آریا   طاری

مهدی تاج بالاخره برای اولین بار بعد از انتخاب شدن به عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال، روبه‌روی خبرنگارها حاضر شد و به سوال‌ها پاسخ داد. تاج در این کنفرانس عملا آینده نیمکت تیم ملی را ترسیم کرد. او به کشمکش با صداوسیما نیز ادامه داد و تلاش کرد خودش را از هر اتهامی مبرا کند. به هر حال او فعلا مرد اول فدراسیون است و ظاهرا اعتماد به نفس زیادی برای ماندن در این جایگاه دارد. هرچند که شاید آینده او، وابسته به نتایج تیم ملی در جام جهانی باشد. چراکه او با تغییر سرمربی در این مقطع دست به ریسک بسیار بزرگی زده است.

پرونده باز دارم اما...

تاج در کنفرانس خبری‌اش تایید کرد که پرونده باز قضایی دارد اما تاکید داشت که این پرونده‌ها مرتبط با مسائل مالی خارج از فوتبال نیستند و نام او تنها در پرونده‌های مارک ویلموتس و به کار گرفتن چند بازنشسته در فدراسیون مطرح شده است. جالب اینکه تاج دست روی این نکته گذاشت که اساسا برای ورود به فدراسیون صرفا عدم سوءپیشینه کافی است. این در حالی است که در قانون به صراحت اعلام شده که افرادی که دارای پرونده باز قضایی هستند، نمی‌توانند در انتخابات فدراسیون شرکت کنند. یا این قانون باید کاملا تغییر کند و یا اینکه حرف مهدی تاج از بیخ و بن غلط است. باید در این مورد شفاف‌سازی کافی صورت بگیرد.

هزار بار بد است؟

پیکان انتقادات مهدی تاج در این جلسه، روی تلویزیون و چند نماینده مجلس بود. او به این انتقاد داشت که یک برنامه تلویزیونی هزار بار پرونده ویلموتس را بررسی کرده و چند نماینده مجلس دویست بار در مورد این پرونده صحبت کرده‌اند. حالا سوال اینجاست که آیا واقعا بررسی و پرداختن به یک قرارداد، عمل مذمومی است که آقای مهدی تاج آن را این‌چنین مستوجب نقد می‌داند؟ مگر تاج همیشه اعتقاد نداشته که قرارداد خوبی با ویلموتس بسته، همه چیز را دیده و یک شاهکار انجام داده است؟ اگر همه چیز درست بوده و تخلفی صورت نگرفته، چرا تاج از بررسی ماجرا این‌چنین گلایه دارد؟ آیا کمک به شفاف‌تر شدن این ماجرا اساسا به ضرر او تمام خواهد شد؟

داستان حق پخش

بخش مهمی از انتقادهای تاج به صداوسیما، به موضوع حق پخش تلویزیونی برمی‌گردد. البته از سوی دیگر به نظر می‌رسد او به نوعی به دنبال گروکشی از تلویزیون و ایستادن در جبهه مقابل این رسانه است. به هر حال تاج به گفته خودش برنامه مبسوطی برای حق پخش دارد و علاوه بر این، معتقد است که باشگاه‌های صنعتی با بودجه دولتی نباید چنین حقی را دریافت کنند. نکته عجیب‌تر این است که تاج بر اساس طرح خودش، حق پخش را تنها مربوط به تیم‌های میزبان می‌داند. این در حالی است که در لیگ‌های درجه یک اروپایی حق پخش بر اساس میزان هوادار تیم‌ها و به صورت یک‌جا در هر فصل به آنها تعلق می‌گیرد.

آینده نیمکت تیم ملی

مهدی تاج عملا مسیر آینده تیم ملی را ترسیم کرده است. بر اساس این مسیر، اگر همه چیز مهیا باشد، کی‌روش تا جام جهانی در تیم ملی باقی می‌ماند و پس از آن، به عنوان مدیرفنی فعالیت می‌کند و هدایت تیم به نکونام سپرده می‌شود. البته این به آن شرط است که خود کی‌روش چنین شرایطی را بپذیرد. به هر حال به نظر می‌رسد آینده تیم ملی در فدراسیون تاج با مربی ایرانی رقم خواهد خورد. فعلا نیز تنها برای حضور کی‌روش تا پایان جام جهانی فکر شده است. جالب اینکه تاج به هیچ وجه نتایج ایران در جام جهانی را تضمین نمی‌کند و معتقد است که هر اتفاقی ممکن است در آینده برای این تیم رقم بخورد.

تاج در کنفرانس خبری‌اش تایید کرد که پرونده باز قضایی دارد اما تاکید داشت که این پرونده‌ها مرتبط با مسائل مالی خارج از فوتبال نیستند و نام او تنها در پرونده‌های مارک ویلموتس و به کار گرفتن چند بازنشسته در فدراسیون مطرح شده است

حاتم بخشی ناگهانی ای.اف.سی

به گفته مهدی تاج، ای.اف.سی ناگهان رقم قابل توجهی را به فدراسیون فوتبال ایران اهدا کرده است. تاج البته توضیح نداده که چرا این اتفاق در این مقطع رخ داده است؟ آیا بین انتخاب او و پرداخت شدن این رقم از ای.اف.سی رابطه مستقیمی وجود دارد؟ چرا کنفدراسیون فوتبال آسیا قبلا به سراغ پرداخت چنین رقمی نرفته است؟ به هر حال به نظر می‌رسد نقش شیخ سلمان و به طور کلی کنفدراسیون فوتبال آسیا در تثبیت حضور مهدی تاج در راس هرم فدراسیون فوتبال

انکارنشدنی است.

جنجال لیگ قهرمانان

مهدی تاج در جنجالی‌ترین بخش از کنفرانس خبری‌اش اعلام کرد که فعلا استقلال و نساجی نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان هستند و پرسپولیس شانسی برای حضور در این جام ندارد. این ماجرا با اعتراض سریع باشگاه پرسپولیس همراه شد و البته تاج بخشی از این حرف را پس گرفت. به هر حال این معادله با هر تصمیمی، به شدت جنجالی خواهد شد. چراکه هر دو باشگاه خواهان حضور در آسیا هستند اما در عین حال مجوز حرفه‌ای را دریافت نکرده‌اند. گرفتن مجوز حرفه‌ای برای سرخابی‌ها یکی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی مهدی تاج بوده است.