سرخ و سرخ‌تر!

در هفته‌های گذشته همواره منشا نیمکت‌نشین بوده و سیامک در ترکیب اصلی حضور داشته اما شاید درخشش گادوین برابر الدحیل، اوضاع را کاملا تغییر بدهد. بهترین خبر برای سپیدرودی‌ها، بازگشت علی عباسی بعد از مصدومیت نسبتا طولانی‌مدت است

آریا رهنورد

سرنوشت صدر جدول لیگ برتر، در آخرین دیدارهای هفته هفتم مشخص خواهد شد. پدیده که با 15 امتیاز به صدر جدول لیگ تکیه زده، امروز در مشهد میزبان تراکتورسازی خواهد بود و پرسپولیس نیز در ورزشگاه آزادی، با سپیدرود روبه‌رو خواهد شد. برتری پرسپولیس و شکست پدیده با هر نتیجه‌ای، تیم برانکو را به بالاترین رده جدول می‌رساند و با هر نتیجه دیگری در هر کدام از دو مسابقه، صدر جدول دست‌نخورده باقی خواهد ماند. دوئل علی کریمی با برانکو، یکی از جذاب‌ترین نبردهای این هفته لیگ برتر به شمار می‌رود. روی کاغذ، جادوگر و تیمش شانس زیادی برای زنده بیرون آمدن از این جنگ ندارند اما سپیدرودی‌ها دست به هر کاری خواهند زد تا برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر، از پرسپولیس امتیاز بگیرند.

پرسپولیس و سپیدرود در حالی با هم روبه‌رو می‌شوند که روزهای فوق‌العاده‌ای را در جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا پشت سر گذاشته‌اند. هر دو تیم در روزهای گذشته نتایج خیره‌کننده‌ای به دست آوردند و به لحاظ روحی، در بهترین وضعیت ممکن به سر می‌برند. سپیدرودی‌ها در جدال جنجالی جام حذفی، ملوان را در بندرانزلی شکست داده‌اند. آنها با یک نتیجه تاریخی، جهنم انزلی را ترک کرده‌اند و حالا برای نبرد در جهنم آزادی آماده می‌شوند. پرسپولیسی‌ها نیز در جدال آسیایی با الدحیل، یک بازگشت شگفت‌انگیز را رقم زدند و برای دومین بار پیاپی، به جمع چهار تیم برتر لیگ قهرمانان آسیا رسیدند. به نظر می‌رسد هیچ نتیجه‌ای در جدال امروز، حال و روز خوب قرمزهای رشت و قرمزهای پایتخت را تغییر ندهد اما هر دو تیم برای ادامه روند خوب‌شان، به یک نتیجه ایده‌آل در این بازی نیاز خواهند داشت.

از زمان بازگشت سپیدرود به سطح اول فوتبال ایران، این تیم دو بار با پرسپولیس مسابقه داده و هر دو بار نیز شکست خورده است. اولین مسابقه دو باشگاه فصل گذشته در ورزشگاه سردار جنگل رشت برگزار شد. جایی که تیم علی نظرمحمدی مسابقه را با گل علی علیپور به پرسپولیس برانکو واگذار کرد. در نیم‌فصل دوم، دو تیم در شرایطی به هم رسیدند که قهرمانی پرسپولیس و بقای سپیدرود از قبل مسجل شده بود و مسابقه حساسیت جدولی نداشت. این بار علی کریمی روی نیمکت پرسپولیس با برانکو روبه‌رو شد و تیم میزبان در ورزشگاه آزادی سه بار دروازه حریفش را باز کرد. سپیدرود در بازی جذاب امروز، طلسم‌های زیادی برای شکستن دارد. این تیم در تاریخ لیگ برتر هرگز از پرسپولیس امتیاز نگرفته و هیچ‌وقت به این تیم گل نزده است. رشتی‌ها در جدال امروز نیز در موضع قدرت نیستند و شانس بسیار کمی برای فرار از شکست دارند.

