تیم ملی هندبال زنان ایران بالاخره نخستین بازی خود در اولین تجربه حضور در مسابقات قهرمانی جهان را تجربه کرد. مسابقه‌ای که روز جمعه برابر تیم مدعی رومانی برگزار شد و با توجه به قدرت رقیب، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد نتیجه شکست تیم کشورمان بود. تیم هندبال بانوان نخستین تیمی است که در بین رشته‌های توپی راهی دیدار جهانی شده است و همان‌طور که کادر فنی پیش از اعزام به اسپانیا عنوان کرده بودند، هدف تنها کسب تجربه است. در این بازی که با قضاوت کوبل داوری از روسیه در ورزشگاه کاستلو برگزار شد، تیم ملی کشورمان با ترکیب فاطمه خلیلی، الناز قاسمی، مینا وطن‌پرست، شیما زارع، مریم یوسفی، نوریه عباسی و حدیثه نوروزی بازی را آغاز کرد و در نهایت با نتیجه ۳۹ بر ۱۱ بازی را به حریف واگذار کرد. نیمه نخست این دیدار نیز ۲۰ بر سه به سود رومانی به پایان رسید تا آنها به بزرگ‌ترین برد خود دست پیدا کنند. درست است که ایران بازنده این دیدار شد اما توجه فدراسیون جهانی را به خود جلب کرد. فدراسیون جهانی بعد از بازی در گزارشی از نخستین حضور ایران در این رقابت‌ها نوشت و البته به تمجید از دروازه‌بان تیم ملی هم پرداخت:«اگر فاطمه خلیلی دروازه‌بان ایران در نیمه نخست ۱۴ ضربه بازیکنان رومانی را نمی‌گرفت، کار ایران بسیار دشوارتر می‌شد و شکست سنگین‌تری را متحمل می‌شد.» همچنین نشریه آس هم به حضور ایران پرداخت و حجاب ملی‌پوشان کشورمان را وجه تمایز با سایر رقبا دانست. در بخشی از این گزارش درباره حجاب آمده است:«ملی‌پوشان هندبال ایران در اولین مسابقه با لباس‌های معمولی و جوراب شلواری سفید در زیر شلوارک که تمام ساق پای آنها پوشیده باشد حاضر شدند. آنها همانند بازیکنان برخی دیگر از تیم‌ها روسری داشتند و بازی خود را با حجاب انجام دادند که این حجاب، آنها را از دیگران متمایز می‌کند. در طول بازی هیچ اعتراض یا اتفاقی رخ نداد و همه چیز به روال عادی انجام شد.» آس همچنین به یکی دیگر از ستاره‌های تیم ایران نیز اشاره کرد:«در دیدار ایران و رومانی مینا وطن‌پرست ستاره زمین بود. او ۳۲ ساله است و یک متر و ۶۸ سانتی‌متر قد دارد. او در بازی مقابل رومانی بیش از نیمی از گل‌های تیمش را به ثمر رساند. او در این دیدار از ۹ شوتش ۶ گل را به ثمر رساند.»

در اینجا باید نظر آس را تائید کرد و آن این است که حضور در اسپانیا برای هندبال بانوان ایران خودش یک پیروزی به حساب می‌آید. از حضور تیم ملی هندبال در رویدادهای بین‌المللی 13 سال می‌گذرد و آنها توانستند با شرایط سخت مسیر پیشرفت را بسازند و با چهارمی در آسیا، برای نخستین بار جهانی شوند. دختران هندبال از مدت‌ها پیش می‌دانستند که فاصله بسیار زیادی بین آنها و تیم‌های رقیب در جهانی وجود دارد. پیش پا افتاده‌ترین اختلاف به برخورداری از امکانات برمی‌گردد که در ایران نه‌تنها ورزش بانوان بلکه بسیاری از رشته‌ها در بخش مردان هم با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند. به این ترتیب شاید پر بیراه نباشد که بگوییم شکست با اختلاف مقابل رومانی که در تمامی ادوار مسابقات جهانی حاضر بوده و تیم صاحب سبکی هم هست، تلخ نبود. مسئولان فدراسیون و البته نهادهای عالی ورزش باید از این فرصت به خوبی استفاده کنند تا رفته رفته هندبال ایران حداقل در آسیا مدعی قوی‌تری برای سکوها باشد.  

تیم ملی کشورمان در دومین دیدار خود در این رقابت‌ها امروز 14 آذرماه، از ساعت ۲۳:۳۰ به مصاف نروژ می‌رود. مسابقه بعدی هم برابر قزاقستان برگزار می‌شود که تیم ایران نقشه پیروزی برابر این رقیب را دارد. ایران و قزاقستان چهار بازی بین‌المللی انجام داده‌اند که قزاقستان برنده این دیدارها بوده است.