نگار رشیدی

تیم ملی بسکتبال ایران روز گذشته کار خود را در کاپ آسیا 2022 آغاز کرد. حریف نخست آسمانخراش‌های ایران سوریه بود. تیمی که تنها یک بار موفق به شکست ایران شده بود و با هدف ثبت دومین پیروزی و جبران شکست در پنجره سوم انتخابی جام جهانی که همین تازگی برگزار شده بود، به میدان آمد. اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، این شاگردان سعید ارمغانی بودند که به عنوان برنده و با نتیجه 80 بر 67 زمین را ترک کردند.

تیم ملی ایران با ترکیب حامد حدادی، ارسلان کاظمی، بهنام یخچالی، محمد جمشیدی و سجاد مشایخی بازی را آغاز کرد. طبیعی بود که وزن بازی به سود ایران سنگین‌تر باشد. ملی‌پوشان کشورمان همان ابتدا 9 بر دو جلو افتادند. البته در همان کوارتر نخست سوری‌ها بعد از وقت استراحتی‌ که درخواست کردند 11 امتیاز پیاپی گرفتند تا 13-9 جلو بیفتند. اما ایران خیلی زود به بازی برگشت و 22-18 برنده کوارتر اول شد. در کوارتر دوم این تیم ایران بود که با پرتاب‌های سه امتیازی یخچالی و رضایی‌فر اختلاف را به ۶ امتیاز رساند و ۴۴ - ۳۸ پیروز به رختکن رفت. این کوارتر نیز ۲۲ - ۲۰ به سود ایران پایان یافت. در نیمه دوم ایران باز هم عملکرد بهتری داشت و با نمایش درخشان بهنام یخچالی در پرتاب‌های سه امتیازی و قدرت ارسلان کاظمی در ریباند و دفاع، اختلاف را به ۱۵ امتیاز افزایش داد تا شاگردان ارمغانی ۶۵ - ۵۰ پیشی بگیرند. کوارتر چهارم را اما سوری‌ها 17-15 به نام خود زدند اما این برای برنده شدن کافی نبود.

در پایان این دیدار، ملی‌پوشان ایران در آمار هم از حریف برتر نشان دادند. پسران ارمغانی ۳۱ ریباند دفاع و ۲۲ ریباند حمله را مقابل ۲۵ و ۱۱ ریباند دفاع و حمله سوریه به ثبت رساندند. تیم ملی ایران همچنین ۲۵ حمله موفق روی اشتباهات حریف، ۲۲ ضدحمله موفق، ۱۹ اقدام موفق در موج دوم حملات، ۳۴ اقدام موفق در منطقه رنگی و ۲۰ پرتاب موفق را خارج از منطقه رنگی به ثبت رساند. بهنام یخچالی گارد لژیونر کشورمان هم با کسب ۳۱ امتیاز، چهار ریباند، چهار پاس گل، سه توپ‌ربایی و با تاثیرگذاری ۳۴ بهترین بازیکن زمین معرفی شد. او همچنین امتیاز آورترین بازیکن زمین بود. حامد حدادی سنتر و کاپیتان تیم ملی ایران نیز با کسب ۱۱ امتیاز، ۲۰ ریباند، چهار پاس گل و سه بلاک ضمن ثبت دبل دبل، تاثیرگذاری ۲۳ را داشت.

ایران در بازی دوم خود روز جمعه 24 تیر از ساعت 8:30 باید به مصاف قزاقستان برود. تیمی که این اواخر برای ایران دردسرساز شده و به دو برد دور از انتظار رسیده است. بسکتبال ایران علاوه بر اینکه به صعود فکر می‌کند، در اندیشه اثبات خودش مقابل این حریف هم هست. آخرین باری که قزاقستان موفق به شکست ایران شد، پنجره سوم انتخابی جام جهانی بود. بعد از این بازی صفحه رسمی فدراسیون جهانی بسکتبال هم وارد کار شد و به شکست ایران واکنش نشان داد. باید دید ارمغانی چه برنامه‌ای برای جبران شکست اخیر مقابل قزاق‌ها دارد. برای طرفداران بسکتبال برد در این بازی بسیار حیاتی به نظر می‌رسد. ارمغانی بعد از پیروزی برابر سوریه نیز از انگیزه انتقامی تیمش خبر داده است. حالا همه منتظر این انتقام هستند.