آریا   طاری

دیگر چیز زیادی به پایان دور گروهی لیگ قهرمانان اروپا باقی نمانده است. اگرچه وقتی دیدارهای دور حذفی آغاز شوند، جام جهانی به پایان رسیده و چیزهای زیادی در دنیای فوتبال تغییر کرده است. دیدارهای این هفته، مسیر صعود تیم‌ها را تا حدود زیادی روشن کردند و حتی چند تیم را از همین حالا به مرحله بعدی فرستادند. با این حال هنوز نبردهای جذاب و سرنوشت‌ساز زیادی در دو هفته پایانی رقابت‌ها باقی مانده است. نبردهایی که ترکیب 16 تیم نهایی این رقابت‌ها را مشخص خواهند کرد.

وقتی کلوپ، جرقه زد!

قبل از مسابقه این هفته با گلاسکورنجرز، یک خبرنگار در کنفرانس خبری، اظهارنظر دیتمار هامان را برای کلوپ تکرار کرد و باعث عصبانیت شدید این مربی شد! او از گفته دی‌دی هامان برای کلوپ پرده برداشت. هامان بعد از ناکامی این هفته قرمزها در لیگ برتر، اعلام کرده بود که تیم این مربی به یک «جرقه» نیاز دارد و حتی ممکن است به تغییر کلوپ فکر کند. سرمربی قرمزها که به شدت از نظر کارشناس هموطنش خشمگین شده بود، تاکید کرد که «هامان» شایسته مطرح شدن در چنین موقعیتی نیست. شاید همین عصبانیت به تیم نیز سرایت کرد و موجب شد لیورپول بهترین نمایش فصل را سپری کند. آنها این هفته هفت گل به رنجرز زدند و حریف را خاکستر کردند. در این گروه، ناپولی نیز چهار گل به آژاکس زد تا با 12 امتیاز کامل، صعودش را به مرحله بعدی قطعی کند. لیورپول نیز در یک قدمی صعود قرار گرفته و اگر از دو بازی بعدی یک امتیاز بگیرد، راهی دور حذفی خواهد شد.

شگفتی‌ساز بزرگ

شاهکار این فصل لیگ قهرمانان را باشگاه بروژ با رسیدن به 10 امتیاز از 12 امتیاز ممکن انجام داده است. آنها این هفته اتلتیکومادرید را بردند. تیمی که همه خیال می‌کردند در این گروه چهارم می‌شود، حالا به صورت حتمی به مرحله بعدی صعود کرده است. در مسابقه دیگر این گروه، پورتو با دو پنالتی مهدی طارمی و البته یک گل دیگر، اولین شکست ژابی آلونسو در لورکوزن را رقم زد. در این گروه پورتو، اتلتی و لورکوزن هنوز برای تبدیل شدن به دومین صعودکننده می‌جنگند.

سلام «دوباره» به یورولیگ!

دیوانه‌وارترین بازی هفته، در نیوکمپ برگزار شد. جایی که بارسا بعد از برد خفیف نیمه اول، به تساوی سه-سه با اینتر رضایت داد. نتیجه‌ای که حاصل اشتباه‌های متعدد جرارد پیکه در خط دفاعی بود. در این گروه، صعود بایرن با چهارمین برد متوالی قطعی شد. اینتر نیز در صورت شکست دادن ویکتوریاپلژن در ایتالیا، به مرحله بعدی می‌رود تا بارسا باز هم مثل سال گذشته شانسش را در یورولیگ امتحان کند. این تیم بدون مسی، حتی به مرحله حذفی لیگ قهرمانان هم نرسیده است!

لندن، آسیایی شد

قهرمان فصل گذشته یورولیگ که این هفته برای بازی با تاتنهام به لندن سفر کرده بود، دو بازیکن ژاپنی در ترکیب داشت. کامادا گل اول بازی را وارد دروازه اسپرز کرد اما ستاره کره‌ای حریف به خوبی پاسخ داد و دو گل به ثمر رساند. در شب درخشش سون و کامادا، یک اتفاق نادر هم رقم خورد و آن، خراب شدن پنالتی هری کین بود. کین البته در این جدال یک پنالتی موفقیت‌آمیز هم داشت.

جادوی آقای پاتر

چلسی که این فصل با توخل از دو بازی اول لیگ قهرمانان فقط یک امتیاز گرفته بود و در آستانه حذف قرار داشت، با گراهام پاتر احیا شد و در دو بازی رفت و برگشت، میلان را شکست داد. البته که اخراج توموری بازیکن آکادمی چلسی در دیدار این هفته در میلان نیز نقش مهمی در برد آنها ایفا کرد. چلسی حالا صدرنشین این گروه شده و شانس اول صعود به شمار می‌رود. سارلزبورگ، دیناموزاگرب و میلان نیز برای صعود از این گروه تلاش می‌کنند. هنوز هر سناریویی در این گروه محتمل به نظر می‌رسد.

مرگ اسکاتلندی

ناامیدکننده‌ترین تیم این فصل لیگ قهرمانان سلتیک بوده که در چهار مسابقه این فصل فقط یک امتیاز به دست آورده است. این تیم این هفته در خانه روبه‌روی لایپزیش شکست خورد تا در قعر جدول قرار بگیرد. شاختار هم با متوقف کردن رئال مادرید، به جدول برگشت. هرچند که تیم اوکراینی تا آخرین لحظه از مادریدی‌ها جلو بود. به نظر می‌رسد شاختار و لایپزیش، رقابت جذابی برای دوم شدن در این گروه داشته باشند.

باور می‌کنید؟

شاید باورکردنی نباشد اما سیتی که این فصل همه خطوط دفاعی را نابود کرده، با همه ستاره‌ها نتوانست به کپنهاگن گل بزند. این بازی با تساوی بدون گل تمام شد. نکته جالب دیگر، تساوی دورتموند و سویا بود. آن هم در حالی که دورتموند در اسپانیا چهار گل به سویا زده بود. دیدار هفته آینده دورتموند و سیتی، در نوع خودش جالب توجه خواهد بود. اگر دورتموند سیتی را شکست بدهد، می‌تواند صدر جدول را از این تیم بگیرد.

ساز جدایی

تساوی پی اس جی در غیاب مسی، کاملا تحت تاثیر ماجراهای امباپه قرار گرفته است. بازیکنی که گفته می‌شود در ژانویه به دنبال ترک باشگاه خواهد بود. تیم آلگری نیز این هفته دوباره شکست خورد تا فاصله‌ای با حضور در رقابت‌های یورولیگ نداشته باشد.