آریا طاری

لید: «باشگاه دورتموند 113 سال سابقه دارد که 111 سال آن بدون ارلینگ هالند بدون مشکل خاصی سپری شده است!». این جمله واتسکه، شاید مهم‌ترین فلسفه باشگاه دورتموند باشد. باشگاهی که هیچ‌وقت با فروش ستاره‌های کلیدی‌اش مشکلی نداشته و هرگز این ستاره‌ها را به زور نگه نداشته است. کم‌تر باشگاهی مثل دورتموند هنر جانشین کردن ستاره‌ها با ستاره‌های دیگر را دارد. آنها خیلی خوب بلدند جای خالی بازیکنان مطرح در تیم‌شان را با مهره‌های جوان و تازه‌نفس پر کنند. حالا نوبت هالند بوده که از تیم جدا شود اما فقط چند دقیقه بعد از این جدایی، یک جوان دیگر در دورتموند جانشین او شده است.

 

نوری شاهین/ ایلکای گندوگان

نوری شاهین یکی از اولین ستاره‌های مهمی بود که دورتموند یورگن کلوپ را ترک کرد. رئال مادرید برای جذب این بازیکن قدم جلو گذاشت و برای شاهین، هیچ تردیدی در دادن پاسخ مثبت به این انتقال وجود نداشت. از دست دادن هافبکی مثل نوری شاهین، یک ضربه بزرگ برای دورتموند بود اما آنها تصمیم گرفتند جای خالی این ستاره را با خریدی از بوندس‌لیگا پر کنند. دورتموند بعد از جدایی نوری، به سراغ یکی از ستاره‌های جوان باشگاه نورنبرگ رفت و ایلکای گندوگان را به خدمت گرفت. ستاره‌ای که اتفاقا مثل خود نوری شاهین، ترک تبار بود اما در رده‌های پایه فوتبال ملی آلمان بازی می‌کرد. نوری در رئال اصلا موفق نبود و دوران جذابی را در این باشگاه سپری نکرد. ایلکای اما به یک ستاره تمام‌عیار در دورتموند تبدیل شد و حتی در فینال لیگ قهرمانان هم برای این تیم گل‌زنی کرد.

 

شینجی کاگاوا/ مارکو رویس

این فقط هافبک‌های تدافعی نبودند که دورتموند را ترک می‌کردند. شینجی کاگاوا نیز بعد از سپری کردن چند فصل رویایی در دورتموند، مورد توجه شیاطین سرخ قرار گرفت و راهی منچستریونایتد شد. هواداران یونایتد به شدت از این انتقال هیجان‌زده بودند اما کاگاوا در اولدترافورد به یک ستاره تمام‌عیار تبدیل نشد و روزهای ایده‌آلی را در این تیم سپری نکرد. دورتموند که یک هافبک هجومی بسیار مهم را از دست داده بود، مارکو رویس را از مونشن گلادباخ به عنوان مهره جانشین جذب کرد. رویس به مرور زمان به یکی از مهم‌ترین بازیکن‌های دورتموند تبدیل شد و در میان رفت و آمد همیشگی ستاره‌ها، هیچ‌وقت از وفاداری به این تیم فاصله نگرفت. مارسینیو پیشنهادهای زیادی برای ترک دورتموند داشت اما جزئی از دیوار زرد باقی ماند تا محبوبیت همیشگی‌اش را در بین هوادارها حفظ کند و به یکی از چهره‌های اسطوره‌ای باشگاه دورتموند تبدیل شود.

 

ماریو گوتزه/ هنریک میخیتاریان

بازیکن مهم دیگری که تصمیم به ترک دورتموند گرفت، ماریو گوتزه بود. هافبک جوان و محبوب وست‌فالن با پیشنهاد 37 میلیون یورویی باشگاه بایرن مونیخ به عضویت این باشگاه درآمد و راهش را از دورتموندی‌ها جدا کرد. اتفاقی که موجب سوت‌های وحشتناک ورزشگاه برای این هافبک شد. برای مدتی حتی در تقابل‌های مستقیم دو تیم، به محض رسیدن توپ به گوتزه سکوها او را هو می‌کردند. رابطه دورتموندی‌ها با گوتزه البته بعد از به ثمر رساندن تنها گل آلمان در فینال جام جهانی 2014 کمی بهتر شد. او حتی بعدها دوباره به دورتموند برگشت و مدتی برای این تیم بازی کرد. با این وجود باشگاه در تابستان 2013 برای جانشینی گوتزه، هنریک میخیتاریان را از شاختار دونستک اوکراین به خدمت گرفت. خریدی که 10 میلیون ارزان‌تر از رقم فروش گوتزه بود. هنریک برای چند فصل، نمایش‌های بسیار خوبی در دورتموند داشت و به یک هافبک مطمئن برای این تیم تبدیل شد.

