در لیگ سه بر صفر به سود رقبا خواهد شد. با این حال رییس کمیته انضباطی حتی قبل از صدور حکم چنین احتمالی را رد کرد. البته که سه بر صفر شدن یک مسابقه، نیاز به ثبت شکایت در زمان قانونی دارد. از بین چهار حریف این فصل سپاهان، استقلال و پیکان به موقع از این تیم شکایت کردند، ذوب اصلا شکایت نکرد و شکایت تراکتور هم خیلی دیر واصل شد. با این حال رای نهایی کمیته انضباطی با وعده‌های رییس فدراسیون فوتبال هماهنگ نیست. در این مورد باید به یک سوال بزرگ دیگر هم فکر کرد. اینکه عدد چهار دقیقا از کجا آمده است؟ در آیین‌نامه که چنین عددی لحاظ نشده است. چرا مثلا از سپاهان سه یا پنج امتیاز کسر نمی‌شود؟ این مساله‌ای است که به نظر می‌رسد سلیقه کمیته انضباطی نیز در آن دخیل بوده است. این کمیته حالا با این جریمه سنگین، به درآمدزاترین نهاد فوتبال ایران تبدیل شده است.

سپاهان: این کار مافیاست!

باشگاه سپاهان به هیچ وجه این رای را نپذیرفته و آن را کار «مافیا» دانسته است. آنها تصمیم دارند پرونده را در نهادهای بین‌المللی پیگیری کنند. هواداران و ستاره‌های این تیم نیز بسیار عصبانی به نظر می‌رسند. با این حال سپاهان به احتمال زیاد مرتکب این تخلف‌ها شده و بعید است فیفا در قوانین داخلی فوتبال دخالت کند. شاید در هر کشور دیگری، این خبر موجب استعفای همه مدیران باشگاه شود. اتفاقی که هنوز در سپاهان رخ نداده و بعید است که در روزهای پیش رو نیز رخ بدهد.