نگار رشیدی

شکست تیم ملی بسکتبال روبه‌روی چین، یک شکست تلخ و ناامیدکننده برای بسکتبال ایران بود. این ماجرا تنها به نتیجه بازی برنمی‌گشت. اتفاق تلخ‌تر از نتیجه این بود که پسران تیم ملی عملا در خانه خودشان غریبه بودند.

حیرت‌آور است که تماشاگران ایرانی اجازه حضور در سالن بسکتبال بازی را برای این نبرد نداشتند اما در عین حال طرفداران چینی توانسته بودند برای بازی به ورزشگاه راه پیدا کنند. اتفاقی که به شدت هم به ضرر ایران تمام شد و روحیه بازیکنان تیم را تحت تاثیر قرار داد. این بازی یک تماشاگر ویژه هم داشت.

کارلوس کی‌روش چند روز قبل از حضور در جام جهانی، در ورزشگاه حاضر شد و بازی پسران بسکتبال را از نزدیک تماشا کرد. حضور سرمربی تیم ملی فوتبال اما برای از بین بردن جو خاص ورزشگاه به سود چینی‌ها کافی نبود. اگر قرار بود تماشاگری در ورزشگاه نباشد، طبعا چینی‌ها هم نباید اجازه حضور در آزادی را پیدا می‌کردند. اگر هم قرار بود تماشاگرها به ورزشگاه راه پیدا کنند، طبیعتا باید ایرانی‌ها نیز در استادیوم حضور پیدا می‌کردند.  در حقیقت تیم ملی در زمین خودش مهمان بود و یک فرصت خوب برای میزبانی را به همین راحتی از دست داد. سوال اینجاست که اگر کشوری بجز چین در این بازی حضور داشت، آیا باز هم مجوزی ناگهانی به این تیم برای استفاده از تماشاگرها تعلق می‌گرفت؟

تیم ملی ایران در نهایت نتیجه این بازی را به چین واگذار کرد. این در حالی بود که تیم ملی با یک ران بسیار خوب، در کوارتر چهارم در آستانه به تساوی کشاندن کار بود. شاید اگر ایرانی‌ها در استادیوم حاضر بودند، فشار این دقایق موجب تسلیم حریف می‌شد اما درست وقتی فاصله دو تیم به دو امتیاز رسید، تماشاگران چینی سروصدای بیشتری کردند و رسیدن به این تیم برای تیم ملی ایران غیرممکن شد تا چینی‌ها در نهایت همه امتیازهای این بازی را به دست بیاورند.

این نتیجه، کار شاگردان ارمغانی را برای رسیدن به جام جهانی نفس‌گیرتر کرد. البته ممانعت استرالیا از سفر به ایران، موجب شد فیفا در آن بازی ایران را برنده اعلام کند و حالا ایران با 10 بازی در رده سوم گروهش دیده می‌شود.

با توجه به میزبانی ژاپن در جام جهانی، صعود این تیم از قبل قطعی شده و حالا سه تیم آسیایی دیگر به این مسابقه‌ها می‌رسند. شانس چین و استرالیا در این زمینه بیشتر از تیم ملی است و ایران برای صعود باید با قزاقستان رقابت کند. یک رقابت مهم و سرنوشت‌ساز که برای تیم ملی بسیار کلیدی خواهد بود.

ایران با این فرم اگر به جام جهانی نیز برسد در همه بازی‌ها نتیجه‌ای به جز شکست نخواهد داشت. این تیم برای نتیجه گرفتن در سطح جام جهانی، به نسل تازه و پرانرژی و البته یک کادر فنی خوب خارجی نیاز دارد. در غیر این صورت فرق زیادی بین صعود کردن و نکردن به جام جهانی وجود ندارد.

شرایط این روزهای تیم ملی بسکتبال ایران اصلا جالب نیست. درست مثل وضعیت تصمیم‌گیری در مورد تماشاگران این تیم که عملا ایران را در خانه تنها گذاشته است.