فوتبال اروپا هفته عجیبی را پشت سر گذاشته است. هفته‌ای که در آن، تقریبا همه مشغول دعوا با هم بوده‌اند. برکناری یک مجری سرشناس، درگیری دو سرمربی با دو بازیکن، برجسته شدن ماجرای ارتباط یک باشگاه با داوری و البته درگیری دو ستاره بر سر ضربه پنالتی، ماجراهایی هستند که فقط ظرف چند روز اتفاق افتاده‌اند. این روزها خبرهای خوبی از فوتبال اروپا به گوش نمی‌رسد. شاید این حجم از جنجال، بیشتر برای یک فصل کامل فوتبال مناسب باشد اما همه این اتفاق‌ها تنها ظرف یک هفته رخ داده است. ماجرایی که در نوع خودش باورنکردنی به نظر می‌رسد.

 آریا طاری

 

گری لینه‌کر و بی‌بی‌سی؛ یک برکناری جنجال‎برانگیز

گری لینه‌کر، سرشناس‌ترین مجری ورزشی در کشور انگلستان دیگر در برنامه تلویزیونی «مچ آو د دی» دیده نخواهد شد. گری یکی از بهترین بازیکن‌ها در تاریخ لیگ برتر بوده و بعد از بازنشستگی، برای سال‌ها اجرای یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های ورزشی بی‌بی‌سی را بر عهده داشته است. او اما همیشه خودش را در قامت یک مجری صرفا ورزشی نگه نداشته و همواره در مورد مسائل مختلف و متفاوتی اظهارنظر کرده است.

 لینه کر این بار در توئیتر به سیاست‌های تند دولت انگلیس برای برخورد با مهاجران تاخته و در یک اظهارنظر جنجالی، این رفتار را با رفتار آلمان قبل از جنگ جهانی مقایسه کرده است. این مقایسه از سوی لینه‌کر که چهره بسیار محبوبی در بین جوانان انگلیسی است، خشم دولت را به همراه داشته و بی‌بی‌سی که همواره یک خبرگزاری دولتی بوده، به شدت برآشفته است.

گری البته با وجود همه این حواشی، قصد داشت این هفته نیز در برنامه همیشگی‌اش حاضر شود اما مدیران شبکه به او اطلاع دادند که فعلا خبری از پخش شدن این برنامه با حضور او نیست. آنها اعتقاد داشتند که گری اصل بی‌طرفی را نقض کرده و اظهارنظری غیرضروری

داشته است.

بلافاصله بعد از این تصمیم، ایان رایت و آلن شیرر دو کارشناس ثابت برنامه تصمیم به کناره‌گیری گرفتند. این دو دوست قدیمی لینه‌کر حاضر نشدند برنامه را بدون حضور او روی آنتن ببرند. جالب اینکه حتی گزارشگران انگلیسی نیز فعلا حاضر به گزارش بازی‌ها نیستند و فضای ملتهبی در اطراف لیگ برتر وجود دارد.

پس از برکناری مجری مشهور برنامه تخته گاز جرمی کلارکسون، این دومین جنجال بزرگ مجریان در بی‌بی‌سی است. کلارکسون آنقدر محبوب بود که برخی از مردم برای اعتراض به بی‌بی‌سی به خیابان‌ها نیز آمدند! اتفاقی که شاید برای لینه‌کر نیز تکرار شود.

به هر حال این ماجرا کاملا فضای فوتبال انگلیس را تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از ستاره‌های لیگ برتر نیز به حمایت از این مجری پرداخته‌اند و خواهان بازگشت او به برنامه‌اش هستند.

دیدیه دشان و کریم بنزما؛ تو یک دلقک هستی!

ماجراهای تیم ملی فرانسه هم ظاهرا هرگز تمامی نخواهند داشت. دیدیه دشان به تازگی سکوت را در مورد کریم بنزما شکسته و از اتفاقات اردوی تیم در قطر پرده برداشته است. او مدعی شده که کریم برای رسیدن به جام جهانی بیش از حد به خودش فشار آورده و همین مساله، صدمه زیادی به این بازیکن زده است.

به گفته مرد اول نیمکت خروس‌ها، کریم دیدارهای اول جام جهانی را به صورت قطعی از دست می‌داد. قرار بود او زمان پایان مصدومیت را با مدیران تیم هماهنگ کند اما ناگهان دشان متوجه شد که این بازیکن اردو را ترک کرده است.

جالب اینجاست که کریم بنزما بلافاصله به این حرف‌ها واکنش نشان داد و با انتشار یک ایموجی دلقک در کنار صحبت‌های دشان، برای او نوشته:«چه شهامتی داری، دروغگو!». ظاهرا این قصه، سر دراز خواهد داشت.

به نظر می‌رسد همه چیز از مراسم توپ طلا شروع شده است. جایی که کریم از همه مربیانش به جز دشان تشکر کرد و این مساله عصبانیت سرمربی تیم ملی فرانسه را به همراه داشت.  پس از آن بنزما دیگر با استقبال سرمربی تیم ملی روبه‌رو نبود و هرگز رابطه خوبی با او نداشت. به نظر می‌رسد این سرمربی ترجیح می‌داد کریم در جام جهانی همراه تیم نباشد. هرچند که خود او قویا این ادعا را رد می‌کند و معتقد است که چنین چیزی وجود ندارد. به هر حال امکان همکاری آنها دیگر تحت هیچ شرایطی وجود ندارد.

