نکوداشت عبدالله!

آبادان، اولین میزبان استقلال در لیگ بیست و سوم خواهد بود. شهری که برای آبی‌ها خاطرات تلخ و شیرین زیادی را تداعی می‌کند. هر دو مربی در دو طرف ماجرای این مسابقه، به شدت مورد حمایت هواداران تیم هستند. ویسی بعد از معجزه بقای نفت در فصل گذشته، اعتماد سکوها را به دست آورده و نکو نیز از همان روز اول، کاملا مورد تشویق استقلالی‌ها قرار گرفته است. هر دو مربی نیز از شرایط نقل و انتقالات تیم‌شان کاملا راضی نیستند اما حالا دیگر فصل شروع شده و جایی برای بهانه وجود نخواهد داشت.

آریا طاری

 

دو مربی و چند انگیزه

بین عبدالله ویسی و جواد نکونام، یک انگیزه بسیار مهم برای رقابت وجود دارد. وقتی نکو پس از قهرمانی جام حذفی فولاد را ترک کرد، ویسی جانشین این مربی شد اما هرگز روزهای خوبی را در این تیم پشت سر نگذاشت و به سرعت هم از فولاد برکنار شد تا جواد جای او را بگیرد. در حقیقت دو مربی نبرد امروز، قبلا یک بار جانشین هم شده‌اند و همین مساله جذابیت برخوردشان در آبادان را بیشتر خواهد کرد. ویسی فصل گذشته در هفته‌های پایانی لیگ روبه‌روی استقلال قرار گرفت و با گل نجات‌بخش ممی‌زاده، از شکست مقابل این حریف گریخت. آن شب ماجرای درگیری سرپرست نفت با ساپینتو و جملات تند خود ویسی علیه این مربی به شدت خبرساز شد. حالا دیگر خبری از ساپینتو نیست اما باز هم دلایل زیادی برای خاص بودن این مسابقه در آبادان وجود دارد.

یک پنجره متوسط

پنجره نقل و انتقالات برای نفت آبادان و استقلال، به متوسط‌ترین شکل ممکن سپری شد و هیچ‌کدام از دو باشگاه، به همه اهدافی که در سر داشتند نرسیدند. استقلال دو ستاره کلیدی یعنی قایدی و محبی را از دست داد و نفت هم شاهد جدایی مهره‌هایی مثل فردین یوسفی، فرزین گروسیان و مهدی ممی‌زاده بود. استقلال برای فصل جدید، نفراتی مثل ایمان سلیمی، آرمین سهرابیان، مهرداد محمدی، آریا برزگر، محمدرضا خالدآبادی و منتظر محمد را به ترکیبش اضافه کرد و تیم عبدالله ویسی نیز حسین شنانی، رضا بهمنی و البته سه بازیکن عراقی را نیز به خدمت گرفت. به نظر می‌رسد خریدهای جدید هر دو تیم، بخش مهمی از ترکیب آنها برای نبرد حساس امروز را بسازند.

نکته عجیب در مورد نبرد نفت آبادان و استقلال تهران، این است که در پنج برخورد اخیر آنها هیچ تیمی نتوانسته بیشتر از یک گل به ثمر برساند. در پنج برخورد اخیر این دو تیم، نهایتا هفت گل رد و بدل شده و هیچ تیمی نتوانسته گل دوم را در این بازی‌ها به ثمر برساند

فقط یک گل می‌زنند!

نکته عجیب در مورد نبرد نفت آبادان و استقلال تهران، این است که در پنج برخورد اخیر آنها هیچ تیمی نتوانسته بیشتر از یک گل به ثمر برساند. در دیدار برگشت لیگ بیست و یکم، استقلال موفق شد نفت را در آبادان با یک گل شکست بدهد. در دیدار رفت لیگ بیست و دوم، دو تیم در آبادان به تساوی یک- یک دست پیدا کردند و در دیدار برگشت همان فصل، این استقلال بود که توانست نفت را با یک گل از پیش رو بردارد. فصل گذشته نیز این روند تکرار شد. این بار استقلال در بازی رفت، نفت را با یک گل شکست داد و دو تیم در دیدار برگشت در استادیوم آزادی به تساوی یک- یک دست پیدا کردند. در پنج برخورد اخیر این دو تیم، نهایتا هفت گل رد و بدل شده و هیچ تیمی نتوانسته گل دوم را در این بازی‌ها به ثمر برساند.

دور اما نزدیک

این دومین بار است که نفت و استقلال، لیگ برتر را در آبادان شروع می‌کنند. اولین تقابل آنها در هفته‌های اول لیگ برتر، در لیگ برتر هفدهم رقم خورد. جایی که علیرضا منصوریان سرمربی آبی‌های پایتخت بود و هدایت نفت بر عهده فراز کمالوند قرار داشت. استقلال منصوریان، فصل را با امیدواری‌های زیادی شروع کرده بود اما اعلام پنالتی به سود نفت و ضربه دقیق جاسم کرار، تیم علیمنصور را در مسیر اولین شکست فصل قرار داد و به نوعی شروع‌کننده بحران در این تیم بود. جواد اصلا دوست ندارد چنین تجربه‌ای برایش تکرار شود. او به خوبی می‌داند که شکست در این مسابقه، خیلی زود فشارها را روی کادر فنی استقلال به اوج خواهد رساند. شرایط این روزهای باشگاه نیز چندان جالب نیست و هوادارها برای یک انفجار، در انتظار اولین جرقه به سر می‌برند. جرقه‌ای که می‌تواند با شکست در آبادان فراهم شود. جالب اینکه خود نکو نیز در شروع فصل قبل، روبه‌روی همین نفت به تساوی رسید و البته به شدت از سبک بازی نفتی‌ها انتقاد کرد. انتقادی که موجب تیره و تار شدن رابطه او با طرفداران این باشگاه  شده بود.

چالشی به اسم آب و هوا

از همان زمان که قرعه‌کشی رقابت‌های لیگ برتر انجام شد، نگرانی بزرگ استقلالی‌ها شروع فصل در یکی از گرم‌ترین نقاط ایران بود. دمای هوا در مرداد در آبادان حتی به 50 درجه هم می‌رسد و با وجود برگزاری بازی در غروب، باز هم این گرما تیم نکو را آزار خواهد داد. از این نظر شرایط کاملا به سود تیم عبدالله ویسی است. بازیکنان این تیم به چنین دمایی عادت دارند و به همین خاطر می‌توانند در شروع فصل، برای این تیم دردسر درست کنند.