آریا طاری

بیشتر دیدارهای این مرحله از جام حذفی امروز برگزار خواهد شد. تیم‌های لیگ برتری در این مرحله به مصاف رقبا می‌روند و شانس‌شان را در جام حذفی محک می‌زنند. در بین نبردهای امروز، فقط در یک مسابقه دو تیم لیگ برتری حاضر می‌شوند. این یعنی حذف حداقل یکی از لیگ برتری‌ها در این مرحله قطعی خواهد بود. این احتمال هم وجود دارد که در نبردهای قبلی، شگفتی‌های دیگری هم اتفاق بیفتد. چراکه جام حذفی، همیشه سرشار از شگفتی‌های مختلف بوده است.

صدرنشین لیگ برتر پس از رای کمیته انضباطی، حالا یک نبرد نسبتا ساده را در جام حذفی پشت سر خواهد گذاشت. این فرصت بسیار خوبی برای محرم و تیمش است تا بتوانند پس از شکست روبه‌روی استقلال و قبل از برخورد با پرسپولیس ریکاوری کنند

استقلال-نود

بعد از چند نتیجه ایده‌آل در لیگ برتر، استقلالی‌ها امروز خودشان را برای نبرد با نود ارومیه در جام حذفی آماده می‌کنند. رای کمیته انضباطی دیدار با گل گهر هم روحیه این تیم را در آستانه شروع دیدارهای این فصل جام حذفی افزایش داده است. فرهاد مجیدی در هر دو فصل گذشته، توانسته تیمش را به مسابقه نهایی جام حذفی برساند. به نظر می‌رسد رسیدن به فینال این تورنمنت، به تخصص مهم آبی‌ها تبدیل شده است. بردن فینال اما حداقل در این دو سال، تخصص آنها نبوده است. استقلال دو سال قبل در فینال مغلوب تراکتور شد و فصل گذشته هم در پنالتی‌ها، دیدار نهایی را به فولاد واگذار کرد. حالا این سومین تلاش جدی مجیدی برای رسیدن به فینال جام حذفی خواهد بود. او هنور روی نیمکت استقلال جامی تصاحب نکرده و امیدوار است امسال حداقل یکی از جام‌های داخلی فوتبال ایران را به دست بیاورد. حریف امروز استقلال، تیم نود ارومیه است که زمانی در لیگ یک خوش می‌درخشید اما به مرور زمان شرایط ایده‌آلش را از دست داد و حالا در دسته‌های پایین‌تر حضور دارد. به نظر می‌رسد این فرصت خوبی برای فرهاد مجیدی خواهد بود تا به برخی از نفرات ذخیره‌اش در این فصل بازی بدهد. نفراتی که در طول فصل فرصت کم‌تری برای قرار گرفتن در ترکیب آبی‌های پایتخت داشته‌اند. این مسابقه همچنین می‌تواند یک محک خوب برای مهره‌های جوان‌تر استقلال هم باشد. وریا غفوری همانند چند مسابقه قبلی، در این جدال استقلال هم غایب خواهد بود.

بعد از چند نتیجه ایده‌آل در لیگ برتر، استقلالی‌ها امروز خودشان را برای نبرد با نود ارومیه در جام حذفی آماده می‌کنند. رای کمیته انضباطی دیدار با گل گهر هم روحیه این تیم را در آستانه شروع دیدارهای این فصل جام حذفی افزایش داده است

سپاهان-ستارگان اسلامشهر

صدرنشین لیگ برتر پس از رای کمیته انضباطی، حالا یک نبرد نسبتا ساده را در جام حذفی پشت سر خواهد گذاشت. این فرصت بسیار خوبی برای محرم و تیمش است تا بتوانند پس از شکست روبه‌روی استقلال و قبل از برخورد با پرسپولیس ریکاوری کنند. مشکل بزرگ و کلیدی سپاهان در بسیاری از نبردهای قبلی‌اش در لیگ برتر، از دست دادن فرصت‌های گل‌زنی بوده است. این مشکلی است که در دیدار با استقلال هم این تیم را به شدت آزار داد. حالا روبه‌روی حریف اسلامشهری، انتظار می‌رود طلایی‌ها به بهترین شکل ممکن از فرصت‌های‌شان استفاده کنند و یک برد پرگل را پشت سر بگذارند.

