با برد ایران برابر ولز و تساوی آمریکا و انگلیس، بسیاری به صعود ایران از مرحله مقدماتی امیدوار شدند. اتفاقی که بعد از بازی ایران و آمریکا مشخص می‌شود. شاگردان کی‌روش شاید بتوانند برای نخستین بار از دور مقدماتی صعود کنند اما بعید است که این تیم تا آخرین مسابقه در جام بماند. با این حال این احتمال وجود دارد که در فینال جام جهانی قطر، نام ایران به شکلی دیگر آورده شود. علیرضا فغانی کسی است که می‌تواند و این شایستگی را دارد که قضاوت فینال را بر عهده بگیرد. این اتفاق مهم‌ترین هدف او و کمک‌هایش است.

فغانی بدون شک موفق‌ترین داور فوتبال ایران است. او سال‌ها تورنمنت‌های بین‌المللی مختلف و مهمی را سوت زده و توانسته نامش را در فوتبال کشور ثبت کند. داوری که هم در زمین فوتبال و هم بیرون چمن سبز، باصلابت و آرام نشان داده و حالا قصد دارد در قطر که احتمالا آخرین جام جهانی‌اش است، قضاوت فینالیست‌ها را تجربه کند. او در جام جهانی 2018 روسیه هم خوش درخشید و با قضاوت‌های کم‌نقص یا حتی بی‌نقصش یکی از گزینه‌های داوری فینال بود. اما درنهایت او به عنوان داور بازی رده‌بندی انتخاب شد. فغانی اما دوباره با توجه به تجربیات فوق‌العاده ناشی از حضور در دو جام جهانی و قضاوت در تورنمنت‌هایی مثل المپیک، جام کنفدراسیون‌ها، جام ملت‌های آسیا و... بدون شک یکی از گزینه‌های قضاوت در فینال جام‌جهانی 2022 است.

او چندی پیش از لیست ایران خارج شد اما اجازه نداد این موضوع روی کارش تاثیر بگذارد. فغانی خیلی زود تمام تمرکزش را روی جام جهانی گذاشت و تمرینات خود را به همراه کمک‌هایش آغاز کرد تا یکی از آماده‌ترین داورهای جام جهانی باشند. اتفاقی که در یکی از مهم‌ترین مسابقات دور گروهی میان برزیل و صربستان دیده شد. جایی که فغانی به همراه ابوالفضلی و منصوری وارد زمین شدند و یک داوری منصفانه و بدون اعتراض را انجام دادند. فغانی در این بازی هیچ سوت اشتباهی نزد و کمک‌هایش هم در آفسایدگیری بدون مشکل عمل کردند. فغانی همچنین از معدود داورانی بود که در دور اول از VAR  استفاده نکرد که همین موضوع می‌تواند موفقیت او را نشان بدهد. فغانی و تیمش فردا باید مسابقه پرتغال و اروگوئه را داوری کنند. دیدار حساس از گروه هشتم مسابقات که در سرنوشت تیم های صعودکننده بسیار تاثیر خواهد داشت. حالا همه منتظر تماشای یک قضاوت بی‌نقص دیگر از این تیم هستند و امیدوارند که آنها داور فینال باشند.