پسران برانکو در این فصل مقابل استقلال خوزستان، نفت مسجدسلیمان و صنعت نفت که همگی در میان تیم‌های پایین جدول دیده می‌شوند، امتیاز از دست داده‌اند و حالا باید با قعرنشین لیگ هجدهم رقابت کنند. آنها بعد از ناکامی در رسیدن به پیروزی در چهار بازی پیاپی لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا، نساجی و الدحیل را شکست داده‌اند تا در اوج آمادگی به مسابقه با سپیدرود برسند. قرمزهای پایتخت یکی از دو تیم لیگ برتر هستند که در فصل جدید هنوز طعم شکست را نچشیده‌اند. حریف امروز آنها اما در جمع تیم‌هایی قرار دارد که هنوز در لیگ هجدهم به پیروزی دست پیدا نکرده است. سپیدرود رشت فصل را با دو شکست متوالی آغاز کرد و پس از تساوی برابر ماشین‌سازی، در دو بازی بعدی‌اش نیز نتیجه‌ای بهتر از باخت را تجربه نکرد. این تیم البته هنوز با هدایت علی کریمی شکست نخورده و با این مربی، یک تساوی در لیگ برتر و یک پیروزی بزرگ در جام حذفی در کارنامه دارد. تیم رشتی با به ثمر رساندن تنها دو گل در 6 مسابقه گذشته، صاحب دومین خط حمله ضعیف لیگ برتر است. آنها تا امروز رکوردهای بیشترین باخت، بیشترین گل خورده و بدترین تفاضل گل را نیز به خودشان اختصاص داده‌اند. پرسپولیس اما با دو گل خورده، بهترین خط دفاعی لیگ برتر هجدهم را در اختیار دارد و در کنار سپاهان، کم‌ترین باخت را در فصل جدید متحمل شده است. علیرضا نورمحمدی و حسین کعبی، سابقه بازی برای پرسپولیس را دارند. هر دو بازیکن زیر نظر کریمی به نیمکت دوخته شده‌اند اما شاید رویارویی با تیم سابق و تجربه بالای آنها، این دو نفر را در ترکیب فیکس سپیدرود قرار بدهد. حسین کعبی اولین بار در دوران مصطفی دنیزلی به پرسپولیس پیوست و نمایش‌های درخشانی در این تیم داشت. او برای مدتی نیز در پرسپولیس افشین قطبی توپ زد و با این تیم به قهرمانی لیگ برتر دست پیدا کرد. علیرضا نورمحمدی نیز چندین سال در عضویت باشگاه پرسپولیس قرار داشت و حتی بازوبند کاپیتانی این تیم را نیز بر بازو بست. او در لیگ پانزدهم، یکی از تعویض‌های همیشگی برانکو ایوانکوویچ به شمار می‌رفت اما در بین هوادارها از محبوبیت زیادی برخوردار نبود. در ترکیب این روزهای پرسپولیس نیز یکی از شاخص‌ترین ستاره‌های گذشته این تیم دیده می‌شود. شایان مصلح در سپیدرود چهره شد و سهم زیادی در صعود تاریخی این تیم به لیگ برتر داشت. او بلافاصله مورد توجه قرمزهای پایتخت قرار گرفت و با این تیم قرارداد امضا کرد. شایان در چند مسابقه از فصل گذشته، تعویض طلایی برانکو ایوانکوویچ لقب گرفت و در این فصل نیز بیشتر از پست دفاع چپ، به عنوان مهره تعویضی در خط حمله مورد استفاده قرار می‌گیرد. حسین ماهینی، تنها غایب پرسپولیس در جدال امروز با سپیدرود خواهد بود.  مسابقه امروز، سرآغاز مسیر دشوار برانکو و علی کریمی است. پروفسور تنها چند روز بعد از نبرد با سپیدرود، باید تیمش را برای داربی مهیا کند و بعد از داربی، باید به مصاف السد قطر برود. در این تقویم سخت و فشرده شاید بازی امروز، کم‌ترین اهمیت را برای او و تیمش داشته باشد اما بدون تردید پیروزی و حفظ روحیه قبل از بازی‌های بزرگ، برای سرخپوشان ضروری خواهد بود. درست مثل برانکو، علی کریمی نیز از امروز وارد دوران تازه‌ای در این فصل می‌شود. تیم او باید از خواب خوش دیدار با ملوان بیرون بیاید و با تمام وجود به جنگ برای بقا در لیگ برتر ادامه بدهد.