آریا رهنورد

تنها یک گل، برای شکست خوردن فولاد در آزادی کافی بود. تیم جواد نکونام در این جدال درست همان نتیجه‌ای را تجربه کرد که روبه‌روی استقلال پشت سر گذاشته بود. این مسابقه برای سرخ‌ها، نکات زیادی داشت. از تجربه اولین دبل فصل تا درخشش همیشگی و قطع‌نشدنی مهدی عبدی و از استفاده دوباره سرخ‌ها از ضدحمله‌ها تا خستگی عجیب و غریب رضا اسدی با وجود تنها چند دقیقه بازی در این نبرد. این برد مهم برای سرخ‌ها، بالای جدول لیگ برتر را به دو تکه جدا تبدیل کرد. حالا به نظر می‌رسد استقلال و پرسپولیس تنها مدعیان اصلی قهرمانی لیگ هستند.

اولین دبل فصل

پرسپولیس اولین تیم لیگ بیست و یکم بود که توانست یکی از رقبا را دبل کند. آنها که در نیم‌فصل اول لیگ برتر موفق به شکست دادن فولاد شده بودند، این نتیجه را در دیدار برگشت هم تکرار کردند. وقتی دو تیم در نیم‌فصل اول به مصاف هم رفتند، عبدا... ویسی روی نیمکت حضور داشت و حالا که دیدار برگشت دو تیم انجام می‌گرفت، جواد نکونام روی نیمکت فولادی‌ها دیده می‌شد. او و تیمش البته نسبت به مسابقه رفت، نتیجه بهتری گرفتند اما باز هم نتوانستند هیچ امتیازی از تقابل با پرسپولیس به دست بیاورند. این شکست فولادی‌ها را به رده‌های میانی جدول رده‌بندی لیگ برتر تبعید کرد.

سوپراستاری به اسم مهدی

همیشه از دست دادن چیزی، فرصت به دست آوردن چیز دیگری است. این اتفاق در خط حمله پرسپولیس هم رخ داده است. آنها عیسی آل‌کثیر را تا پایان فصل از دست دادند اما در مقابل ستاره‌ای مثل مهدی عبدی را در خط حمله به کار گرفتند. بازیکنی که هر چقدر فرصت بیشتری برای عرض اندام داشته باشد، درخشش بیشتری هم از خودش نشان می‌دهد. مهدی بعد از مصدومیت عیسی، دو بار در ترکیب ثابت پرسپولیس قرار گرفته و در این دو مسابقه سه گل به ثمر رسانده است. آن هم روبه‌روی تیم‌هایی مثل ذوب آهن و فولاد که هر دو از تیم‌های خوب فوتبال ایران به حساب می‌آیند. مهدی همیشه فوتبالیست خوبی بوده اما به ندرت در ترکیب اصلی تیم به میدان رفته است. حالا این فرصت بسیار خوبی است تا او توانایی‌هایش را بیشتر از همیشه نشان بدهد. مرد شماره 16 پرسپولیس نشان داده که می‌تواند مهره‌ای بسیار قاتل اتکا برای تیمش در خط حمله قرمزها باشد.

بازگشت ضدحمله‌ها

یکی از مهم‌ترین نکته‌ها در مورد نمایش پرسپولیس روبه‌روی فولاد، استفاده این تیم از ضدحمله‌های بسیار سریع بود. خصوصیتی که در دوران گابریل کالدرون هم در این تیم دیده می‌شد. تیم یحیی در نبرد با تیم نکو، سرعت خیره‌کننده‌ای در طراحی ضدحمله‌ها داشت اما باز هم نمی‌توانست روی این توپ‌ها ضربه نهایی را به خوبی بزند. یکی از مهم‌ترین دلایل پیشرفت پرسپولیس در این زمینه، اوج گیری دوباره مهدی ترابی بود. مهدی نقش بسیار مهمی در طراحی ضدحمله‌های تیم و سرعت بخشیدن به کارهای هجومی پرسپولیس دارد. اگر ترابی بتواند همین فرم را حفظ کند، پرسپولیس هم شانس بسیار خوبی برای بردن لیگ برتر خواهد داشت. مهدی از شروع این فصل، چندان آماده نبود و اصلا انتظارها را برآورده نکرد. با این وجود او در چند مسابقه گذشته دوباره شمایل آن فوتبالیست آماده را به تصویر کشیده است. پرسپولیسی‌ها البته دوباره نگران حضور این ستاره در اردوی تیم ملی هستند. چراکه رفتن به اردوهای متوالی و بازی نکردن در این تیم، در تجربه‌های قبلی هم روی افت مهدی تاثیر زیادی داشته است.

چرا همیشه خسته‌ای؟

هیچ‌کس نمی‌داند چه بلایی سر رضا اسدی آمده اما این بازیکن بعد از تنها چند دقیقه بازی برای تیم روبه‌روی فولاد، چنان خسته و نفس بریده بود که انگار 120 دقیقه تمام دویده است. جالب اینکه او در پایان بازی یک استوری طلبکارانه را در مواجهه با پرسپولیسی‌ها منتشر کرده تا به نوعی برای پایان قراردادش لحظه‌شماری کند. اسدی طوری از چهار ماه پایانی‌اش با سرخ‌ها حرف زده که انگار تا امروز مهره مهمی برای این تیم بوده است. اتفاقا این هواداران پرسپولیس هستند که برای اتمام قرارداد این هافبک لحظه‌شماری می‌کنند. بازیکنی که میلیاردها تومان از پرسپولیس پول گرفته اما برای این تیم در حد یک بازیکن لیگ یکی هم نبوده است. خرید او بدون تردید یکی از اشتباه‌های بزرگ باشگاه در فصل نقل و انتقالات بوده است.

کورس دو اسبی

با برد پرسپولیس و شکست سپاهان، حالا دیگر فاصله قابل توجهی بین دو تیم بالانشین و سایر تیم‌های جدول لیگ برتر وجود دارد. سپاهان موقتا از کورس خارج شده و حالا رقابت قهرمانی بین سرخابی‌های پایتخت خواهد بود. به نظر می‌رسد این دوئل بسیار جذاب تا هفته‌های پایانی لیگ هم ادامه داشته باشد. رقابتی بین دو تیم بسیار آماده که نسبت به سایر تیم‌های لیگ برتری در این فصل، بسیار آماده‌تر نشان داده‌اند. دو تیمی که تا این هفته از لیگ روی هم فقط در یک مسابقه بازنده بوده‌اند. باید در انتظار یک نبرد بسیار جذاب بین این دو تیم در کورس باشیم.