آریا طاری

در زمان قرعه‌کشی هر فصل از لیگ برتر، تیم‌ها همیشه ترجیح می‌دهند در تابستان به آبادان سفر نکنند و در گرمای زایدالوصف این شهر به میدان نروند. این شانس خوب استقلال بوده که در زمستان به آبادان می‌رود. هرچند که این بازی هنوز هم یک بازی بسیار سخت به نظر می‌رسد. نفت هفته گذشته نشان داد که به خوبی از فرصت تعطیلات لیگ برتر برای رسیدن به فرم دلخواه استفاده کرده و در شروع دوباره فصل با سرمربی جدید، تیم متفاوتی شده است.

نمایش هفته گذشته نفت آبادان در زمین نساجی، یک نمایش بی‌نقص بود. این تیم در ورزشگاه وطنی دو گل زد و با یک بازی درخشان، حریفش را شکست داد. این اولین پیروزی نفت در شروع دوران مربیگری تاوارس بود. مردی که به دلیل صادر نشدن آی تی سی ناچار بود مسابقه را از روی سکوها دنبال کند. نفت بعد از فیروز کریمی، با سرمربی برزیلی‌اش احیا شد و بالاخره از آخرین رده جدول فاصله گرفت. هرچند که این تیم هنوز امتیازهایی تک رقمی دارد و هنوز از منطقه سقوط جدا نشده است. چند برد دیگر اما همه چیز را برای نفت عوض خواهد کرد. آنها امروز روبه‌روی یکی از بهترین تیم‌های لیگ و یکی از جدی‌ترین مدعیان قهرمانی قرار می‌گیرند. تیمی که از آخرین شکستش در لیگ برتر 11 هفته سپری شده و از آخرین باختش روبه‌روی نفت آبادان نیز زمان بسیار زیادی گذشته است. استقلال در پنج تقابل اخیر با نفت، سه بار برنده بوده و دو بار هم به تساوی رضایت داده است.

جالب اینکه در چهار بازی اخیر دو تیم هیچ تیمی موفق نشده بیشتر از یک گل بزند و اساسا نبردهای آخر این دو تیم نبردهای بسیار کم‌گلی از کار درآمده‌اند. به نظر می‌رسد که تعطیلی رقابت‌های لیگ برتر برای نفت خوش‌یمن بوده است. تیمی که از شروع این فصل با بحران سروکار داشته، به خوبی از این فرصت برای احیای خودش بهره برده و در شروع دوباره لیگ، نتیجه خوبی گرفته است. در مقابل اما استقلال در بازگشت دوباره فوتبال باشگاهی، همه انتظارات مربی‌اش را برآورده نکرد.

ساپینتو هفته گذشته به شدت به خاطر از دست دادن پیروزی روبه‌روی پرسپولیس از شاگردانش عصبانی بود. او به گفته خودش بارها به شاگردانش هشدار داده بود که چطور مانع گلزنی حریف شوند اما به نظر می‌رسد بعضی از مهره‌های این تیم مثل سیدحسین حسینی، هنوز در حال و هوای جام جهانی بودند و با آمادگی مطلوب فاصله داشتند. همه این بازیکن‌ها باید بدانند که ساپینتو اساسا صبر و تحمل زیادی ندارد و بدون تعارف هر بازیکن ناآماده‌ای را از ترکیب اصلی تیمش کنار می‌زند.

ساپینتو اصلا از شکل دفاعی تیمش روبه‌روی پرسپولیس راضی نبود. او حالا به دنبال ایجاد تحول در استقلال است. هرچند که به نظر می‌رسد رویکرد این تیم در آبادان، یک رویکرد هجومی باشد. استقلال هنوز ترکیب کاملی ندارد و حالا دو ستاره این تیم به آبادان سفر نکرده‌اند. ابوالفضل جلالی همچنان مصدوم است و آرش رضاوند نیز در این سفر همراه استقلال نبوده است.

امید اول گلزنی این تیم نیز در این بازی ارسلان مطهری خواهد بود. هرچند که مهدی قایدی نیز در آبادان از شانس بازگشت به ترکیب اصلی تیم برخوردار است. مهدی مهدی‌پور نیز بعد از نیمکت‌نشینی در بازی قبلی، احتمالا در جدال امروز دوباره بخشی از ترکیب ثابت استقلال خواهد شد. استقلال در جام حذفی با قرعه بسیار سخت تراکتور روبه‌رو شده و شاید همین موضوع تمرکز این تیم را برای درخشیدن در لیگ برتر بیشتر کند.

این تیم فاصله خاصی با صدر جدول ندارد و در رقابتی فشرده در کورس قهرمانی دیده می‌شود. فرم خوب بازیکنانی مثل روزبه چشمی، ساپینتو را به آینده امیدوار می‌کند اما این روزها اساسا نگرانی‌های مالی زیادی در این باشگاه وجود دارد.

بالا رفتن احتمال جدایی محبی و قایدی از استقلال و بازگشت آنها از قراردادهای قرضی به پرتغال و امارات و همچنین بدهکار بودن به رافا سیلوا در خط دفاعی، چالش‌های زیادی برای استقلال ایجاد کرده و تمرکز این تیم در زمین مسابقه را به حداقل رسانده است. در مقابل، تاوارس نیز دو بازیکن بسیار باتجربه تیمش را در این نبرد در اختیار ندارد و باید بدون طالب ریکانی و حسن بیت‌سعید برابر استقلال قرار بگیرد. این تیم البته در روزهای گذشته سباستین ریوس را برای خط دفاعی جذب کرده و امیدوار است بتواند در دیدار امروز این بازیکن را به زمین بفرستد.

استقلال در آبادان، روبه‌روی تیمی قرار می‌گیرد که انگیزه و اعتماد به نفس زیادی از برد قبلی‌اش گرفته است. با این حال به لحاظ فنی، آبی‌ها تیم بهتر زمین هستند و از شانس بیشتری نیز برای بردن برخوردار خواهند بود. استقلال روی نیمکت و در بین ذخیره‌ها نیز شرایط به مراتب بهتری از حریفش دارد و بعید نیست که باز هم آبادان را با دست‌های پر ترک کند. آنها دفاع از قهرمانی‌شان در لیگ را می‌خواهند و در این مسیر، قصد ندارند به هیچ حریفی رحم کنند.