جام جهانی بسکتبال ۲۰۲۳ از سوم شهریور ۱۴۰۲ به میزبانی سه کشور ژاپن، فیلیپین و اندونزی آغاز می‌شود. طبق قرعه‌کشی انجام‌شده، تیم ملی بسکتبال ایران در گروه G با اسپانیا، برزیل و ساحل عاج همگروه شد.

اسپانیا که در رنکینگ فدراسیون جهانی صدرنشین است، درواقع مدافع جام قهرمانی است. این تیم سال ۲۰۱۹ آرژانتین را در فینال شکست داد و قهرمان شد. علاوه بر این در قهرمانی جهان سال ۲۰۰۶ که به میزبانی ژاپن برگزار شد، جام قهرمانی را از آن خود کرد. برزیل دیگر همگروهی ایران هم با وجود اینکه چند سالی است مدالی در قهرمانی جهان و المپیک به دست نیاورده، اما کماکان جزو قدرت‌های بسکتبال است. این تیم که در رده سیزدهم رنکینگ ایستاده، 6 مدال قهرمانی جهان را در کارنامه دارد. درنهایت می‌توان گفت ساحل عاج ساده‌ترین رقیب ایران است. ساحل عاج که در رده چهل‌ودوم رنکینگ ایستاده، دستاوردی در جام جهانی نداشته است. ساحل عاج و صرفا در چهار دوره این مسابقات حضور داشته اما در قهرمانی آفریقا دو طلا و سه نقره در کارنامه دارد.

اهمیت این مسابقات جایی است که این میدان مهم‌ترین و بهترین راه برای رسیدن به المپیک 2024 پاریس است و این گروه کار ایران را برای رسیدن به المپیک سخت می‌کند. به خصوص که به نظر می‌رسد سایر تیم‌های آسیایی از جمله فیلیپین، ژاپن و چین در گروه‌های راحت‌تری قرار گرفته‌اند. اگر ایران می‌خواهد مثل دوره قبل به عنوان بهترین تیم آسیایی سهمیه المپیک را به دست بیاورد، باید در مسیر همین هدف در جام جهانی حضور یابد. یعنی اولویت اول تیم باید صعود از گروه و قرار گرفتن بین سه تیم برتر باشد. اگر هرکدام از تیم‌های آسیایی به جمع 16 تیم برتر جهان راه یابند، می‌توانند صعودشان به المپیک را تا حد زیادی قطعی کنند. اما اگر آسیایی‌ها جایی در این جمع نداشته باشند، کار رسیدن به المپیک برای‌شان گره خواهد خورد.