آریا طاری

پدیده این روزهای فوتبال ایران، مدیری است که اتفاقا مسئول یک نهاد مهم غیرفوتبالی است. حسین قربان‌زاده از زمان واگذار شدن بخشی از سهام سرخابی‌ها در بورس، نگاه نقادانه‌ای به شرایط این دو تیم داشته و اخیرا هم در تلویزیون، از خجالت مدیران باشگاه استقلال درآمده است. شاید این همان صراحت و تسلطی است که برای ایجاد تغییر در باشگاه‌های دولتی به آن نیاز داریم. این افشاگری‌ها و این نگاه تازه به شرایط دو تیم پرطرفدار فوتبال ایران، می‌تواند زمینه‌ساز یک تغییر بزرگ و مثبت باشد. حالا حداقل مردم، اطلاعات بیشتری از شرایط استقلال و پرسپولیس دارند.

این باشگاه بی‌دروپیکر

«اگر به یک خارجی بگویید که باشگاهی مثل استقلال از مالیات معاف است اما حتی اظهارنامه مالیاتی‌اش را پر نمی‌کند، او قطعا باور نخواهد کرد!». این یکی از صحبت‌های جالب توجه رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد مدیران باشگاه استقلال است. پرویز مظلومی و علی فتح‌الله‌زاده تلاش کردند تا در شروع برنامه فوتبال برتر، این مدیر را به گوشه رینگ ببرند و او را بابت حضور مداومش در تلویزیون، سرزنش کنند اما قربان‌زاده با یک هوک قدرتمند، مبارزه را شروع کرد و به سرعت همه چیز را تغییر داد. او از استقلال به عنوان باشگاه بی‌دروپیکری نام برد که آشفتگی مالی‌اش در همه تاریخ بی‌سابقه است!‌

کمبود شن در بیابان

یکی دیگر از توصیف‌های جالب قربان‌زاده، تحلیل او از مدیریت دولتی بود. او تاکید داشت که در این شیوه مدیریت، حتی اگر یک بیابان را در اختیار مدیران دولتی قرار بدهید، در نهایت با کمبود شن روبه‌رو خواهید شد! در حقیقت تحلیل قربان‌زاده از اوضاع استقلال، کاملا درست به نظر می‌رسید. او معتقد بود که اگر هزار میلیارد هم به حساب استقلال ریخته می‌شد، باز هم این باشگاه پول استراماچونی را نمی‌داد و تسویه این بدهی را به آخرین اولویتش تبدیل می‌کرد.

140 هزار دلار گمشده

یکی از ادعاهای باورنکردنی در خصوص مدیران استقلال، گم شدن 140 هزار دلار از دارایی‌های باشگاه در حساب‌های خارجی است. باشگاه استقلال 250 هزار دلار از یک صرافی دریافت کرده تا رقم قرارداد محبی را به سانتاکلارا بدهد اما فقط 90 هزار دلار در حساب باشگاه پرتغالی نشسته و 140 هزار دلار این وسط گم شده است. فتح‌الله‌زاده تاکید دارد که این پول در حساب‌های خارجی گم شده و آن صرافی حتی شکایت قانونی کرده است. به هر حال این رقم دیگر در استقلال وجود ندارد و گم شدن این میزان پول، خودش یک گاف مدیریتی است.

چک‌هایی که سوراخ نشدند

یکی دیگر از ادعاهای جالب توجه قربان‌زاده علیه مدیران استقلال، دو بار نقد کردن بخشی از چک‌های این باشگاه است. قربان‌زاده مدعی شده چک‌های فتح‌الله‌زاده بعد از وصول شدن پانچ نشده‌اند و او توانسته بار دیگر نیز این چک‌ها را نقد کند. قربان‌زاده اصرار داشت که اگر این ادعا صحت نداشته باشد، صبح روز بعد از سازمان خصوصی‌سازی خواهد رفت. ظاهرا این ادعا با حضور نمایندگانی از سازمان خصوصی‌سازی در باشگاه استقلال رسما تایید شده است. رئیس سازمان خصوصی‌سازی تاکید دارد که دیگر هیچ بحثی را پشت درهای بسته نگه  نخواهد داشت.

درآمدی که وجود ندارد

«از شروع سال، استقلال هیچ درآمدی نداشته است!». این جمله هم روایت‌کننده یک فاجعه دیگر است. در حقیقت استقلال در این فصل اصلا درآمدزایی نکرده و تنها به قرض گرفتن و بدهی روی بدهی گذاشتن مشغول بوده است. بدهی‌هایی که بدون شک در آینده نزدیک برای تیم به شدت دردسرساز خواهند شد. جالب اینکه خود فتح‌الله‌زاده این مساله را مساله‌ای کاملا عادی می‌داند. او معتقد است که اصلا راهی برای درآمدزایی نداشته و این کار را در آینده انجام خواهد داد! با این وضعیت اما بعید است در باشگاه استقلال آینده‌ای برای این مدیر وجود داشته باشد.

شیب؟ بام؟

رئیس سازمان خصوصی‌سازی، یک سوال اقتصادی مهم هم از فتح‌الله‌زاده پرسید؛ «سه جزء صورت مالی چیست؟». مدیرعامل استقلال اما چنان به من و من افتاد که خیلی‌ها یاد کلیپ معروف پسربچه در پاسخ به شیب‌دار بودن سقف خانه‌ها در شمال افتادند. این سوال برای همیشه بخشی از حافظه تصویری فوتبال ایران خواهد شد. چراکه نشان داد مدیری در سطح یکی از بزرگ‌ترین و پرطرفدارترین باشگاه‌های فوتبال آسیا، حتی از بدیهیات مالی نیز آگاه نیست و هیچ شناختی از شرایط اقتصادی ندارد. او اصلا برای قرار گرفتن در این جایگاه ساخته نشده است. البته قربان‌زاده یک حرف بسیار جالب دیگر هم زد:«مقصر شما نیستید، مقصر کسی است که شما را روی این صندلی نشانده است!».

این صدا را پخش کنید

مدیرعامل استقلال از زمان شروع فعالیت در این باشگاه، بارها به این اشاره کرده که معاون سازمان خصوصی‌سازی از بودجه 300 میلیاردی در حساب تیم به او گفته است. قربان‌زاده اما حتی این ادعا را هم تکذیب کرد. جالب اینکه وقتی فتح‌الله‌زاده با احتمال پخش کردن صدای معاون او به سراغ تهدید این مدیر رفت، رئیس سازمان خصوصی‌‌سازی اصلا تسلیم نشد و از مدیرعامل استقلال خواست تا آن صدا را پخش کند. کاری که فتح‌الله‌زاده در نهایت نیز   انجام نداد!