نهمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی جهان دختران جوان از امروز به میزبانی مقدونیه شمالی آغاز خواهد شد. مسابقاتی که برای نخستین بار با حضور 32 تیم برگزار می‌شود که ۲۰ تیم از اروپا، پنج تیم از آسیا، چهار تیم از آفریقا و سه تیم از آمریکای جنوبی و مرکزی می‌آیند. تیم ملی ایران فروردین‌ماه سال جاری با کسب عنوان قهرمانی آسیا سهمیه حضور در این میدان را به دست آورده تا برای نخستین بار حضور در قهرمانی جهان را تجربه کند. ایران در گروه B با ازبکستان، مقدونیه میزبان و سنگال همگروه است و در اولین دیدار امروز (8 مرداد) به مصاف ازبکستان می‌رود. ایران و ازبکستان در مسابقات آسیایی 2022 نیز مقابل هم قرار گرفته بودند که نتیجه آن دیدار پیروزی ایران با اختلاف 9 گل بود اما آن برد تضمین برد دوباره شاگردان محمدخانی در مقدونیه نیست.

دومین حریف ایران در این میان، سنگال است که با سهمیه وایلدکارت به مقدونیه آمده است. این تیم آفریقایی از نظر قدرت بدنی از ایران قوی‌تر است اما کادر فنی ایران امید دارد که ایران در اولین تجربه جهانی از گروه صعود کند و با حضور در جمع 16 تیم برتر، دست به یک کار بزرگ و تاریخی بزند. اما مهم‌ترین رقیب تیم کشورمان مقدونیه است. تیمی که به واسطه میزبانی‌اش شانس زیادی برای صعود به مرحله بعد دارد.  طبق برنامه اعلام شده در پایان دور مقدماتی دو تیم اول گروه‌ها به جمع ۱۶ تیم اول راه می‌یابند و در قالب چهار گروه با یکدیگر مسابقات می‌دهند تا در نهایت تکلیف تیم‌های قهرمان و رده‌بندی اول تا شانزدهم مشخص شود. 16 تیم دیگر به جدول پرزیدنت کاپ راه می‌یابند که باید در چهار گروه چهار تیمی با یکدیگر مسابقه دهند. با پایان یافتن این جدول تکلیف رده‌بندی تیم‌های ۱۷ تا ۳۲ مشخص خواهد شد.

هدف فدراسیون جهانی از برگزاری مسابقات با حضور 32 تیم، توسعه این رشته در کشورها و فراهم شدن زمینه‌ای برای حضور بیشتر تیم‌ها در سطح جهانی است. این موضوع در تمام بخش‌های مختلف و رده‌های سنی پسران و دختران در دستور کار فدراسیون جهانی قرار دارد و تعداد تیم‌ها از 24 به 32 رسیده است. به همین واسطه هم سهمیه وایلد کارت اهدایی IHF در این سال بین کشورها افزایش چشمگیری داشت. ناگفته نماند میزبان برای برگزاری این رقابت‌ها در شهر اسکوپیه سه ورزشگاه را در نظر گرفته و معرفی کرده است. بوریس ترایکوفسکی و دو سالن در مرکز ورزشی جین ساندانسکی محل‌های برگزاری این رویداد هستند. هر سه مسابقه دور مقدماتی ایران در سالن هفت هزار نفری بوریس ترایکوفسکی برگزار خواهد شد.