آریا طاری

برگزاری دیدارهای تدارکاتی همیشه یک چالش بسیار بزرگ برای تیم ملی بوده است. حداقل در یک دهه گذشته همواره برای انجام دیدارهای دوستانه با مشکل روبه‌رو بوده‌ایم و بعید است که این مشکل به همین زودی‌ها نیز رفع شود. با این وجود تیم ملی ایران به عنوان صدرنشین رنکینگ آسیایی‌ها و تیم سرگروه در گروهش راهی جام جهانی شده و نفرات زیادی در لیگ‌‎های اروپایی دارد. شاید همین مساله موجب شد که تیم‌های خارجی برای بازی با ایران ترغیب شوند و تیم ملی بتواند در مسیر جام جهانی قطر، چند دیدار استاندارد دوستانه برگزار کند و در این نبردها محک بخورد.

ایرلند

تیم ملی با قوی‌ترین تیم بریتانیا و یکی از بهترین تیم‌های ملی دنیا همگروه شده است. حتی این احتمال وجود دارد که یکی از تیم‌های ولز و اسکاتلند نیز در گروه تیم ملی ایران باشند. در نتیجه روبه‌رو شدن با یک تیم از بریتانیا با آن سبک خاص از بازی، برای تیم ملی بسیار کلیدی خواهد بود. تا امروز هیچ تلاشی برای برگزاری بازی دوستانه با تیمی از این منطقه صورت نگرفته اما شاید ایرلند بتواند حریف ایده‌آلی برای فوتبال ایران در مسیر آماده‌سازی برای جام جهانی 2022 باشد. ایرلند تیم قدرتمندی به نظر می‌رسد و با وجود نرسیدن به جام جهانی، می‌تواند ایران را تحت فشار قرار بدهد. ایرلندی‌ها چند ستاره بسیار آماده در لیگ برتر انگلیس نیز دارند و همین مساله موجب می‌شود که حریف خوبی برای تیم ملی باشند. بازی با ایرلند، قرار نیست دقیقا نبرد با انگلیس را برای تیم ملی بازسازی کند اما به هر حال مواجهه با یک تیم فیزیکی که روی سانترهای بلند نیز عملکرد خوبی دارد، تجربه بسیار ایده‌آلی برای فوتبال ایران خواهد بود. با توجه به احتمال قرار گرفتن دو تیم بریتانیایی در گروه ایران، ایرلند می‌تواند حریف بسیار خوبی برای ایران تلقی شود.

یک تیم بزرگ

مدت بسیار زیادی است که تیم ملی ایران در دیدارهای دوستانه روبه‌روی یک تیم قدرتمند قرار نگرفته است. در دوران کی‌روش اساسا این نوع نگاه وجود داشت که تیم ملی باید تا حد امکان ناشناخته باقی بماند و خودش را لو ندهد. این اسرارآمیز بودن همیشه یکی از ویژگی‌های مهم تیم کی‌روش بود اما حالا اسکوچیچ اعتقاد دارد که تیم ملی باید روبه‌روی تیم‌های بزرگ محک بخورد. این احتمال وجود دارد که ایران بتواند از دور گروهی صعود کند و در مرحله بعدی روبه‌روی حریفی مثل هلند قرار بگیرد. حتی قبل از آن هم باید جام جهانی را با انگلیس شروع کنیم. در نتیجه بازی‌ با یک تیم درجه یک از اروپا یا آمریکای جنوبی، تصویر واقعی‌تری را از تیم ملی به نمایش خواهد گذاشت.

مکزیک

تیم ملی در دو مقطع مختلف روبه‌روی مکزیک قرار گرفته است. این برخورد یک بار در جام جهانی 2006 و یک بار هم قبل از جام ملت‌های 2007 اتفاق افتاد و در هر دو مسابقه، این مکزیکی‌ها بودند که توانستند تیم ملی ایران را شکست بدهند. مکزیک به لحاظ آمادگی، شرایط بهتری از آمریکا دارد و بسیاری از ستاره‌های این تیم نیز در ام‌ال‌اس به میدان می‌روند. در نتیجه مکزیک حریف بسیار مطلوبی برای تیم ملی ایران خواهد بود. البته مکزیک دقیقا شبیه آمریکا نیست و صرف هم‌منطقه بودن، آنها را در موقعیت مشابه قرار نمی‌دهد اما با این وجود، روبه‌رو شدن با این تیم، به خوبی ایران را برای دیدار سخت مرحله گروهی با آمریکا آماده خواهد کرد.

سوئد

سوئد یکی از بهترین تیم‌هایی است که نتوانسته راهش را به جام جهانی هموار کند. تیمی که حتی تا پلی‌آف نیز پیش رفت اما در نهایت راهی جام جهانی نشد. ایران قبلا یک بار در دوران کی‌روش با سوئد بازی کرده و با وجود شکست، نمایش بسیار خوبی روبه‌روی این تیم داشته است. سوئد با زلاتان و سایر ستاره‌هایی که دارد، یک محک مطلوب دیگر برای فوتبال ایران به شمار می‌رود. باید این احتمال را در نظر گرفت که تیم ملی ایران در مرحله گروهی با اوکراین روبه‌رو شود. در این صورت، سوئد می‌تواند یک حریف بسیار خوب برای فوتبال ایران باشد.

ساحل عاج

هیچ تیمی از قاره آفریقا در گروه ایران قرار نگرفته اما با این وجود بد نیست اگر یک تیم آفریقایی در برنامه دیدارهای دوستانه تیم ملی قرار بگیرد. چراکه هم احتمال برخورد با حریفی مثل سنگال در دور بعدی هست و هم مواجهه با یک تیم فیزیکی، ایران را در موقعیت خوبی برای محک خوردن قرار می‌دهد. ساحل عاج به عنوان یکی از تیم‌های خوبی که راهی جام جهانی نشده، انتخاب خوبی برای تیم ملی ایران است. علاوه بر این تیم الجزایر هم حریف بدی برای تیم ملی ایران به شمار نخواهد رفت. الجزایر تا دقیقه 94 از آخرین دیدار پلی‌آف در یک قدمی رسیدن به جام جهانی بود اما با گل خوردن از کامرون، شانس رسیدن به رقابت‌های جام جهانی را از دست داد و نتوانست مسافر قطر شود.

مذاکره با 6 تیم

با تمام این اوصاف طبق اعلام حسن کامرانی‌فر، فدراسیون فوتبال در حال مذاکره برای برگزاری 6 دیدار تدارکاتی است. کامرانی‌فر اشاره کرد برزیل و آرژانتین از گزینه‌های اصلی فدراسیون هستند. دبیر فدراسیون فوتبال تاکید کرد که رقبای تدارکاتی ایران بر اساس نزدیکی سبک بازی‌شان به حریفان تیم ملی در جام جهانی انتخاب می‌شوند. از این رو با پرو، نیوزیلند و چند کشور دیگر مذاکره انجام شده است.