آریا طاری

درست قبل از بازی ملوان بود که ساپینتو در مورد احتمال از دست رفتن شانس قهرمانی به بازیکنان تیمش هشدار داد. درست از همان روز به بعد، شرایط استقلال تغییر کرده و این تیم حالا یک مدعی بسیار جدی برای بردن لیگ برتر به شمار می‌رود. برنامه استقلال در این چند هفته برنامه ایده‌آلی بوده و آبی‌ها نیز به بهترین شکل از فرصت‌های‌شان برای نزدیک شدن به صدر استفاده کردند. حالا دیگر در این باشگاه خبری از بحران نیست و آبی‌ها توانسته‌اند نگرانی‌ها را پشت سر بگذارند.

مزد اعتماد

شکست روبه‌روی تراکتور و سپاهان در پایان نیم‌فصل اول و شروع نیم‌فصل دوم لیگ برتر، استقلال را در شرایط سختی قرار داده بود. حتی زمزمه‌هایی در مورد تغییر سرمربی در این باشگاه به گوش می‌رسید و بعید نبود که مدیران استقلال تصمیم به جایگزینی ساپینتو با یک مربی ایرانی بگیرند. این یک تصمیم کلیدی برای باشگاه به شمار می‌رفت. رفتار استقلالی‌ها با مرد پرتغالی نیز به نوعی بود که انگار او در حال تبدیل شدن به گابریل کالدرون دوم برای فوتبال ایران است. حرف آخر را اما مدیرعامل استقلال زد. فتح ا...‌زاده رسما اعلام کرد که ساپینتو به هیچ قیمتی برکنار نمی‌شود. مهم نیست که این تصمیم به چه دلیلی گرفته شده است. شاید اعتقاد قلبی به عملکرد این مربی و شاید هم مشکلات مالی متعدد، پنجره بسته نقل و انتقالات و عدم توانایی در پرداخت دستمزد کامل او و جذب یک مربی دیگر. مهم این است که این تصمیم کاملا درستی بوده و استقلال را به مسیر درستی برگردانده است. تیمی که به ظاهر بحران‌زده به نظر می‌رسید، در سه بازی گذشته موفق به زدن 10 گل شده است. آنها چهار بار دروازه ملوان را باز کردند، سه بار به مس کرمان گل زدند و در آزادی، سه بار هم توپ را از خط دروازه نفت مسجدسلیمان عبور دادند. شاید هر سه حریف این تیم، رقبایی از پایین جدول بوده باشند اما به هیچ وجه نمی‌توان روی نمایش درخشان استقلال در این بازی‌ها خط بطلان کشید. تیم ساپینتو حالا اعتماد به نفس بسیار زیادی دارد و به کمک این اعتماد به نفس، می‌تواند در دیدارهای بزرگ و حساس نیز به برتری برسد. به نظر می‌رسد که این تیم فعلا در کورس قهرمانی لیگ برتر باقی خواهد ماند. اگرچه آنها در این مسیر، رقبای سرسخت و پرمهره‌ای مثل سپاهان و پرسپولیس دارند.

بازی شیرین، پایان تلخ

چهره ویژه نبرد استقلال و نفت مسجدسلیمان در آزادی، مهدی قایدی بود. بازیکنی که انگار نیم‌فصل اول لیگ را در خواب سپری کرد و سرانجام طعم بیداری را چشید. او در مسابقه هفته قبل استقلال، یک گل زد و روی یک گل دیگر نیز موثر بود. مهدی در نبرد با نفت مسجدسلیمان، فوق‌العاده ظاهر شد و دو بار دروازه حریف را باز کرد تا ظرف دو هفته، سه گل برای استقلال بزند و خودش را در جدول گلزنان لیگ برتر بالا بکشد. با این وجود این بازی برای قایدی پایان خوشی نداشت. استقلال در آخرین دقایق وقت‌های اضافه صاحب یک ضربه پنالتی شد اما مهدی توپ را از دست داد و نتوانست هت‌تریک کند. در شرایطی که یامگا بیرون از زمین مسابقه قرار داشت، قرار بود شهباززاده این ضربه را بزند اما قایدی برای هت‌تریک پشت توپ رفت و اصلا پنالتی خوبی نزد. با این حال چنین صحنه‌ای نمی‌تواند نمایش رویایی این بازیکن را زیر سوال ببرد. ستاره‌ای که دوباره در استقلال به روزهای خوبش برگشته و آمادگی دلخواه را به دست آورده است. با یک قایدی آماده در خط حمله، استقلالی‌ها در حمله بسیار زهردار به نظر می‌رسند.

وقتی همه بازی کردند

سیدحسین حسینی به این نبرد استقلال هم نرسید و باز هم علیرضا رضایی درون دروازه این تیم قرار گرفت. کابوس مصدومیت اما به سراغ رضایی نیز آمد و سینا سعیدی‌فر به عنوان گلر سوم باشگاه، برای دقایقی درون دروازه آبی‌‌ها قرار گرفت. با این اتفاق، استقلال صاحب یک رکورد ویژه شد. آنها از همه بازیکنان فهرست اصلی‌شان در این فصل حداقل یک بار استفاده کرده‌اند. ساپینتو در طول این فصل به خیلی از مهره‌ها زمان زیادی داده تا خودشان را ثابت کنند. مهره‌هایی مثل سعید مهری و آرش رضاوند، اصلا شروع خوبی در این فصل نداشتند اما به مرور زمان به خودشان آمدند و حالا از آماده‌ترین نفرات این تیم به شمار می‌روند.

این خطر جدی است

پس از دو تساوی متوالی با رضا عنایتی، نفت مسجدسلیمان زیر نظر این مربی هم شکست خورد. مردی که از شرایط باشگاه راضی نیست و حتی مدیران مسجدسلیمان را به جدایی تهدید کرده است. نفت این روزها شرایط خوبی در جدول رده بندی لیگ برتر ندارد. آنها گزینه اول سقوط هستند و اگر نتوانند شرایط را عوض کنند، بدون تردید راهی رقابت‌های لیگ دسته یک خواهند شد. نفت با عنایتی کمی بهتر شده اما هنوز در بسیاری از نقاط زمین مشکل دارد و شبیه تیمی نیست که بتواند جنگ بقا را به سود خودش تمام کند.