 

فیلیپه سانتنانا/ سوکراتیس پاپاستاتوپولوس

انتقال مستقیم از دورتموند به شالکه، معمولا جنجال‌های بسیار زیادی را برای یک بازیکن به همراه دارد. فیلیپه سانتانا نیز در همین مسیر قرار گرفت و دورتموند را به مقصد رقیب سنتی یعنی شالکه ترک کرد. با این وجود باشگاه دورتموند به سرعت دست به کار شد و یک مدافع وسط یونانی را به خدمت گرفت. سوکراتیس در زمان امضای قرارداد با زردها، اصلا شناخته‌شده نبود اما خیلی زود نشان داد که می‌تواند یک مدافع بسیار کلیدی برای این تیم باشد. او برای چند سال قلب دفاع تیمش را بیمه کرد و نمایش‌های بسیار خوبی در ترکیب تیم دورتموند ارائه داد.

 

روبرت لواندوفسکی/ پیر امریک اوبامیانگ

البته پیوستن اوبامیانگ به دورتموند کمی قبل از جدایی لواندوفسکی رقم خورد اما لوا از قبل با بایرن به توافق رسیده بود و همه می‌دانستند که باشگاه را ترک خواهد کرد. تلخی ماجرا برای دورتموند اینجا بود که نتوانست از رقم فروش لواندوفسکی به هیچ درآمدی برسد. چراکه قرارداد ستاره لهستانی با این باشگاه در همان فصل تمام شده بود. خیلی‌ها تصور می‌کردند رفتن لوا، به معنای نابودی خط حمله زنبورها خواهد بود اما اوبامیانگ به مرور زمان خودش را پیدا کرد، زوج فوق‌العاده‌ای با رویس ساخت و به کمک سرعت بسیار بالا، انرژی همیشگی و شادی‌های گل بسیار جذابش، جای مهمی در قلب هواداران دورتموند به دست آورد. او برای چند فصل، ستاره بی چون و چرای ترکیب دورتموند بود.

 

چیرو ایموبیله/ کریستین پولیشیچ

بعد از رفتن لوا، طبیعی به نظر می‌رسید که دورتموندی‌ها همچنان نگران فاز هجومی تیم‌شان باشند. به همین خاطر آنها چیرو ایموبیله را نیز از فوتبال ایتالیا به خدمت گرفتند. با این وجود این ستاره هرگز با فضای بازی در بوندس‌لیگا سازگار نشد. چیرو به سری آ برگشت و دورتموند به سراغ یک استعداد آمریکایی رفت. حالا نوبت معرفی کریستین پولیشیچ به دنیای فوتبال بود. بازیکنی که هنرش را در دورتموند به همه نشان داد و بعد از چند سال درخشان در این تیم، به چلسی پیوست.

 

هنریک میخیتاریان/ عثمان دمبله

دوران حضور میخیتاریان در سیگنال ایدونا پارک هم سرانجام تمام شد و این بازیکن به منچستریونایتد پیوست. قرمزها با سروصدای بسیار زیادی او را جذب کردند اما باشگاه دورتموند در همان پنجره نقل و انتقالات، به سراغ یک استعداد جوان فرانسوی رفت و هنرش را در کشف استعدادهای جدید نشان داد. عثمان دمبله که توانایی بازی با هر دو پا را داشت، خیلی زود با تکنیک مسحورکننده‌اش چشم‌ها را خیره کرد و سوپراستار دورتموند لقب گرفت. باشگاه آلمانی چند فصل بعد از فروش این ستاره به درآمدی 100 میلیون یورویی رسید.

 

ایلکای گندوگان/ رافائل گررو

ایلکای گندوگان که همیشه مورد تحسین گواردیولا بود، از دورتموند به سیتی رفت و شاگرد این مربی شد. دورتموندی‌ها نیز رافائل گررو را در خط هافبک به خدمت گرفتند. ایلکای هم درست مثل لواندوفسکی، بعد از ترک دورتموند دچار افت نشد و حتی نمایش‌های بهتری را هم ارائه کرد. او حالا بهترین گل‌زن آلمانی تاریخ لیگ برتر انگلیس به حساب می‌آید و این افتخار را بالاتر از کلینزمن و مسوت اوزیل، به دست آورده است. با این وجود گررو نیز در این سال‌ها مهره بسیار تاثیرگذاری برای دورتموند به حساب آمده است.

