آریا رهنورد 

«در 6 سالگی مورد تعرض یک آشنا قرار گرفتم، در هفت سالگی سیگار را شروع کردم، در هشت سالگی مواد می‌فروختم و در 11 سالگی از یک پل آویزان شده بودم». شاید تصور کنید این داستان یک فیلم سینمایی است اما این ماجرا کاملا حقیقت دارد. قطعا باورتان نمی‌شود که این داستان، برشی از زندگی یک فوتبالیست حرفه‌ای باشد. با این حال ماجرایی که دله علی در گفت‌وگوی جدیدش با گری نویل تعریف کرده، همه رسانه‌های دنیا را در بهت فرو برده است. بدون شک این تکان‌دهنده‌ترین داستان این روزهای دنیای فوتبال است.

دله آن‌جا بود

دله کجاست؟ این سوال را این اواخر خیلی‌ها از هم می‌پرسیدند. نه اورتونی‌ها که این بازیکن تحت قراردادشان است می‌دانستند این ستاره کجا رفته و نه باشگاه بشیکتاش که او را به صورت قرضی در اختیار گرفته بود، خبر داشت که علی چه وضعیتی دارد. او اما فاش کرده که برای 6 هفته، به یک مرکز بازپروری در لندن رفته و دوران خوبی در این مرکز داشته است. او حتی به بعضی از اطرافیانش نگفته بود که قصد دارد چنین کاری انجام بدهد اما در نهایت این تصمیم همه را راضی و خوشحال کرد. حالا معلوم شد دلیل غیبت طولانی این ستاره چه چیزی بوده است.

اعتیاد به قرص خواب

دلیل رفتن این ستاره به مرکز بازپروری، اعتیاد او به قرص‌های خواب‌آور بود. دله مدتی قبل به دلیل مشکلات بی‌خوابی، از پزشک تیم یک قرص خواب در روز تحویل می‌گرفت. تا مدتی این روند ادامه داشت اما پس از آن این بازیکن به شدت به این قرص‌ها وابسته شده بود. او حتی در صبح‌های روز تعطیل این قرص‌ها را مصرف می‌کرد اما بیدار می‌ماند تا نوعی بی‎حسی را نسبت به دنیای اطرافش تجربه کند. اینکه چنین وضعیتی موجب انجام چه کارهایی از سوی این بازیکن شده، هنوز معلوم نیست اما به هر حال ادامه چنین ماجرایی، می‌توانست او را به کام مرگ بکشاند. علی اما به موقع برگشت و توانست از این کابوس بزرگ فاصله بگیرد.

این نجات، همیشگی نبود

دله، دوران کودکی وحشتناکی داشته است. او از تعارض تا دخانیات و حتی فروش مواد مخدر و درگیر شدن با سایر فروشندگان، همه چیز را تجربه کرد و حتی برای مدتی از سوی مادرش به آفریقا فرستاده شد. در حقیقت همه کابوس‌های ممکن برای او اتفاق افتادند. با این حال آن‌چه در 12 سالگی شرایط را برای این ستاره تغییر داد، واگذار شدن سرپرستی‌اش به یک خانواده جدید بود. خانواده‌ای که به شدت هوای او را داشتند و از این پسر حمایت می‌کردند. با این حال دله هنوز یک مشکل بزرگ داشت. او نمی‌توانست چیزی از گذشته‌اش به این خانواده بگوید. چراکه می‌ترسید آنها تصمیم به پس دادنش بگیرند! او همه چیز را در درون خودش نگه داشته بود و همین مساله بعدها به یک انفجار بزرگ ختم شد.

مورینیو سرزنش نمی‌شود!‌

دله به فوتبال پناه برد و سال‌های درخشانی را هم تجربه کرد. او از باشگاه دسته سومی ام‌کی دانز مورد توجه تاتنهام قرار گرفت و به این تیم لیگ برتری ملحق شد. سطحی که او در اسپرز از خودش نشان داد، خارق‌العاده به نظر می‌رسید. همه تصور می‌کردند که یکی از بهترین هافبک‌های دنیا در شمال لندن ظهور کرده اما از لحظه ورود مورینیو، همه چیز عوض شد. ژوزه مدام این بازیکن را سرزنش می‌کرد، فشار زیادی به او می‌آورد و حاضر نبود به این ستاره بازی بدهد. دله در 24 سالگی به خاطر این فشارها تصمیم به خداحافظی از فوتبال گرفته بود. با این حال بعد از چند سال، او حاضر نیست مورینیو را سرزنش کند. دله تاکید دارد که رفتار آقای خاص طبیعی بوده و این واکنش خودش به چنین رفتاری بوده که باعث بروز مشکل جدی شده است.

او را به اسپرز برگردانید

بلافاصله بعد از انتشار مصاحبه دله علی، موج‌های بزرگی برای حمایت از او در دنیا به راه افتاده است. در انگلیس هم تقریبا هیچ بازیکنی وجود ندارد که یک پیام حمایتی برای او نفرستاده باشد. جالب اینکه هواداران اسپرز با هجوم به کامنت‌های صفحه باشگاه، خواهان امضای قرارداد دوباره با او هستند. اتفاقی که البته در این شرایط کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد. با این حال به نظر می‌رسد میزان علاقه تاتنهامی‌ها به او حتی از گذشته هم بیشتر شده است.

دله علی هستم، در بهترین فرم ممکن!‌

شجاعت این ستاره، بیشتر از هر چیز دیگری از این گفت‌وگو ستایش شده است. چراکه او جرات کرده تا بخش تاریکی از زندگی‌اش را با دیگران به اشتراک بگذارد و این فشار را از روی شانه‌های خودش بردارد. دله به گفته خودش در بهترین وضعیت روحی ممکن قرار دارد و می‌خواهد دوباره به زمین برگردد اما به هر حال او باید همیشه تحت مراقبت باشد. چراکه هر آن ممکن است در فشار وحشتناک فوتبال، این کابوس‌ها دوباره به سراغش بیایند. با این حال او با تعریف کردن این روایت‌ها، یک قدم بلند به سوی درمان شدن برداشته است.