آریا رهنورد

رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام بولات تورلیخانوف در آلماتی قزاقستان، با سومی تیم ملی کشورمان به پایان رسید. در این مسابقات که یکی از تورنمنت‌های موثر در رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی محسوب می‌شود، کشتی آزاد ایران با چهار نماینده روی تشک رفت و توانست با سه مدال طلا و یک نقره به کار خود پایان دهد.

امیرحسین فیروزپور و امیرحسین زارع نخستین آزادکاران ایران بودند که در روز اول مسابقات به مصاف رقبا رفتند. فیروزپور و زارع هر دو محکم کار را آغاز کردند و در اوزان 97 و 125 کیلوگرم به فینال رسیدند. فیروزپور در دور نخست استراحت کرد، سپس با نتیجه هشت بر سه آکژان آیتبکوف از قزاقستان را از پیش رو برداشت و راهی مرحله نیمه نهایی شد. وی در این مرحله به مصاف محمدرسول رحیم اف از قزاقستان رفت و با نتیجه قاطع ۱۵ بر چهار به برتری رسید و راهی فینال شد. فیروزپور دارنده مدال طلای آسیا در دیدار نهایی مقابل باتیربک تساکولوف از اسلواکی دارنده مدال برنز اروپا که تا چند ماه پیش برای روسیه کشتی می‌گرفت به میدان رفت و در مدت زمان یک دقیقه با فیتیله پیچ‌های حریف با نتیجه ۱۰ بر صفر شکست خورد و به مدال نقره رسید. زارع اما که در قهرمانی جهان در وزن 125 کیلوگرم تاج‌گذاری کرد، این بار هم نشان داد که قصد ندارد پادشاهی را از دست بدهد. زارع در دیدار نهایی این رقابت‌ها مقابل یوسوپ باتیرمورزایف از قزاقستان روی تشک رفت و در شرایطی که در همان تایم نخست با نتیجه هشت بر صفر از حریف عقب افتاد، با توجه به از نفس افتادن حریف در تایم دوم توانست جبران کند و در نهایت با نتیجه ۲۱ بر ۱۰ صاحب برتری شد و به مدال طلا رسید.

روز دوم اما روز جذاب دوست‌داران کشتی بود. جایی که حسن یزدانی و کامران قاسمپور دوبنده‌های‌شان را پوشیدند و نمایش ویژه خودشان را ارائه کردند. یزدانی که عادت ندارد در مقابل حریفان خود زمان زیادی را روی تشک سپری کند، این بار هم مقتدرانه از سد رقبا عبور کرد و یک مدال طلای دیگر را به نام خود زد. یزدانی در دور نخست با نتیجه ۱۲ بر صفر فاتح اردین دارنده مدال نقره جهان از ترکیه را مغلوب کرد و در نیمه نهایی نیز برابر عظمت دولت بیکوف از قزاقستان با نتیجه قاطع ۱۲ بر یک به برتری رسید و راهی فینال شد. او در دیدار نهایی به مصاف بوریس ماکوئف روسی‌الاصل و دارنده مدال نقره جهان ۲۰۱۷ از اسلواکی رفت و در پایان در مدت زمان سه دقیقه و ۳۳ ثانیه با نتیجه قاطع ۱۱ بر صفر به برتری رسید و مدال طلای این رقابت‌ها را از آن خود کرد. سه دقیقه نخست این مبارزه با نتیجه هفت بر صفر به سود یزدانی به پایان رسید. بردهای مقتدرانه یزدانی بار دیگر نظر اتحادیه جهانی کشتی را جلب کرد تا در پایان مسابقات باز هم به تمجید از او بپردازد. اتحادیه جهانی پس از راهیابی یزدانی به فینال نوشت:«او انگار هرگز در استراحت نبوده است. بعد از هفت ماه بار دیگر به تشک مبارزه برمی‌گردد و کار معمول خود را انجام می‌دهد.» اتحادیه جهانی همچنین خطاب به هواداران کشتی در جهان نوشت:«به روز چهارم مسابقات جام تورلیخانوف خوش آمدید. آیا از دیدن بازگشت حسن یزدانی هیجان زده‌اید؟»

اما حسن ختام کار کشتی آزاد ایران را قاسمپور با یک مدال طلا رقم زد. قاسمپور در مبارزه نخست با نتیجه ۱۰ بر صفر ویکی از هند را مغلوب کرد. وی در دومین مبارزه، اسلام بک الیاس اف از قزاقستان را ۱۰ بر صفر برد و راهی نیمه نهایی شد. قاسمپور در نیمه نهایی نیز با نتیجه قاطع ۱۱ بر صفر از سد بیاگنژیف از قزاقستان عبور کرد و فینالیست شد. آزادکار وزن ۹۲ کیلوگرم ایران و دارنده مدال طلای جهان در دیدار نهایی برابر آدیلت دالومبایف از قزاقستان روی تشک رفت و در پایان در مدت زمان چهار دقیقه با نتیجه قاطع ۱۱ بر صفر به برتری رسید و سومین و آخرین مدال طلای ایران در این رقابت‌ها را بر گردن آویخت. در پایان این رقابت‌ها قزاقستان با 157 امتیاز قهرمان شد، هند با 101 امتیاز دوم شد و ایران نیز با 95 امتیاز و البته با چهار آزادکار بر سکوی سومی ایستاد.