 

متس هوملس/ مانوئل آکانجی

بایرن در این سال‌ها همیشه نگاه ویژه‌ای به خرید بازیکن از دورتموند داشته است. آنها این سناریو را برای متس هوملس نیز پیاده کردند و ستاره موردعلاقه هواداران دورتموند را به خدمت گرفتند. متس با یک قرارداد نسبتا خوب راهی بایرن مونیخ شد اما در این باشگاه انتظارات را برآورده نکرد و بعد از چند سال دوباره به تیم سابقش برگشت. درست همان مسیری که امثال نوری شاهین یا کاگاوا طی کرده بودند. دورتموند در فصل جدایی هوملس، مانوئل آکانجی را در اختیار گرفت و این مدافع مستحکم به سرعت جای خودش را در ترکیب ثابت تیم پیدا کرد.

 

عثمان دمبله/ جیدون سانچو

بعد از جدایی دمبله، دورتموندی‌ها به دنبال یک وینگر سرعتی - تکنیکی بودند اما به جای رفتن به دنبال ستاره‌های بزرگ و گرانقیمت، یک پسر جوان را از آکادمی من‌سیتی جذب کردند. سانچو که هنوز در انگلیس مشهور نشده بود، در دورتموند چشم‌ها را خیره کرد و یکی از ستاره‌های مهم بوندس‌لیگا لقب گرفت. حالا سیتی بابت از دست دادن بازیکنی مثل او، بسیار پشیمان به نظر می‌رسید. او به خوبی جای دمبله را در دورتموند پر کرد. این در حالی بود که خود عثمان دائما در تیم جدیدش مصدوم می‌شد و هوادارهای بارسلونا را از خودش عصبانی کرده بود! سانچو هم البته در نهایت با ترک آلمان، به کشورش برگشت و در ترکیب یونایتد قرار گرفت.

 

آندری یارمولنکو/ ارلینگ هالند

مهم‌ترین خرید این سال‌های دورتموند، وقتی اتفاق افتاد که آنها به دنبال یک مهاجم تنومند و فیزیکی بودند. یارمولنکو در تیم جواب نداده بود اما بعد از جدایی او، هالند به بهترین شکل در دورتموند جا افتاد. ارلینگ حالا بهترین میانگین گل‌زنی نسبت به دقایق بازی در لیگ قهرمانان اروپا را در اختیار دارد. ستاره فوق‌العاده‌ای که بعد از چند فصل رویایی، حالا قرار است در کشوری دیگر برای منچسترسیتی به میدان برود. هالند در این سال‌ها یک اعجوبه تمام‌عیار برای دورتموندی‌ها محسوب می‌شد. بازیکنی که نه فقط به خاطر گل‌های زیاد، بلکه به خاطر شخصیت رسانه‌ای‌اش نیز مورد توجه قرار داشت. او حتی وقتی در یک مسابقه با لباس دورتموند چهار گل زد، به خاطر از دست دادن فرصت به ثمر رساندن گل پنجم به شدت خودش را مورد سرزنش قرار داد. هالند از همان ابتدا هم نیامده بود تا در تیمش باقی بماند و قصد داشت بعد از چند فصل دورتموند را به مقصد باشگاه دیگری ترک کند. او تقریبا از همه اروپا پیشنهاد داشت و هیچ تیمی نبود که خواهان در اختیار داشتن این بازیکن نباشد اما تصمیم نهایی‌اش رفتن به تیم سابق پدرش یعنی منچسترسیتی بود.

 

ارلینگ هالند/ کریم آدیمی

فکر می‌کنید چقدر طول کشید تا دورتموند جانشین هالند را رسما معرفی کند؟ فقط 20 دقیقه! بله. تنها 20 دقیقه بعد از انتقال رسمی هالند به سیتی، کریم آدیمی به عنوان خرید جدید باشگاه دورتموند معرفی شد. جالب است بدانید که او نیز درست مثل ارلینگ از باشگاه سارلزبورگ اتریش به این تیم خواهد آمد. آدیمی 20 ساله در همه رده‌های سنی برای تیم ملی آلمان به میدان رفته و سابقه دو سال حضور در آکادمی باشگاه بایرن مونیخ را داشته است. او این فصل در 42 بازی، 23 گل برای سالرزبورگ به ثمر رسانده و با این آمار درخشان، برای سپری کردن یک فصل تازه در بوندس‌لیگا آماده می‌شود.

 

 نوری شاهین یکی از اولین ستاره‌های مهمی بود که دورتموند یورگن کلوپ را ترک کرد. رئال مادرید برای جذب این بازیکن قدم جلو گذاشت و برای شاهین، هیچ تردیدی در دادن پاسخ مثبت به این انتقال وجود نداشت

 

سوتیتر 2: تنها 20 دقیقه بعد از انتقال رسمی هالند به سیتی، کریم آدیمی به عنوان خرید جدید باشگاه دورتموند معرفی شد. جالب است بدانید که او نیز درست مثل ارلینگ از باشگاه سارلزبورگ اتریش به این تیم خواهد آمد