آریا    طاری

ظاهرا عده‌ای بیش از حد روی «ساده‌انگاری» هواداران فوتبال حساب کرده بودند و انتظار داشتند تئوری «پیروزی» در پرونده ویلموتس از سوی فوتبالی‌ها پذیرفته شود. جماعتی که جریمه وحشتناک سه میلیون یورویی را به عنوان یک دستاورد به فوتبال ایران معرفی می‌کردند اما اصلا با اقبال عمومی روبه‌رو نشدند. هر روز ابعاد تازه‌ای از این فاجعه بزرگ ملی بود. حالا دولت و مجلس به شکل جدی به ماجرا ورود کرده‌اند و با توجه به باز شدن مجدد پرونده قضایی فدراسیون سابق، احتمال رد صلاحیت مهدی تاج در روند نهایی بررسی صلاحیت‌ها نیز شدت گرفته است.

رای نهایی پرونده مارک ویلموتس در بدترین زمان ممکن برای «مهدی تاج»، منتشر شد. رییس سابق فدراسیون فوتبال ایران در این چند سال تصمیم به سکوت گرفته بود و به محض روبه‌رو شدن با هر انتقاد، فریاد برمی‌آورد که منتقدان او قصد دارند به دادگاه عالی ورزش و وکلای ویلموتس خط بدهند. او اصرار داشت که باید سکوت کند تا این پرونده به مسیر دیگری کشیده نشود. طبیعتا اگر همه چیز عادی به نظر می‌رسید و تخلفی از سوی فدراسیون صورت نگرفته بود، دلیلی برای این سکوت هم وجود نداشت. به هر حال تاج برای چند سال از این حربه استفاده کرد و به سکوت ادامه داد اما درست قبل از انتخابات فدراسیون فوتبال، رای نهایی صادر شد و دادگاه عالی ورزش فدراسیون فوتبال را به پرداخت سه میلیون و 300 هزار یوروی دیگر به ویلموتس محکوم کرد. یک رای سنگین و وحشتناک که فوتبال ایران را در معرض یک بحران بزرگ قرار داد. موضع مهدی تاج در قبال این رای هم در نوع خودش جالب بود. او از سکوت «نجیبانه»(!) در این سال‌ها حرف زد و از این که شکست رای مربی بلژیکی، یک دستاورد بزرگ برای فوتبال ایران بوده است. از اینکه ویلموتس با اصرار وزارت وقت ورزش جذب شده و مبلغ جریمه او هم از حساب ایران در فیفا پرداخت خواهد شد. این اظهارنظرها اما اصلا قانع‌کننده به نظر نمی‌رسد. اگر تاج در قامت یک رییس فدراسیون مقابل وزارت ورزش هیچ اختیاری ندارد، پس چرا دوباره می‌خواهد به ساختار فوتبال در ایران برگردد؟ از آن گذشته مگر پاداش فیفا نباید صرف رشد و توسعه فوتبال ایران شود؟ چطور مدیری مثل مهدی تاج به همین سادگی به خودش اجازه می‌دهد که برای این پاداش تعیین تکلیف کند و تصمیم بگیرد؟ به نظر می‌رسد عواقب این پرونده بزرگ‌تر و جدی‌تر از آن چیزی است که رییس سابق فدراسیون فوتبال تصور می‌کند. اظهارنظرهای روزهای گذشته نیز از احتمال تغییر مسیر انتخابات فدراسیون فوتبال حکایت دارد.

موضع وزارت ورزش در مورد قرارداد مارک ویلموتس، نشان می‌دهد که شرایط برای مهدی تاج کاملا تغییر کرده است. حمید سجادی که ظاهرا به تازگی از بندهای این قرارداد مطلع شده، ماجرا را به یک سونامی بزرگ تشبیه کرده است. او به شکل غیرمستقیم دست روی این نکته گذاشته که مسببان اصلی رقم خوردن این وضعیت، باید پاسخگوی مردم باشند. این دغدغه در مجلس شورای اسلامی نیز حضور دارد. اخیرا نمایندگان مجلس با حضور در یک برنامه تلویزیونی، سوال‌های متعددی را در خصوص این قرارداد مطرح کرده‌اند. اینکه چرا یک مربی مثل مارک ویلموتس در تیم قبلی‌اش 600 هزار دلار حقوق می‌گرفته و ناگهان در ایران قرارداد دو و نیم میلیون یورویی بسته است؟ اینکه چرا رییس فدراسیون وقت بدون حضور افراد حقوقدان و با حضور افراد کاملا بی‌ربط پای میز امضای قرارداد رفته و این قرارداد غیرکارشناسی را امضا کرده است؟ و البته چرا دستمزد ویلموتس به موقع پرداخت نشده تا این مربی به راحتی بتواند قراردادش را به صورت یک‌طرفه فسخ کند. مهم‌ترین مساله این است که اساسا طبق قانون، افرادی با پرونده باز قضایی نمی‌توانند در انتخابات نهادی مثل فدراسیون فوتبال شرکت کنند. این موضوع حتی در فیفا و ای.اف.سی نیز مطرح می‌شود. در نتیجه این اتفاق امکان نامزدی مهدی تاج را به طور کامل از بین خواهد برد. تاج در مرحله اول بررسی صلاحیت‌ها تایید شده اما کمیته استیناف و دبیرکل فدراسیون باید تصمیم نهایی را در این خصوص بگیرند و به نظر می‌رسد بر اساس قانون، شرایط برای تاج دشوار و پیچیده شده است. او همه این مدت‌ به بهانه اعلام نشدن رای دادگاه عالی ورزش برای خودش وقت خریده بود اما حالا دیگر چنین زمانی برای تاج وجود نخواهد داشت.

زمان تعیین شده برای انتخابات فدراسیون فوتبال، زمان خوبی نیست. چراکه این اتفاق درست در آستانه جام جهانی و اردوی کلیدی شهریورماه، تیم ملی را با چالش روبه‌رو خواهد کرد و این تیم را بلاتکلیف گذاشته است. با این حال دیگر چاره‌ای به جز برگزاری انتخابات در این مقطع وجود ندارد. تا همین چند روز قبل خیلی‌ها از رقم خوردن تغییر قطعی در فدراسیون صحبت می‌کردند اما ظاهرا یک چرخش بزرگ در این پرونده اتفاق افتاده است. ماجرای ویلموتس دامن مدیران قبلی فوتبال ایران را گرفته و بعید نیست آنها را با خودش غرق کند. در روزهای آینده همه چیز در این مورد مشخص خواهد شد.