شاهین بوشهر- نفت مسجدسلیمان

تیم ماقبل پایانی جدول لیگ برتر ایران امروز روبه‌روی تیم ماقبل پایانی جدول لیگ دسته یک قرار خواهد گرفت. هر دو تیم شرایطی کاملا بحرانی را پشت سر می‌گذارند و هر دو تیم از مشکلات مالی شدید رنج می‌برند. شاهین حتی در دیدار هفته دهم لیگ حاضر نشده و در خطر اخراج از لیگ یک قرار دارد. نفت مسجدسلیمان هم یکی از گزینه‌های جدی سقوط از لیگ برتر به شمار می‌رود. این بازی بدون شک یکی از آنها را از بحران خارج می‌کند. تیم بازنده اما احتمالا برای تغییر و تحولات روی نیمکت آماده خواهد شد.

پیکان-قشقایی

نام قشقایی به شگفتی‌سازی در جدول جام حذفی گره خورده است. آنها یکی از بزرگ‌ترین شگفتی‌های یک دهه اخیر جام حذفی فوتبال ایران را با حذف تیم برانکو رقم زده‌اند. این یکی از نبردهای بسیار جذاب جام حذفی خواهد بود. چراکه قشقایی فصل بسیار خوبی را پشت سر گذاشته و در رده دوم جدول لیگ یک دیده می‌شود. این تیم فقط یک امتیاز با صدر جدول رده‌بندی لیگ یک فاصله دارد. در مقابل، پیکان عملکرد نسبتا متوسطی در لیگ برتر داشته اما در دو مسابقه اخیر روبه‌روی استقلال و پرسپولیس، 6 گل دریافت کرده است. بردن در جام حذفی و رسیدن به جمع 16 تیم برتر، پیکان را در موقعیت مطلوبی قرار خواهد داد. تیم مجتبی حسینی دست به هر کاری می‌زند تا نتایج بد اخیرش در لیگ برتر را به فراموشی بسپارد.

آرمان گهر-نساجی

تیم ساکت الهامی این هفته در لیگ برتر دست به کار مهمی زد و توانست دروازه بهترین خط دفاعی لیگ را باز کند. آنها این هفته به آلومینیومی گل زدند که در 9 مسابقه هشت کلین‌شیت داشت. با این حال نساجی نتوانست همه امتیازهای این نبرد را به دست بیاورد و در نهایت به تساوی روبه‌روی حریف اراکی‌اش رضایت داد. ساکت الهامی و تیمش امروز روبه‌روی آرمان گهر قرار می‌گیرند. حریفی که در 10 مسابقه این فصل لیگ یک، 18 امتیاز به دست آورده و در رده سوم جدول دیده می‌شود. نساجی به لحاظ فنی یکی از تیم‌های خوب این فصل لیگ برتر بوده و حریف آنها هم یکی از مدعیان صعود به رقابت‌های لیگ برتر از جدول لیگ یک است. در نتیجه انتظار می‌رود این مسابقه جذابیت‌های زیادی داشته باشد.

گل گهر-شهرداری آستارا

این اولین مسابقه گل گهر بعد از صدور رای جنجالی کمیته انضباطی است و طبیعتا اریک بایناما در این جدال به میدان نخواهد رفت. شاید این بدشانسی شهرداری آستارا باشد که در چنین شرایطی به گل گهر برخورد کرده است. چراکه تیم سیرجانی در واکنش به اتفاقات اخیر، طبیعتا سرشار از انگیزه خواهد بود تا به هر قیمتی با یک برد پرگل، تلخی‌های این چند روز را پشت سر بگذارد. شهرداری آستارا در چند فصل گذشته همیشه تیم متوسطی در جدول لیگ یک بوده و همین حالا هم تیمی میانه جدولی به حساب می‌آید. تیمی که نه صعود می‌کند و نه نگرانی خاصی از بابت سقوط خواهد داشت.

ذوب آهن-رایکا بابل

تیم مهدی تارتار بعد از شکست دادن سپاهان، شرایط بسیار خوبی در جدول لیگ پیدا کرد و خیلی‌ها از ذوب حتی به عنوان یک مدعی در جنگ سهمیه نام بردند. پس از آن نتیجه عالی اما اوضاع برای سبزهای اصفهانی اصلا خوب پیش نرفت. ذوب در پنج هفته اخیر لیگ برتر، حتی یک برد هم به دست نیاورده و روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد. آنها به فولاد، مس رفسنجان و هوادار باخته‌اند و روبه‌روی نفت مسجدسلیمان و آلومینیوم به تساوی رسیده‌اند. ذوب در این پنج مسابقه فقط یک گل زده تا مشکل خط حمله این تیم به شدت به چشم بیاید. روبه‌رو شدن با رایکا این شانس را به ذوب می‌دهد که روند فعلی‌اش را حداقل کمی عوض کند. تیم مهدی تارتار با وجود نتایج ناخوشایند اخیر، هنوز می‌تواند در این فصل حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

