آریا رهنورد

اگر تا دو سال قبل از روبه‌رو شدن با هزینه‌های «صد میلیاردی» استقلال و پرسپولیس حیرت‌زده می‌شدیم، حالا اعلام رسمی هزینه‌های دو باشگاه برای فصل جاری، خبر از یک جنون تمام‌عیار در فوتبال ایران می‌دهد. این دو باشگاه روی هم برای تنها «یک سال» رقمی معادل «600 میلیارد تومان» هزینه کرده‌اند. در فوتبالی که عملا درآمد خاصی ندارد، این هزینه‌ها یک خودکشی محض هستند. فوتبال ایران همواره تلاش می‌کند تا راه توسعه را به صورت وارونه طی کند. فوتبالی که در آن، تنها و تنها دستمزد بازیکنان و مربیان «حرفه‌ای» شده است!

 

استقلال؛ گران‌تر از رقیب 

بر اساس ارقامی که منتشر شده، هزینه‌های استقلال به مراتب گران‌تر از رقیب سنتی این تیم بوده است. البته هنوز نمی‌توان آنها را پرهزینه‌ترین تیم لیگ برتر خطاب کرد. چراکه هزینه‌های باشگاهی مثل سپاهان هنوز اعلام نشده است. با توجه به کادر خارجی و جذب چهار بازیکن خارجی به صورت همزمان، انتظار می‌رود این هزینه برای سپاهان از هر تیم دیگری بالاتر باشد. به هر حال بر اساس اسناد منتشرشده، استقلالی‌ها در این فصل حدود 340 میلیارد تومان برای قرارداد بازیکنان‌شان هزینه کرده‌اند. رقمی که نسبت به فصل گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. البته باشگاه هزینه تیم‌های پایه را نیز در همین ردیف هزینه قرار داده اما بعید به نظر می‌رسد که رقم زیادی صرف فوتبال پایه این باشگاه شده باشد. رقم قرارداد مهدی قایدی هم روز گذشته مشخص شد. طبق نامه ارسالی باشگاه استقلال به مدیریت نظارت بر ناشران بازار پایه، مهدی قایدی با قراردادی قرضی به مبلغ یک میلیون و صد هزار یورو به جمع آبی‌پوشان پیوسته که از این مبلغ، 250 هزار یورو به‌عنوان رضایت‌نامه به باشگاه شباب الاهلی امارات و مابقی به‌عنوان رقم قرارداد پایه و آپشن قرارداد پرداخت شده است. در این بین قرارداد بازیکنانی مثل محبی و سیاوش یزدانی که تازه به استقلال ملحق شده‌اند نیز هست که هنوز رقم قراردادشان به فهرست هزینه‌های باشگاه راه پیدا نکرده است. استقلال برای یک فصل، بیش از 30 میلیارد تومان هم به کادر فنی پرداخته که به دلار چیزی حدود یک میلیون دلار می‌شود. با احتساب این قضیه که آنها برای یک نیم‌فصل باید یک میلیون و دویست هزار یورو جریمه به استراماچونی پرداخت کنند، این رقم نسبتا معقول به نظر می‌رسد. به هر حال مجموعه هزینه‌های استقلال برای یک فصل با احتساب قرارداد قایدی، به بیش از 375 میلیارد تومان رسیده که با استانداردهای همیشگی فوتبال ایران، عدد بسیار بالایی به نظر می‌رسد. بخشی از این قیمت گزاف، نتیجه قراردادهای بسیار سنگینی است که مدیران باشگاه در این چند سال برای مجاب کردن ستاره‌ها پیش روی آنها قرار داده‌اند.

 

پرسپولیس؛ این هزینه سرسام‌آور

پرسپولیس برای این فصل نسبت به استقلال، کم‌تر هزینه کرده اما این به آن معنی نیست که آنها با تیم ارزان‌قیمتی راهی فصل جدید لیگ برتر خواهند شد. باشگاه برای یک فصل، رقم حدود بیش از 33 میلیارد تومان را برای کادر فنی ایرانی‌اش در نظر گرفته است. در واقع جالب اینجاست که بدون احتساب چند دستیار خارجی، کادر فنی ایرانی پرسپولیس حتی بیشتر از کادر فنی خارجی استقلال دستمزد می‌گیرند! بخش زیادی از این رقم طبیعتا به یحیی گل‌محمدی اختصاص خواهد داشت. مربی بدنساز، مربی گلرها و دستیار خارجی یحیی نیز روی هم حدود 410 هزار دلار دریافت می‌کنند. به نظر می‌رسد متوسط دستمزد این سه نفر چیزی حدود صد هزار دلار برای یک سال خواهد بود. رقم قرارداد 22 بازیکن ایرانی این فصل پرسپولیس نیز 153 میلیارد تومان شده که رقم بسیار سنگینی به نظر می‌رسد. ظاهرا خریدهای جدید این تیم دستمزدهای قابل توجهی در این باشگاه می‌گیرند. مجموع قرارداد سه بازیکن خارجی این تیم هم 685 هزار دلار است. رقمی که با ورود لوکادیا به یک میلیون و 685 هزار دلار می‌رسد. مجموع هزینه‌های پرسپولیس در این فصل به عدد 290 میلیارد تومان می‌رسد. البته اگر همه قراردادها به صورت شفاف و درست ارائه شده باشند. به هر حال این ارقام، انتظارها را از پرسپولیس در این فصل به شکل ویژه‌ای بالاتر خواهد برد.

 

بورس؛ تورم و توهم

چه چیزی باعث شده هزینه‌های سالانه باشگاهی مثل استقلال از 160 میلیارد به 340 میلیارد برسد؟ چه چیزی باعث شده پرسپولیس ناگهان چنین جهش سنگینی در پرداخت به تیم داشته باشد؟ سرنخ این ماجرا را باید در بورس جست‌وجو کرد. فروش سهام و ورود سرمایه‌های مردم، موجب شده دو باشگاه با دست به مراتب بازتری هزینه کنند. انتظار می‌رفت پول‌های وارد شده به بورس از سوی مردم، صرف کارهای زیرساختی بیشتری از سوی دو باشگاه شود اما دو مدیر فعلی استقلال و پرسپولیس نیز تصمیم دارند به سبک همه مدیران قبلی، فقط امروز را ببینند و با موفقیت تیم برای خودشان رزومه جمع کنند. با این روند و این هزینه‌ها، پول بورس هم دیر یا زود تمام می‌شود و دو باشگاه دوباره به نقطه اول‌شان برمی‌گردند. این بار شاید با بدهی بیشتر، پنجره‌های بسته‌تر و البته، حساب‌های خالی‌تر!

 

ترازی که هر روز منفی‌تر می‌شود

همه این ارقام درج شده در حساب‌های مالی دو باشگاه، بدون پاداش‌های احتمالی هستند و قاعدتا مبلغ‌شان بیشتر هم خواهد شد. نکته عجیب این است که دو باشگاه عملا درآمد خاصی ندارند و با این هزینه‌ها هر روز تراز مالی‌شان را منفی‌تر می‌کنند. آنها در فصل نقل و انتقالات مثل باشگاه‌های ثروتمند هزینه می‌کنند اما وقتی این دوره به پایان برسد، همه چیز در دو باشگاه تغییر خواهد کرد.