نابودگر در خانه است!

همان‌طور که انتظار می‌رفت، جریمه نهایی در پرونده مارک ویلموتس اعلام شد و فوتبال ایران باید بیش از «صد میلیارد تومان» به این مربی پرداخت کند. به زودی شکایت دستیارهای او نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. به این مبلغ فاجعه‌بار، دو میلیون یورو پرداخت قبلی به ویلموتس و همچنین از دست رفتن ساختمان فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس را نیز اضافه کنید. جالب اینکه در چنین شرایطی، افراد رقم‌زننده این فاجعه بزرگ و تاریخی در سودای بازگشت به فدراسیون فوتبال هستند و حتی تایید صلاحیت هم شده‌اند. افرادی که در شرایط عادی باید با سنگین‌ترین برخوردهای قانونی و قضایی به خاطر تحمیل این جریمه تاریخی به فوتبال ایران روبه‌رو شوند.

آریا   طاری

چرا مارک ویلموتس؟

اولین سوال در این پرونده این است که اصلا چرا یک مربی نه‌چندان موفق مثل مارک ویلموتس برای فوتبال ایران انتخاب شد؟ فدراسیون سابق در جواب این سوال به مذاکره با لوپتگی و رنار اشاره دارد. دو مذاکره ناموفق که در نهایت سرانجام خاصی نداشتند. آیا آن دو مذاکره دلیل کافی برای انتخاب مردی مثل ویلموتس هستند؟ ویلموتس یکی از گزینه‌های وزارت ورزش بود که در یک مشورت عجیب و باورنکردنی با کانون ایرانیان هلند انتخاب شد. فدراسیون وقت اگر مقابل این فشار تسلیم شده، اقتدار کافی نداشته و اگر هم فشاری در کار نبوده، این انتخاب فاجعه‌باری از سوی آنها بوده است. رسیدن به ویلموتس خودش یک اشتباه بزرگ بود و هر اتفاقی که بعد از آن رخ داد نیز این اشتباه را بزرگ‌تر کرد. مثل یک دانه کوچک برف که به مرور زمان بزرگ‌ و بزرگ‌تر شد و در نهایت یک بهمن بزرگ را به راه انداخت و همه چیز را ویران کرد.

چرا دو و نیم میلیون یورو؟

ویلموتس در آخرین تجربه کاری‌اش در ایران حدود پانصد هزار یورو دستمزد می‌گرفت. معلوم نیست که با کدام کار کارشناسی و کدام تصمیم منطقی، قرارداد این مربی ناگهان به رقم استثنایی دو و نیم میلیون یورو رسید. جالب است بدانید که مهدی تاج بدون حضور یک کارشناس حقوقی و در حضور یک تاجر شکر برای امضای قرارداد رفت و محل امضای قرارداد نیز نه ساختمان فدراسیون، بلکه سفارت ایران در بلژیک بود! همه این موارد دست به دست هم دادند تا یک قرارداد فاجعه‌بار بین ایران و مارک ویلموتس امضا شود. قراردادی که دودش مستقیما به چشم تیم ملی و هوادارانش رفت. مدیران فدراسیون اما به جای پاسخگویی، برای مدتی به بهانه بیماری از سمت‌شان کنار رفتند و حالا برای پس گرفتن صندلی ریاست پیش‌قدم شده‌اند.

چرا دستمزد ویلموتس پرداخت نشد؟

حتی با وجود امضای قرارداد بسیار بد و غیرکارشناسی با ویلموتس، هنوز امکان مدیریت این قرارداد وجود داشت و می‌شد جلوی یک افتضاح تمام‌عیار را گرفت. بر اساس بندی در قرارداد اما اگر ویلموتس برای چند ماه متوالی حقوق نمی‌گرفت، می‌توانست به راحتی قراردادش را فسخ کند و دقیقا همین اتفاق نیز رخ داد. مدیران فدراسیون با بی‌توجهی محض دستمزد ویلموتس را پرداخت نکردند و به این مربی اجازه دادند قراردادش را به صورت یک‌طرفه فسخ کند. جالب اینکه در آن مقطع مهدی تاج مدعی بود که فدراسیون فوتبال نه‌تنها به ویلموتس بدهکار نیست، بلکه این مربی به خاطر تصمیم جدایی باید دستمزد سه ماه را نیز به فدراسیون پرداخت کند. این موضوع در حقیقت اما هرگز اتفاق نیفتاد و فدراسیون با یک بدهی نجومی و وحشتناک به ویلموتس روبه‌رو شد.

فدراسیونی‌ها تصور می‌کردند که در دادگاه برنده می‌شوند و حتی پولی از ویلموتس هم می‌گیرند اما در عمل اتفاق دیگری افتاد و یک ضرر بزرگ سه میلیون یورویی نیز به فهرست ضررهای پرشمار تیم ملی ایران در این پرونده اضافه شد

چرا بعد از فسخ قرارداد، روبه‌روی عراق روی نیمکت نشست؟

مارک ویلموتس قبل از مسابقه با عراق عملا قرارداد را با تیم ملی فسخ کرده بود و به هیچ قیمتی نمی‌خواست روی نیمکت تیم ملی بنشیند. فدراسیون اما او را وادار کرد که در این بازی هم ایران را هدایت کند. تیم ملی عملا بدون تمرین جدی روبه‌روی عراق قرار گرفت و یک شکست دردناک را نیز تجربه کرد. اصرار فدراسیون به حضور ویلموتس حتی با وجود فسخ قرارداد، نزدیک بود تیم ملی را در مسیر حذف از جام جهانی قرار بدهد. مدیرانی که می‌دانستند ویلموتس تمرکز ندارد و اصلا نمی‌خواهد با تیم ملی ادامه بدهد، برای حفظ آبرو او را روبه‌روی عراق روی نیمکت نشاندند و نتیجه این اتفاق، یک نتیجه تلخ و یک شکست بزرگ دیگر برای تیم ملی ایران بود.

چرا تلاشی  برای توافق  با این مربی صورت نگرفت؟

البته که رسیدن به یک درآمد قابل توجه، انگیزه مهمی برای ویلموتس در ایران بود اما به هر حال فدراسیون می‌توانست کمی زودتر با این مربی به توافق برسد و جلوی جنجالی‌تر شدن ماجرا را بگیرد. این اشتباه بزرگ و نابخشودنی، فقط شرایط را بدتر کرد. فدراسیونی‌ها تصور می‌کردند که در دادگاه برنده می‌شوند و حتی پولی از ویلموتس هم می‌گیرند اما در عمل اتفاق دیگری افتاد و یک ضرر بزرگ سه میلیون یورویی نیز به فهرست ضررهای پرشمار تیم ملی ایران در این پرونده اضافه شد. یک اتفاق تلخ که به یکی از بدترین ماجراهای تاریخ تیم ملی تبدیل شد.