فولاد-شهرداری بوشهر

جواد نکونام و تیمش با شکست دادن گل گهر، دوباره در مسیر همان نتایج موردعلاقه این مربی قرار گرفتند. او همیشه با فولاد استاد بردن بازی‌ها با نتیجه یک بر صفر بوده و حالا این کار را روبه‌روی یکی از مدعیان قهرمانی لیگ برتر تکرار کرده است. فولاد در روزی که احتمالا به بخش  عمده‌ای از نفرات ترکیب اصلی‌اش استراحت می‌دهد، روبه‌روی شهرداری بوشهر قرار خواهد گرفت. این مسابقه چالش چندان دشواری برای فولاد به نظر نمی‌رسد. تیمی که احتمالا بدون هیچ دردسری، حریفش را شکست می‌دهد تا راهی مرحله بعدی جام حذفی شود. فولادی‌ها مدافع عنوان قهرمانی جام حذفی هستند. تیمی که فصل گذشته برای اولین بار این جام را فتح کرد و امیدوار است در این فصل هم این موفقیت را تکرار کند.

آلومینیوم-فجر سپاسی

این تنها مسابقه تماما لیگ برتری امروز جام حذفی فوتبال ایران خواهد بود. یک مسابقه سخت و پیچیده بین دو تیمی که ثابت کرده‌اند در دفاع مستحکم هستند و به راحتی گل نمی‌خورند. آلومینیوم خطیبی در این فصل فراتر از حد انتظار نشان داده‌ است. آنها با آماری رویایی در دفاع و نتایجی خوب، در بین تیم‌های بالانشین جدول لیگ قرار داشته‌اند. فجر هم با وجود اینکه در همین فصل لیگ برتری شده، نمایش‌های خوبی داشته و به خصوص در نبردهای سخت مثل مسابقه با استقلال، عالی نشان داده است. این شاید مهیج‌ترین و غیرقابل‌پیش‌بینی‌ترین مسابقه امروز رقابت‌های جام حذفی باشد. یک نبرد تماشایی بین خطیبی و کلانتری که نشان داده‌اند قابلیت‌های فنی خوبی دارند و برای هر لحظه از مسابقه، نقشه مناسبی در ذهن می‌کشند.

صنعت نفت- شمس آذر

تیم علیمنصور این فصل تیم به شدت پرنوسانی بوده است. تیمی که فصل را بسیار بد شروع کرد اما با چند نتیجه خوب به زندگی برگشت. صنعت دوباره در چند هفته خوب نتیجه نگرفت و این هفته با گل دیدنی و دیرهنگام شروین بزرگ، سه امتیاز بسیار حساس مسابقه خانگی‌اش با پدیده را به دست آورد. صنعت امروز روبه‌روی تیم چهاردهم لیگ یک قرار می‌گیرد. تیمی که اسمش به تازگی در رقابت‌های لیگ یک مطرح شده است. نفتی‌ها در آبادان مشکل چندانی برای شکست دادن این حریف نخواهند داشت. هرچند که تیم منصوریان عادت کرده با از دست دادن فرصت‌های خوب، بازی‌ها را کمی برای خودش سخت کند.

ماشین سازی-مس کرمان

این نبرد هم بین دو تیم کاملا لیگ یکی برگزار می‌شود. تیم‌هایی که البته هر دو سابقه لیگ برتری بودن را دارند. ماشین فصل گذشته راهی لیگ یک شد و مس در دو فصل گذشته هر بار در آستانه لیگ برتری شدن، این فرصت را از  دست داده است. تیم تبریزی شرایطی به شدت بحرانی دارد و این فصل در لیگ یک فقط دو امتیاز گرفته است. آنها در آخرین رده جدول لیگ یک دیده می‌شوند. مس هم نتوانسته همانند فصل‌های گذشته عالی نتیجه بگیرد و فعلا یک تیم میانه جدولی در لیگ یک است.

خیبر خرم آباد-مس شهر بابک

بین این دو تیم در جدول لیگ یک، فقط یک امتیاز فاصله وجود دارد. موضوعی که نشان می‌دهد رقابت امروز آنها در جام حذفی چقدر حساس خواهد بود. هر دو تیم از تیم‌های خوب این فصل لیگ یک هستند و این نبرد، بسیار نفس‌گیر دنبال خواهد شد.