نگار رشیدی

به جرات می‌توان گفت سال 1400 یکی از بهترین سال‌هایی بود که ورزش بانوان ایران سپری کرد. سالی که در آن با وجود محدودیت‌های بسیار و مشکلات فراوان، چند موفقیت و تاریخ‌سازی مهم رقم خورد که نشان از پیشرفت دختران ورزش کشور می‌داد و روی این موضوع تاکید داشت که بانوان ورزشکار در صورت حمایت، می‌توانند دست به کارهای بزرگی بزنند.

اگر المپیک توکیو و اتفاقات مهم آن را کنار بگذاریم، بازگشت تیم ملی فوتبال بانوان به میادین بعد از دو سال تعطیلی و کسب سهمیه جام ملت‌ها برای اولین بار، جهانی شدن تیم‌های ملی هندبال بزرگسالان و جوانان بانوان برای نخستین بار، قهرمانی تیم ملی تکواندو برای اولین بار در آسیا، ضرب شدن نخستین مدال‌های وزنه‌برداری، قهرمانی تیم ملی فوتسال در کافا و تاریخ‌سازی مشکات‌الزهرا صفی دختر تنیسور ایران با رسیدن به رنکینگ زیر 100 و حضور در گرنداسلم از مهم‌ترین اتفاقات سال 1400 در ورزش ایران بود. حالا هم به نظر می‌رسد قرار است در سال و جدید شاهد ادامه تاریخ‌سازی‌ها و موفقیت‌ها باشیم. بانوان ورزشکار ایران در رشته‌های مختلف سال را با قدرت شروع کردند تا نوید روزهای خوبی را بدهند. روزهایی که در آن تورنمنت‌های مهمی در پیش است و انتظار می‌رود سهم دختران در موفقیت‌ کاروان‌های ایران بیشتر از قبل باشد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به چند عملکرد و نتیجه تیم‌های بانوان که در نوروز ثبت شده است.

برچسب تاریخ‌سازی روی نام مشکات

مشکات‌الزهرا صفی که بعد از تاریخ‌سازی‌اش در تنیس در مسابقات مختلف شرکت کرد، در چند دیدار نتایج دور از انتظاری گرفت. با این حال او سال 1400 را با رنکینگ 73 جوانان جهان تمام کرد. مشکات اما سال جدید را هم به تاریخ‌سازی گره زد و در نخستین روزهای سال 1401 به رده 69 رنکینگ صعود کرد تا اولین بازیکنی باشد که از ایران صاحب چنین رده‌ای می‌شود. با ارده و انگیزه‌ای که مشکات دارد، حتما در 1401 خبرهای زیادی از او خواهیم شنید. تنیسوری که در 17 سالگی خوش درخشیده و نباید بدون حامی بماند.

بهمنیار جهانی شد

بازی‌های جهانی کاراته 2022 طی روزهای 17 و 18 تیرماه به میزبانی بیرمنگام آمریکا برگزار می‌شود. مسابقاتی مهم که سارا بهمنیار کاراته‌کای المپیکی ایران نیز خودش را به آن رساند. پیش از این فدراسیون جهانی فهرست کسانی که موفق به کسب سهمیه این بازی‌ها شده بودند را منتشر کرده بود که بر اساس آن ذبیح‌ا... پورشیب در وزن 84- کیلوگرم، سجاد گنج‌زاده در وزن 84+ کیلوگرم، بهمن عسگری در وزن 75- کیلوگرم و حمیده عباسعلی در وزن 68+ کیلوگرم نمایندگان ایران بودند. اما حالا با حضور بهمنیار که در وزن 55- کیلوگرم به میدان می‌رود، تیم ایران پنج نفره شد.

اولین طلا، اولین سهمیه

شاید یکی از مهم‌ترین نتایج سال جدید را دختران نوجوان هندبال رقم زده‌اند. تیمی که در مسابقات قهرمانی آسیا برای اولین بار فاتح سکوی اول شد و سهمیه جهانی را نیز به دست آورد. دختران ملی‌پوش هندبال نوجوانان ایران طی این مسابقات که به میزبانی قزاقستان برگزار شد، سوریه، ازبکستان، قزاقستان و هند را شکست دادند و علاوه بر کسب اولین طلای خود در قاره کهن، سهمیه مسابقات جهانی 2022 گرجستان را نیز به نام خود زدند. با این نتیجه باید گفت فدراسیون هندبال هم یکی از بهترین سال‌های خود را سپری کرد. سالی که تیم‌هایش روی دور جهانی شدن افتادند و اتفاقات مهمی را رقم زدند.

طلایه‌داران آب‌های آرام

مسابقات آب‌های آرام قهرمانی آسیا نیز یکی از رقابت‌هایی بود که در نخستین روزهای سال جدید برگزار شد. در این مسابقات هدیه کاظمی در فینال کایاک یک نفره 500 متر بانوان با زمان 1:57.353 دقیقه بر سکوی نخست ایستاد و مدال طلای این ماده را به گردن آویخت. در بخش پاراکانو نیز رویا سلطانی در فینال KL2  با زمان 1:03.786 دقیقه مقام اول را کسب کرد و در فینال KL3 بانوان شهلا بهروزی‌راد با زمان 50.840 ثانیه دوم شد و مدال نقره را به گردن آویخت. همچنین در مسابقات اسلالوم نیز نیروانا اسدبیگی در کانو نقره‌ای شد و محدثه حسن‌پور در کایاک برنز گرفت.

تاریخ‌سازی رکابزنان جاده

تیم ملی دوچرخه‌سواری جاده بانوان ایران با وجود شرایط پیچیده و نسبتا بلاتکلیف فدراسیون، توانست نخستین مدال ایران در قهرمانی آسیا را به دست بیاورد. در رقابت‌های بخش تایم تریل تیمی بانوان، چهار تیم ازبکستان، قزاقستان، ایران و ویتنام در خط استارت قرار گرفتند و در پایان تیم ایران بعد از ازبکستان و قزاقستان از خط پایان عبور کرد و به مدال برنز رسید. تیم ایران با ترکیب سمیه یزدانی، ماندانا دهقان، ساجده سیاحیان و ریحانه خاتونی به رقابت پرداخت و برای اولین‌بار در ماده تایم تریل تیمی صاحب مدال شد.

سهمیه مستقیم برای ملی‌پوش دواتلون

زهرا رئیسی، ملی‌پوش دوگانه اصفهانی نیز سال خوبی را آغاز کرده است. رئیسی از سال 96 به صورت حرفه‌ای وارد این رشته شد و طی این مدت توانست جزو بهترین‌های کشور قرار بگیرد. او به مدت سه سال پیاپی قهرمان دانشجویان کشور شد و سال 98 پیراهم تیم ملی را به دست آورد. رئیسی در مسابقات کاپ آسیایی ۲۰۲۰ نیز بر سکوی سوم ایستاد تا نامش را وارد رنکینگ جهانی کند. او در حالی که باید در رقابت‌های انتخابی مسابقات آسیایی شرکت می‌کرد، به دلیل مشکل ویزا از این مسابقات بازماند اما سابقه درخشان او باعث شد که فدراسیون جهانی، سهمیه مستقیم مسابقات جهانی آمریکا را برای او صادر کند.