گمشده!

سعید عزت‌اللهی و علیرضا جهانبخش به دلیل مصدومیت در تیم‌های باشگاهی، از تیم ملی فاصله گرفته‌اند اما هیچ‌کس دلیل غیبت سامان قدوس در اردوی تهران را نمی‌داند. سامان در همه اردوهای قبلی همراه تیم بوده و حالا دلیلی برای جدا شدن از تیم ملی ایران ندارد. او قبل از فیفادی در آخرین مسابقه آمیان نیز به میدان رفته و مصدوم نبوده است. گمانه‌زنی‌ها در مورد غیبت این ستاره به موضوع «سربازی» ختم می‌شود. موضوعی که حتی مطرح ‌شدنش برای سامان، تا حدود زیادی عجیب و باورنکردنی به نظر می‌رسد. بر اساس قوانین مربوط به مشمولان ساکن خارج از کشور، آنها می‌توانند در یک سال دو بار و مجموعا به مدت سه ماه به ایران سفر کنند. سامان قدوس در سال ۹۷ دو بار با تیم ملی در تهران حاضر بوده است

آریا طاری

در روزهایی که ستاره‌های تیم ملی و اعضای کادر فنی رابطه با دنیای بیرون را به حداقل رسانده‌اند، در روزهایی که بازیکنان حتی در شبکه‌های اجتماعی فعالیتی ندارند و در جلسه‌های تمرینی تیم ملی پاسخ خبرنگارها را نمی‌دهند، در روزهایی که کارلوس کی‌روش حتی حاضر به شرکت در کنفرانس مطبوعاتی قبل و بعد از مسابقه ترینیداد و توباگو نمی‌شود و تنها با رسانه‌های محلی کشور مهمان گفتگو می‌کند، عجیب نیست که بسیاری از هواداران تیم ملی از «غیبت» سامان قدوس در اردو بی‌خبر باشند. در جریان دیدار دوستانه با «تی اند تی» بخشی از طرفداران تیم ملی در انتظار ورود سامان به ترکیب بودند اما قدوس نه روی نیمکت و سکو بود و نه حتی در ایران حضور داشت! ستاره این روزهای باشگاه آمیان از اولین روز دعوت به تیم ملی، همواره پای ثابت اردوهای تیم کارلوس کی‌روش بوده و حالا انگیزه‌های بسیار زیادی برای حضور در جام ملت‌های آسیا دارد. او در جام جهانی نیز با وجود فرصت کم بازی، به سهم خودش خوب درخشید و پس از ورود به لیگ فرانسه آنقدر فوق‌العاده ظاهر شد که حالا دیگر هر فرضیه‌ای به جز فیکس‌ شدنش در تیم کارلوس، مردود به نظر می‌رسد. طبیعتا او باید همین حالا در تهران با همبازی‌ها تمرین کند و برای سفر به قطر با کاروان ایران آماده شود اما چه اتفاقی افتاده که هیچ‌کس قدوس را در پایتخت ندیده است؟ در تیم کارلوس کی‌روش پشت کردن به تیم ملی حتی برای یک اردو (البته اگر نامت سردار آزمون نباشد!) عواقب سنگینی خواهد داشت و بدون شک قدوس قصد ندارد در شرایط فعلی با چنین عواقبی روبه‌رو شود. او در تهران حضور ندارد و گفته می‌شود در قطر به اردوی تیم ملی ملحق خواهد شد. از این موضوع تنها یک نتیجه می‌توان گرفت و آن این است که این ستاره به لحاظ قانونی با مشکلاتی برای ورود به کشور روبه‌رو شده است. مشکلاتی که باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف شوند.

همزمان با بی‌خبری مطلق رسانه‌های ایرانی، یک وبسایت فرانسوی نزدیک به باشگاه آمیان فاش کرده است که قدوس به دلیل «مشکل سربازی» تیم ملی را در تهران همراهی نمی‌کند. بر اساس قوانین مربوط به مشمولان ساکن خارج از کشور، آنها می‌توانند در یک سال دو بار و مجموعا به مدت سه ماه به ایران سفر کنند. سامان قدوس در سال 97 دو بار با تیم ملی در تهران حاضر بوده و احتمالا به همین خاطر، فرصت سومین سفر را از دست داده است. او البته مشکلی برای «ورود» به کشور ندارد اما در صورت حاضر شدن در تهران، اجازه خروج به سمت کشور قطر را پیدا نخواهد کرد. به احتمال بسیار زیاد مسئولان فدراسیون فوتبال در زمان دریافت پاسپورت سامان برای اردوی قطر، متوجه چنین مشکلی شده‌اند و به همین خاطر او را توجیه کرده‌اند که فعلا نباید به ایران سفر کند. توضیح دادن این ماجرای عجیب برای قدوس، احتمالا به شدت دشوار بوده است. بعید نیست بخشی از عصبانیت سرمربی تیم ملی در روزهای گذشته نیز با همین اتفاق مرتبط باشد. حتی مطرح‌ شدن موضوع خدمت سربازی برای چهره‌ای مثل سامان قدوس، عجیب و حیرت‌آور به نظر می‌رسد.

سازمان نظام وظیفه مشکل سربازی سامان قدوس را تکذیب کرده اما این تکذیبیه، با چیزی که هواداران فوتبال انتظارش را دارند فرق می‌کند. سردار صدرالسادات اعلام کرده که قدوس همانند سایر ملی‌پوش‌ها تا 30سالگی از معافیت خدمت برخوردار است و دلیلی ندارد در این شرایط سنی نگران رفتن به خدمت باشد! این در حالی است که طبیعتا قانون برای افرادی با تابعیت ایران که متولد کشورهای دیگر هستند، تفاوت دارد. سامان در سوئد متولد شده و داستان سربازی او باید به صورت مصداقی مورد بررسی قرار بگیرد. برای بررسی نیز تا همین حالا نیز دیر شده و او باید هرچه زودتر بتواند بدون هیچ مشکلی به تهران سفر کند و از این شهر خارج شود. سامان، پیشنهاد سوئدی‌ها را رها کرده تا برای تیم ملی سرزمین پدری‌اش به میدان برود اما حالا به شکلی باور نکردنی، درهای این کشور را روی او بسته‌اند. شاید اگر این فوتبالیست هنوز انتخاب نهایی‌اش را انجام نداده بود، با همین اتفاق تصمیم می‌گرفت سوئد را به عنوان تیم ملی اصلی‌اش برگزیند. با این روند اگر تیم ملی در آسیا نیز بدرخشد، قدوس نمی‌تواند به همراه هم‌تیمی‌ها به ایران برگردد. داستان معافیت او باید در اولویت ماجراهای مربوط به تیم ملی قرار بگیرد. این بازیکن یک قدم بلند به طرف ایران برداشته و حالا وقتش رسیده که ایران نیز یک قدم کوچک به طرف او بردارد.