آریا طاری

چه کسی جانشین فرهاد مجیدی در استقلال خواهد شد؟ هنوز پاسخ کاملا واضحی در این خصوص وجود ندارد اما بعید نیست جانشین فرهاد در تیم، مردی باشد که در جریان قهرمانی بدون شکست لیگ روی همین نیمکت و در کنار همین مربی حضور داشته است. نام گابریل پین حالا ناگهان به یک معادله بسیار مهم برای استقلالی‌ها تبدیل شده است. کسی که شاید فصل جدید را در قامت سرمربی تیم آغاز کند. او در زمزمه‌های این روزها، یکی از جدی‌ترین گزینه‌های جانشینی مجیدی به شمار می‌رود.

درباره استقلال و فصل جدید، یک حقیقت واضح وجود دارد. اینکه فرهاد در این فصل روی نیمکت آبی‌ها دیده نخواهد شد. بعد از این، هر صحبت دیگری تنها حدس و گمان خواهد بود. چراکه مدیران استقلال هنوز تصمیم نهایی‌شان را در خصوص جانشینی مجیدی نگرفته‌اند. با این وجود در روزهای گذشته یک احتمال تازه در این تیم مطرح شده و آن کار کردن گابریل پین به عنوان سرمربی باشگاه است. استقلال بعد از فرهاد، به دنبال جذب نکو بود و تلاش زیادی برای به خدمت گرفتن این مربی جوان و مستعد نشان داد. با این حال نکو تصمیم گفت در فولاد بماند و به پروژه‌اش در این باشگاه ادامه بدهد. در چنین شرایطی، انتخاب سرمربی فصل بعد به یک چالش برای مدیران باشگاه تبدیل شد. چراکه آنها نمی‌توانستند به گزینه‌های داخلی اکتفا کنند و نفرات حاضر در لیگ برتر برای ادامه پروژه تیم قهرمان لیگ، انتخاب‌های چندان جذابی به حساب نمی‌آمدند. جذب مربی خارجی هم دردسرهای خاص خودش را دارد. در شرایط اقتصادی فعلی، پرداخت دستمزد مربیان خارجی به دلار و همچنین پذیرفتن همه شروط آنها، کار بسیار سختی خواهد بود. «راه سوم» این فصل استقلال، ادامه دادن با مردی است که فصل گذشته دستیار مجیدی در استقلال به شمار می‌‌رفت. تئوریسین ایتالیایی شاید راهی برای خروج استقلال از بلاتکلیفی باشد. گفته می‌شود عنایتی نیز درست به همین خاطر به ساختمان باشگاه استقلال رفته است. در حقیقت قرار نبوده او سرمربی فصل بعد تیم باشد و باشگاه قصد داشته مربی فصل گذشته باشگاه هوادار و بهترین گل‌زن تاریخ رقابت‌های لیگ برتر را به عنوان دستیار در کنار پین قرار بدهد. این وسط البته صحبت‌هایی درباره احتمال حضور پراندلی در تهران نیز به گوش می‌رسد. مربی ایتالیایی که از فوتبال خداحافظی کرده است. در نتیجه ظاهرا همه راه‌ها در این باشگاه به سرمربیگری پین ختم می‌شوند. مردی که تا امروز بسیار ساکت و کم‌حرف بوده و کم‌تر در رسانه‌ها دیده شده و هنوز شخصیت واقعی‌اش را به فوتبال ایران نشان نداده است.

«راه سوم» این فصل استقلال، ادامه دادن با مردی است که فصل گذشته دستیار مجیدی در استقلال به شمار می‌‌رفت. تئوریسین ایتالیایی شاید راهی برای خروج استقلال از بلاتکلیفی باشد

پین در سال‌های طلایی مربیگری پراندلی در پارما، فیورنتینا و تیم ملی ایتالیا در کنار این مربی بوده و البته در سال‌های افول او در گالاتاسرای، والنسیا، النصر و جنووا نیز در کنار او حضور داشته است. او اما همیشه در «نقش مکمل» بوده و حالا شاید برای اولین بار در «نقش اول» دیده شود. پین به جز یک دوره بسیار کوتاه سرمربیگری در تیم ذخیره‌های باشگاه پارما، دیگر تجربه سرمربیگری نداشته و تقریبا همیشه نفر دوم بودن را امتحان کرده است. حالا اما این احتمال وجود دارد که باشگاه استقلال در 60 سالگی، چنین فرصتی را در اختیار این مربی قرار بدهد. یک چالش بزرگ برای گابریل که به یک چالش بزرگ برای استقلال هم تبدیل خواهد شد. در طول فصل گذشته، نام پین وقتی بیشتر از همیشه در رسانه‌ها مطرح شد که او بعد از ابتلا به کرونا، کمی دیر به ایران سفر کرد و تعطیلاتش کمی طولانی‌تر از حد معمول شد. حالا اما این احتمال وجود دارد که او نقش به مراتب پررنگ‌تری در این باشگاه داشته باشد. بدون تردید مدیران استقلال برای انجام چنین انتخابی، همه چیز را به دقت مورد بررسی قرار خواهند داد. آنها نظر ستاره‌های تیم را در خصوص تاثیر پین در موفقیت فصل گذشته جویا خواهند شد. در توانایی‌های فنی این مربی تردیدی وجود ندارد اما هنوز نمی‌توان با قاطعیت از کاریزمای مربیگری او صحبت کرد. مربیگری آن هم در فوتبال ایران، معمولا همیشه نیاز به یک شخصیت پرخاشجویانه دارد و پین کم‌تر چنین شخصیتی را بروز داده است. او همیشه یک مربی بسیار آرام بوده و این اتفاق شاید به عنوان دستیار برایش مفید باشد اما در قامت سرمربی ممکن است در فوتبال ایران دردسرهایی برایش درست کند.

درباره تاثیر گابریل پین در قهرمانی فصل گذشته استقلال، حرف‌های زیادی زده شده است. عده‌ای هم باور دارند که درباره نقش این مربی اغراق شده و او هرگز تا این اندازه برای تیم مهم نبوده است. شاید تبدیل شدن مرد ایتالیایی به یک سرمربی، خیلی خوب تاثیرات حضور او در باشگاه را عیان کند و حقیقت را به همه نشان بدهد. اگر او مسئول اصلی کادر فنی استقلال شود، دیگر به راحتی می‌توان فهمید که میزان تاثیر واقعی‌اش در تیم تا چه اندازه بوده است. این مرحله‌ای است که شاید پین بعد از سال‌ها دستیاری به آن نیاز داشته باشد. اتفاقی که شاید استقلال را نیز در مسیر موفقیت نگه دارد.