آریا رهنورد

 

پدیده یا شهرخودرو، سوالی که به سقوط منجر شد

بین تصاحب سهمیه آسیا برای اولین بار در تاریخ فوتبال مشهد تا سقوط از رقابت‌های لیگ برتر، فاصله بسیار کمی برای باشگاه پدیده/شهرخودرو وجود داشت. اینکه چرا این باشگاه دو اسم دارد هم در درجه اول به شیوه مدیریت هیات فوتبال برمی‌گردد. چراکه هرگز رابطه خوبی بین این هیات و مالکان باشگاه مشهدی برقرار نشد. مدام از این صحبت می‌شد که امتیاز تیم از این مالک‌ها گرفته می‌شود. مدیران هیات فوتبال به جای راهکار، به دنبال جنجال بودند و کاری کردند که این باشگاه به مرحله فروپاشی کامل برسد. این دیگر اوج طعنه‌آمیز بودن است که مدرن‌ترین استادیوم فوتبال ایران در مشهد ساخته شده اما این شهر در دو سطح اول فوتبال ایران تیم ندارد. در حقیقت ورزشگاه زیبای این شهر در حال خاک خوردن است. چراکه مدیران فوتبال مشهد از توانایی لازم برای حفظ سهمیه لیگ برتری‌شان برخوردار نبودند و به سادگی هرچه تمام‌تر این سهمیه را به باد دادند. شهری که همیشه تماشاگران زیادی را به ورزشگاه کشانده، حالا تنها از راه دور تماشاگر لیگ برتر است.

وحدت خراسان، علیه حیثیت فوتبال مشهد

سقوط هم می‌توانست انتهای راه فوتبال مشهد در لیگ برتر نباشد. آنها این قدرت را داشتند که خیلی زود برگردند و دوباره در بالاترین سطح فوتبال ایران رقابت کنند. برای سهمیه این شهر در لیگ یک اما اتفاق‌هایی عجیب و باورنکردنی رخ داد. ماجرای واگذاری امتیاز به وحدت خراسان، خبرساز شد و در نهایت تیمی برای لیگ یک جمع شد که برخی نفرات در آن اصلا فوتبالیست نبودند! تیمی که هر هفته شکست‌های سنگین و وحشتناکی را پشت سر می‌گذاشت و با عدم حضور در زمین برای چند نبرد متوالی، خیلی راحت به دسته‌های پایین‌تر سقوط کرد و منحل شد. یعنی یک مدیر در فوتبال مشهد وجود نداشت که از سوختن این سهمیه جلوگیری کند؟ شاید هم احسان اصولی و رفقا اصلا نمی‌خواستند مشهد تیمی در لیگ برتر و لیگ یک داشته باشد تا با خیال راحت به امورات‌شان در فدراسیون فوتبال بپردازند. ماجراهای وحدت خراسان، حیثیت فوتبال مشهد را به بازی گرفت. شهری که همیشه معدن استعدادهای درجه یک فوتبالی بوده است، کیسه بوکس رقابت‌های لیگ یک بود و هر هفته تحقیر می‌شد. مسئول واقعی این اتفاق نیز هیات فوتبالی بود که در زمان انتقال امتیاز، هیچ  فاکتوری را برای این کار در نظر نگرفت و با سرنوشت فوتبال مشهد بازی کرد.

فایل صوتی، نقش پررنگ احسان اصولی

اتفاق عجیب بعدی در هیات فوتبال خراسان رضوی، لو رفتن فایل صوتی مهدی تاج با یک مصاحبه بسیار فرمایشی بود. جالب اینکه در این لحظات، احسان اصولی نیز در کنار او حضور داشت و مدام فشار می‌آورد که درباره خودش هم صحبت شود! حتی این ماجرا نیز محصول مدیریت نابخردانه مدیرانی مثل اصولی است که نه می‌توانند یک مصاحبه واقعی را هماهنگ کنند و نه می‌توانند مراقب ماجراهایی که در حضور رییس فدراسیون اتفاق می‌افتد، باشند. آنها حتی اعتبار نفر اول فدراسیون فوتبال را هم به بازی گرفته‌اند. هیچ‌کس نمی‌داند اصولی چند سال دیگر در فوتبال ایران باقی خواهد ماند اما بدون شک از عملکرد او در این فوتبال به نیکی یاد نخواهد شد. او همان فردی است که در پایان جلسه معروف هیات رییسه در مورد اسکوچیچ، به محض خارج شدن از سالن در قامت سخنگوی فدراسیون تاکید داشت که کوچک‌ترین صحبتی در مورد برکناری اسکو و انتخاب کی‌روش در جلسه مطرح نشده است. ساعتی بعد اما نام کارلوس کی‌روش به عنوان سرمربی جدید تیم ملی روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت تا مشخص شود که سخنگوی فدراسیون چقدر راست می‌گوید.

تعرض به نوجوانان، یک فاجعه بزرگ

خبر تازه‌ای که در اطراف فوتبال مشهد به گوش می‌رسد، خبر تلخ و تکان‌دهنده‌ای است. البته همه می‌دانند که این ماجراها در مدارس فوتبال، متاسفانه تازگی ندارند و به هیچ وجه تنها مربوط به مشهد هم نیستند اما به هر حال هضم چنین ماجرایی، اصلا ساده نیست. حتی این اتفاق هم مستقیما به هیات فوتبال برمی‌گردد. چراکه مجوز مدارس فوتبال باید از زیر دست این هیات عبور کند. چنین اتفاقی به هیچ وجه نباید تکرار شود و از همین حالا همه در انتظار یک برخورد قاطع هستند. شاید این حجم از اتفاق‌های بد، فقط یک پیام داشته باشد و آن لزوم برکناری یا استعفای مدیران هیات فوتبال مشهد است. با این حال آنها همچنان سر جای‌شان هستند و آب هم از آب تکان نمی‌خورد.