آریا طاری

اولین تورنمنت مهم دنیای فوتبال در سال جدید میلادی، جام ملت‌های آفریقا خواهد بود. تورنمنتی که امسال در کشور کامرون برگزار می‌شود. کشورهای آفریقایی هیجان بسیار زیادی برای دیدارهای این دوره دارند اما طرفداران باشگاه‌های مختلف اروپایی، دوست دارند این جام هرچه زودتر به پایان برسد و ستاره‌ها دوباره به تیم باشگاهی‌شان برگردند. تنها نکته منفی در مورد این جام، به زمان برگزاری آن مربوط می‌شود. زمان در نظر گرفته شده برای انجام این رقابت، شرایطی را به وجود می‌آورد که بسیاری از بازیکنان مطرح قاره آفریقا، برای چند هفته فرصت همراهی تیم باشگاهی‌شان را به راحتی از دست بدهند.

همه علیه ویروس

این تورنمنت قرار بود سال گذشته برگزار شود اما ماجراهای مربوط به ویروس کرونا، آن را درست مثل یورو و المپیک یک سال به تاخیر انداخت. تا همین چند ماه پیش همه خوش‌بین بودند که دیگر خبری از کرونا نخواهد بود اما انتشار گونه‌ جدیدی از این ویروس در آفریقا، نگرانی‌های زیادی در خصوص این جام ایجاد کرد. حتی گفته می‌شد که ممکن است این تورنمنت به تعویق بیفتد اما چنین اتفاقی صورت نگرفت. چراکه این بار اتحادیه فوتبال آفریقای جنوبی اصرار داشت که این رقابت باید تحت هر شرایطی برگزار شود.

جام اولی‌ها

در این دوره از جام ملت‌های آفریقا دو تیم برای اولین بار در همه تاریخ‌شان توانسته‌اند به این رقابت صعود کنند. یکی از این دو تیم «گامبیا» است. کشوری در غرب آفریقا با جمعیتی حدود دو میلیون نفر که برای اولین بار توانسته خودش را به رقابت‌های جام ملت‌های آفریقا برساند. دومین کشوری که اولین حضور در این رقابت را تجربه می‌کند هم کشور «کوموروس» است. یک کشور جزیره‌ای در اقیانوس آرام که توانسته دست به کار بزرگی بزند و صعود به رقابت‌های جام ملت‌های آفریقا را جشن بگیرد.

ماجرای میزبانی

کامرونی‌ها ابتدا قرار بود میزبان رقابت‌های دوره قبلی جام ملت‌ها باشند اما به دلیل کرونا، قید این میزبانی را زدند. با این وجود کامرون با کنفدراسیون فوتبال آفریقا به توافق رسید تا در دوره فعلی از این رقابت میزبانی کند. قرار بود در این دوره ساحل عاج میزبان این جام شود و این کشور هم بر اساس توافق با کنفدراسیون فوتبال آفریقا، در سال 2023 از این جام میزبانی خواهد کرد. کامرونی‌ها 6 استادیوم در پنج شهر مختلف کشور را برای میزبانی از رقابت‌های این دوره جام ملت‌های آفریقا در نظر گرفته‌اند. آنها قصد دارند یک میزبانی بی‌نقص را در این تورنمنت پشت سر بگذارند.

قهرمان‌ها

سیزده کشور مختلف تا امروز، قهرمان رقابت‌های جام ملت‌های آفریقا بوده‌اند. مصر با هفت قهرمانی و دو نایب‌قهرمانی، با اختلاف پرافتخارترین تیم قاره سیاه به حساب می‌آید. کامرون هم با پنج قهرمانی و دو بار ایستادن روی سکوی دوم، دومین تیم پرافتخار قاره محسوب می‌شود. غنا با چهار قهرمانی، نیجریه با سه قهرمانی و ساحل عاج، مصر و کنگو با دو قهرمانی، تیم‌هایی هستند که توانسته‌اند بیشتر از یک بار قهرمان این تورنمنت شوند. زامبیا، تونس، سودان، اتیوپی، مراکش، آفریقای جنوبی و کنگو هم هر کدام یک بار این جام را به خانه برده‌اند. در بین تیم‌های خوب قاره آفریقا فقط سنگال نتوانسته هیچ‌وقت فاتح این تورنمنت شود.

مدعیان احتمالی

الجزایر به عنوان مدافع عنوان قهرمانی و تیمی که در عرب کاپ هم به قهرمانی رسیده، یکی از مدعیان جدی این تورنمنت خواهد بود. الجزیره که ریاض محرز را به عنوان یکی از ستاره‌ها در ترکیب دارد، در 34 مسابقه گذشته شکست نخورده است. اگر آنها در چهار مسابقه پیاپی در این جام بازنده نباشند، رکورد تیم ملی ایتالیا را در شکست ناپذیری جابه‌جا خواهند کرد. الجزایر با دو قهرمانی در طول تاریخ، یکی از تیم‌های موفق این تورنمنت به شمار می‌رود. در سه سال گذشته «سنگال» هم صدرنشین رنکینگ آفریقایی‌ها در فیفا بوده است. تیمی که با در اختیار داشتن سادیو مانه در دوره قبلی راهی دیدار فینال شد اما نتوانست به طلسم نبردن این جام پایان بدهد. کالیدو کولیبالی و ادوار مندی، ستاره‌های مهم دیگر این تیم به شمار می‌روند. پرافتخارترین تیم قاره یعنی مصر هم مدعی جدی دیگری برای بردن این جام به حساب می‌آید. تیمی که محمد صلاح را در ترکیب داشته باشد، طبیعتا می‌تواند هر حریفی را به شدت تهدید کند. مدعی بعدی بردن این رقابت هم کامرون خواهد بود. کشوری که با سپردن سکان هدایت فدراسیون فوتبالش به سامی اتوئو، در انتظار رسیدن روزهای بهتر است. بزرگ‌ترین امتیاز کامرون در این تورنمنت امتیاز میزبانی خواهد بود. آنها نفرات بااستعدادی مثل آندره اونانا، کارل توکو و وینسنت ابوبکر را نیز در ترکیب‌شان دارند و دست به هر کاری می‌زنند تا قهرمانی آفریقا را در این دوره به دست بیاورند. در این دوره جام ملت‌های آفریقا 24 تیم در 6 گروه با هم رقابت می‌کنند و 16 تیم وارد مرحله یک‌هشتم نهایی می‌شوند تا دیدارهای حساس‌تر و تعیین‌کننده‌تر این جام از راه برسند و سرانجام یک تیم بتواند جام قهرمانی رقابت‌های جام ملت‌های 2022 آفریقا را بالای سر ببرد.