تیم ملی بسکتبال ایران 20 و 23 آبان باید در پنجره پنجم انتخابی جام جهانی، در خانه به مصاف چین و استرالیا برود. آسمانخراش‌های ایران در همین راستا اردوهای خود را آغاز کرده‌اند و تمرینات آماده‌سازی‌شان را با جدیت پشت سر می‌گذارند. چراکه نتیجه این دو دیدار برای ایران بسیار سرنوشت‌ساز خواهد بود و نقش مهمی در صعود تیم ملی به جام جهانی دارد. این در حالی است که در این فاصله کم تا تاریخ این دو مسابقه، همچنان سفر تیم ملی استرالیا به ایران نامعلوم است.

طبق برنامه، بازی ایران و استرالیا در تاریخ 23 آبان باید برگزار شود. تیم مهمان هم حداقل باید یکی،دو روز قبل از تاریخ بازی به تهران سفر کند تا آماده بازی شود. این در حالی است که هنوز هیچ اقدامی از سوی استرالیایی‌ها برای ویزای سفر به ایران صورت نگرفته است. فدراسیون ایران طی هفته‌های اخیر ایمیل‌هایی در رابطه با این موضوع، روند لازم برای سپری کردن آن و حتی موضوعات مرتبط به کرونا به فدراسیون استرالیا ارسال شده بود اما استرالیایی‌ها به هیچ یک از این ایمیل‌ها واکنشی نداشته‌اند. آنها چند روز پیش به دلیل وضعیت اخیر کشور، خواهان برگزاری مسابقه در کشور ثالث شده بودند و حتی درخواست خود را به فیبا آسیا هم اعلام کرده بودند. موضوعی که پاسخ منفی فدراسیون ایران روبه‌رو شد و در مذاکرات شفاهی با مدیر دفتر منطقه‌ای فیبا در حوزه آسیا هم مخالفت خود را نشان داد. این در حالی است که استرالیایی‌ها درخواست بازی در کشور ثالث را هم رسما به ایران ارسال نکرده‌اند و موضوع را از طریق فیبا آسیا در جریان قرار داده‌اند. تمام این شرایط باعث شده که بازی روز 23 آبان در مبهم‌ترین حالت ممکن قرار بگیرد.

از سوی دیگر شنیده می‌شود استرالیا تصمیم گرفته از بسکتبال قاره آسیا کناره‌گیری کند. موضوعی که در حد شایعه باقی مانده، چراکه هیچ اطلاع‌رسانی در این خصوص صورت نگرفته و حتی تصمیمی در رابطه با گروه‌بندی‌های انتخابی جام جهانی در منطقه آسیا انجام نشده است. به این ترتیب، استرالیا هنوز یکی از حریفان ایران در گروه F انتخابی جام جهانی است. باید دید طی دو هفته‌ای که تا تاریخ بازی مانده، بازی برگشت دو تیم برگزار می‌شود یا استرالیا روی تصمیم خود برای سفر نکردن به ایران می‌ماند. دیدار رفت تیم‌های ملی بسکتبال ایران و استرالیا هفتم شهریورماه برگزار شد که طی آن ملی‌پوشان کشورمان با نتیجه ۹۸ به ۶۸ متحمل شکست شدند.