دشان بعد از رساندن فرانسه به دو فینال پیاپی در جام جهانی، دیگر جایگاهش را به راحتی از دست نمی‌دهد. هرچند که تغییر در راس فدراسیون فوتبال فرانسه ممکن است آینده این مربی را با خطر مواجه کند.

بارساگیت؛ چه کسی به زندان می‌رود؟

ماجرای ارتباط مالی بارسا با نایب رییس داوران لالیگا، حالا ابعادی بزرگ‌تر از همیشه پیدا کرده است. خطرهایی مثل کسر امتیاز یا حتی حذف از رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان در مسیر بارسا وجود دارد. حتی ممکن است برخی از مدیران سابق تیم به زندان بروند.

به گفته دادستان عمومی اسپانیا، بارسا در مجموع 7.3 میلیون یورو به دو شرکت تحت مالکیت انریکز نگریرا پرداخت کرده است. ظاهرا بعد از قطع شدن این پرداخت‌ها، اعتراض نگریرا شروع شده و او در نهایت همه چیز را فاش کرده است.

مدیران بارسا قویا اتهام تغییر نتایج بازی‌ توسط داورها را رد می‌کنند و اعتقاد دارند که این رقم برای مشاوره گرفتن در مورد داورها برای کمک به سرمربی و بازیکن‌ها پرداخت شده است. در حقیقت هنوز سندی وجود ندارد که نشان دهد داورها به ازای دریافت پول، نتایج را به سود بارسا تغییر داده‌اند.

اگر این ماجرا اثبات شود، عصر سیاهی در باشگاه بارسا شروع خواهد شد. اتفاقی که می‌تواند همه چیز را تحت تاثیر قرار بدهد.

روملو و لائوتارو؛ دعوا بر سر پنالتی

دو ستاره خط حمله اینتر این هفته دعوای عجبیی پشت نقطه پنالتی داشتند. قبل از بازگشت روملو لوکاکو از مصدومیت، لائوتارو پنالتی‌زن اول اینتر شده بود و قصد داشت همین روند را ادامه بدهد اما لوکاکو هم می‌خواست خودش پنالتی را بزند.

این دو نفرای دقایقی جر و بحث کردند و سرانجام مارتینز پشت توپ قرار گرفت و این ضربه را نیز از دست داد. اتفاقی که در نهایت موجب شکست تلخ اینتر روبه‌روی اسپتزیا در شب گلزنی پسر پائولو مالدینی شد.

پس از پایان این مسابقه، سرمربی اینتر رفتار هر دو بازیکن را ناامیدکننده دانست. این اتفاق در حالی رخ داد که نراتزوری باید همین هفته در رقابت‌های لیگ قهرمانان یک نبرد دشوار را با پورتو پشت سر بگذارد. به نظر می‌رسد این جنگ داخلی، آخرین چیزی است که اینتری‌ها در حال حاضر به آن نیاز دارند.

جالب این که هفته گذشته در لالیگا نیز فران تورس و آنسو فاتی دعوای مشابهی داشتند و آن‌جا نیز تورس ضربه را خراب کرد!

کونته و ریچارلیسون؛ تبعات یک مصاحبه

بعد از شکست تلخ تاتنهام روبه‌روی میلان در مجموع دو دیدار رفت و برگشت، شانس صعود اسپرز به مرحله بعدی لیگ قهرمانان از دست رفت. این به آن معنا بود که تاتنهام فصل را بدون جام تمام خواهد کرد. درست مثل همیشه!

یکی از نفراتی که به شدت به این اتفاق معترض شد، ریچارلیسون بود. او در مصاحبه بعد از بازی گفت که این فصل برایش افتضاح بوده است. ریچارلیسون از کونته هم انتقاد کرد و گفت که روش این مربی را دوست ندارد. ظاهرا کونته در تمرین‌ها ریچارلیسون را در ترکیب اصلی قرار داد اما قبل از شروع بازی او را نیمکت‌نشین کرد. کونته نیز بدون معطلی، به ریچارلیسون جواب داد.

این مربی همیشه جنجالی، در پاسخ به بازیکنش به این اشاره کرد که دلیل افتضاح بودن این فصل برای ریچارلیسون، عملکرد خود این بازیکن بوده است. او همچنین تاکید داشت که بازیکنی که مدام از کلمه «من» استفاده می‌کند، به فکر تیم و هم‌تیمی‌ها نیست و تنها به فکر خودش است.

کونته قبلا هم نشان داده که با هیچ بازیکنی تعارف ندارد. او همیشه جدی است و حالا ریچارلیسون با گفتن این جمله‌ها برای مدت زیادی به نیمکت منتقل خواهد شد. شرایط برای کونتهم البته در لندن مناسب نیست. اگر او نتواند سهمیه لیگ قهرمانان را در این فصل به دست بیاورد، بدون شک از هدایت اسپرز برکنار خواهد شد. او اصلا دوران خوبی را در این باشگاه لندنی پشت سر نگذاشته و نتوانسته در اسپرز کارنامه خوبی برای خودش بسازد.