آریا طاری

اولین و آخرین تیم جدول رده‌بندی لیگ برتر امروز در حالی با هم مسابقه می‌دهند که هر دو تیم در سه دیدار گذشته‌شان در لیگ برتر، به نتیجه‌ای به جز تساوی دست پیدا نکرده‌اند. این مسابقه برای هر دو تیم، به شدت حیاتی به نظر می‌رسد. از یک سو استقلال می‌خواهد به مسیر برد برگردد و اجازه کم‌تر شدن فاصله‌اش با پرسپولیس را ندهد و ازسوی دیگر، شهرخودرو به هر قیمتی می‌خواهد خودش را در رقابت‌های لیگ برتر حفظ کند. دو تیم با انگیزه‌های متفاوت و تلاش انکارنشدنی برای رسیدن به هدفی که در این پنج هفته انتظارشان را می‌کشد، به میدان می‌روند.برای مرور آخرین برد استقلال و شهرخودرو در لیگ برتر، باید به آخرین روزهای قرن قبلی برگردیم. اواسط اسفندماه سال گذشته بود که آبی‌ها، صنعت نفت آبادان را شکست دادند و شهرخودرو نیز توانست یک برد بسیار حساس و کلیدی روبه‌روی فجرسپاسی را جشن بگیرد. بعد از آن، استقلال در لیگ برتر مقابل پرسپولیس به تساوی رسید، این تساوی را روبه‌روی پیکان هم تکرار کرد و سپس برابر سپاهان نیز به نتیجه‌ای بهتر از تساوی دست نیافت. اینکه تیم فرهاد در این سه مسابقه فقط دو گل زده و فقط یک کلین‌شیت داشته، تصویری بی‌ربط با این فصل باشکوه برای باشگاه به نظر می‌رسد. فراموش نکنید که این تیم در همین هفته‌ها، در جام حذفی نیز روبه‌روی نساجی شکست خورده تا شرایط چندان امیدوارکننده‌ای نداشته باشد. با این وجود تساوی مقابل تیمی مثل سپاهان در نقش جهان، اصلا نتیجه بدی به حساب نمی‌آید. البته به آن شرط که استقلال لغزش دیگری نداشته باشد و اجازه ندهد فاصله نزدیک‌ترین رقیب با این تیم در جدول از عدد چهار هم کم‌تر شود. آنها هنوز در حاشیه امنیت هستند و هنوز می‌توانند بدون اضطراب بازی کنند اما یک هفته دیگر فاصله داشتن با پیروزی، شرایط نگران‌کننده‌ای برای این تیم به وجود خواهد آورد. استقلال در نیم‌فصل اول، به راحتی شهرخودرو را شکست داد و اصلا کار دشواری روبه‌روی این حریف نداشت. با این وجود نماینده مشهد در نیم‌فصل دوم، تیم بهتری شده و با انگیزه بیشتری روبه‌روی رقبا قرار می‌گیرد. آنها در سه دیدار قبلی‌شان در لیگ برتر، روبه‌روی تیم‌های خوبی مثل نساجی، گل گهر و صنعت نفت بازنده نشده‌اند تا امیدها را برای ماندن در لیگ برتر حفظ کنند. در 6 مسابقه اخیر شهرخودرو در لیگ برتر، این تیم تنها در یک بازی موفق به گل‌زنی نشده است. موضوعی که نشان می‌دهد آنها نسبت به نیم‌فصل اول در وضعیت متفاوتی هستند.

استقلال در نیم‌فصل اول، به راحتی شهرخودرو را شکست داد و اصلا کار دشواری روبه‌روی این حریف نداشت. با این وجود نماینده مشهد در نیم‌فصل دوم، تیم بهتری شده و با انگیزه بیشتری روبه‌روی رقبا قرار می‌گیرد

استقلال در مسابقه امروز بدون یکی از مهم‌ترین بازیکنان این فصلش به میدان خواهد رفت. سیدحسین حسینی که یکی از کلیدی‌ترین مهره‌های آبی‌ها بوده به دلیل کارت زردی که در بازی با سپاهان گرفت، نمی‌تواند تیمش را در این نبرد همراهی کند. با این وجود آنها نگرانی خاصی درباره خط دروازه ندارند، چراکه علیرضا رضایی جوان هم نشان داده که قابلیت‌های زیادی دارد و می‌تواند مهره مطمئنی برای استقلال باشد. بعد از جدایی مرادمند و یزدانی، استقلال همچنان آمار خوبی در خط دفاع دارد اما انسجام همیشگی دفاعی‌اش را کمی از دست داده است. این تیم هم به پرسپولیس، هم به پیکان و هم به سپاهان، موقعیت‌های گل‌زنی بسیار زیادی داد و برابر این تیم‌ها کمی آسیب‌پذیر ظاهر شد. این همان موضوعی است که فرهاد باید در دیدار امروز آن را برطرف کند. در غیاب سیدحسین و با نیمکت‌نشینی احتمالی وریا غفوری، به نظر می‌رسد روزبه چشمی کاپیتان امروز استقلالی‌ها خواهد بود. بازیکنی که احتمالا از ابتدا در ترکیب دفاعی تیم ظاهر خواهد شد. شهرخودرو در حالی مهیای نبرد با استقلال می‌شود که همچنان جدی‌ترین گزینه برای سقوط به حساب می‌آید. آنها این فصل فقط دو برد به دست آورده‌اند و صاحب کم‌ترین امتیاز در جدول لیگ برتر هستند. با این وجود متوقف کردن رقیبی مثل پرسپولیس، در این فصل نتیجه جالبی برای این تیم بوده و شاگردان سیدعباسی امیدوارند این نتیجه را روبه‌روی پرسپولیس نیز تکرار کنند. دو تیم تقریبا در همه آمار، نقطه مقابل هم هستند. استقلال بیشترین برد این فصل را تجربه کرده و شهرخودرو صاحب کم‌ترین برد در رقابت‌های لیگ برتر است. استقلال کم‌تر از هر تیمی در این فصل شکست خورده و شهرخودرو بیشترین شکست را در بین تیم‌های لیگ پشت سر گذاشته است. استقلال صاحب بهترین تفاضل لیگ برتر است و شهرخودرو بدترین تفاضل لیگ را دارد و در نهایت آبی‌های تهران بیشتر از همه تیم‌ها و قرمزهای مشهد کم‌تر از همه تیم‌ها امتیاز کسب کرده‌اند. در حقیقت این تیم‌ها درست روبه‌روی هم ایستاده‌اند و از هر نظر با هم تفاوت دارند. درون زمین مسابقه اما این آمار نیست که سرنوشت نتیجه را تعیین می‌کند.

سرنوشت قهرمانی این فصل، هنوز در دست استقلال است. کافی است آنها در چند مسابقه بعدی به پیروزی دست پیدا کنند تا بدون هیچ مزاحمتی قهرمانی لیگ را به دست بیاورند. هر لغزشی اما می‌تواند یک تهدید بزرگ در مسیر رویای بزرگ آنها برای این فصل باشد.