روز گذشته پرونده مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا 2023 که به میزبانی کره‌جنوبی برگزار شد، بسته شد. مسابقاتی با حضور پررنگ وزنه‌برداران ایرانی که توانستند در یک رقابت نزدیک با ازبکستان، عنوان قهرمانی قاره را ازآن خود کنند.

کاروان وزنه‌برداری ایران در این دور از مسابقات قهرمانی آسیا پنج نماینده در بخش بانوان داشت که از بین آنها فاطمه کشاورز موفق به کسب دو مدال برنز شد. ریحانه کریمی، پریسا نورعلی، سیده‌ الهام حسینی و زینب شیخ‌ارباب دیگر نفرات تیم ملی بودند که سهمی از مدال‌ها نداشتند. هرچند انتظارها از بانوان هنوز حول محور مدال نمی‌چرخد و آنها باید تجربه‌های بیشتری به دست بیاورند.

مسابقات اما برای تیم مردان بسیار خوب آغاز شد. حسین سلطانی اولین نفر در تیم مردان بود که روی تخته رفت و با دو طلا و یک نقره در دسته 81 کیلوگرم، ایران را با قدرت وارد جدول مدالی کرد. در ادامه میرمصطفی جوادی در دسته 89 کیلوگرم 2 برنز در دوضرب و مجموع گرفت، مهدی کرمی در دسته 109 کیلوگرم یک برنز در یک‌ضرب به دست آورد و در روز آخر علیرضا یوسفی و آیت شریفی در دسته 109+ کیلوگرم به ترتیب یک نقره در دوضرب و یک نقره در یک‌ضرب به دست آوردند تا تیم ملی با دو طلا، سه نقره و پنج برنز فاتح مسابقات باشد.

شریفی و یوسفی که روز گذشته در دسته فوق‌سنگین وارد گود شدند، هر دو برای نخستین بار بود که حضور در قهرمانی آسیای بزرگسالان را تجربه می‌کردند اما از همین تجربه اول نشان دادند که می‌توانند آینده این دسته را که ایران همیشه در آن مدعی بوده، تضمین کنند. یوسفی که علاوه بر مدال به دنبال رکوردشکنی هم بود، این هدفش را هم محقق کرد و رکورد دوضرب جوانان را هفت کیلوگرم و رکورد مجموع جهان را چهار کیلوگرم ارتقا داد.

درست است که انتظار می‌رفت سایر نفرات تیم مردان هم جزو مدال‌آوران باشند اما درمجموع با توجه به اینکه این تیم مدت کوتاهی است با نواب نصیرشلال سرمربی جدید تمرین می‌کند، می‌توان گفت که عملکرد وزنه‌برداران قابل قبول بوده است. باتجربه‌های وزنه‌برداری ایران در کنار جوان‌هایی چون حسین سلطانی و علیرضا یوسفی که بسیار خوش درخشیدند، سکوی اول را تنها با چهار امتیاز اختلاف با ازبکستان از آن خود کردند. به این ترتیب که تیم ملی ایران با 635 امتیاز به مقام قهرمانی دست یافت و ازبکستان با 631 امتیاز در رده دوم ایستاد، چین نیز مقام سوم را به خود اختصاص داد.

حالا فدراسیون وزنه‌برداری که در هر پستش یکی از اهالی این رشته است، امیدوار است که بتواند بار دیگر دوران اوج را در این رشته رقم بزند و در هر میدانی مدعی کسب مدال باشد. اتفاقی که می‌تواند خون تازه‌ای در رگ‌های این رشته به جریان بیندازد.