99.9 درصد مسافر قطر!

اگر بعد از شکست روبه‌روی عراق در مرحله قبلی تصور می‌کردیم برای رسیدن به دور نهایی مرحله انتخابی جام جهانی «معجزه» می‌خواهیم، حالا دیگر باید باور کنیم که فقط و فقط یک معجزه مهیب می‌تواند سد راه صعودمان به جام جهانی ۲۰۲۲ شود. ایران بخش مهمی از مسیر صعود را طی کرده اما این به معنای پایان ماموریت ملی‌پوش‌ها نیست. باید باور کنیم که در فوتبال، معجزه‌ها همیشه وجود دارند و باید تا آخرین نفس به مبارزه برای صعود مقتدرانه به جام جهانی ادامه بدهیم.

آریا رهنورد

دور برگشت آخرین مرحله از انتخابی جام جهانی برای فوتبال ایران، از فردا آغاز خواهد شد. تیم ملی از مجموع 15 امتیاز دور رفت، 13 امتیاز به دست آورده و در بهترین شرایط ممکن برای صعود قرار دارد. با این حال پسران اسکوچیچ تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند در پایان مسابقه فردا با سوریه، جشن صعود به جام جهانی را برپا کنند. اگر ایران در این مسابقه برنده باشد، 16 امتیازی می‌شود و صدرنشینی‌اش را در پایان این هفته نیز مسجل می‌کند. در این شرایط، «سه احتمال» برای تعیین میزان فاصله تیم ملی با تیم‌های تعقیب‌کننده در خارج از منطقه صعود وجود خواهد داشت. اگر لبنان برنده نبرد با امارات باشد، فاصله تیم ملی با تیم سوم جدول همچنان روی عدد «8» باقی خواهد ماند. اگر لبنان نتواند امارات را شکست بدهد و عراق روبه‌روی کره جنوبی برنده باشد، فاصله تیم ملی با تیم سوم جدول گروه به عدد «9» می‌رسد. اگر هم عراق نتواند کره جنوبی را شکست بدهد و امارات در مسابقه با لبنان برنده باشد، تیم ملی صاحب فاصله‌ای «10 امتیازی» با تیم سوم جدول خواهد داشت. در چنین شرایطی طبیعی است که هیچ نتیجه‌ای در پایان مسابقه فردا، صعود ایران را قطعی نمی‌کند. پس فرضیه جشن صعود در پایان هفته ششم به طور کلی منتفی خواهد شد. با این حال اگر تیم ملی برنده دیدار حساس این هفته با سوریه باشد، عملا 99 درصد صعودش را حتمی کرده و فقط برای قطعی کردن این صعود روی کاغذ به سراغ نبرد بعدی خواهد رفت. به نظر می‌رسد با شکست دادن سوریه، آخرین مانع هم از مسیر رسیدن ایران به جام جهانی برداشته خواهد شد.

بازی با تیم ملی عراق، می‌تواند یک فرصت بسیار خاص برای فوتبال ایران باشد. فرصتی نه فقط برای صعود، بلکه برای جشن گرفتن صعود با حضور هوادارهای تیم ملی. چه بهتر که در روز انجام آن مسابقه، بانوان هم در آزادی باشند تا جشن فوتبال ایران کامل‌تر شود

بعد از روبه‌رو شدن با سوری‌ها، عراق حریف تیم ملی ایران خواهد شد. تیم اسکوچیچ این شانس را دارد که با شکست دادن عراق در مسابقه هفته هفتم، رسما به جمع تیم‌های راه یافته به جام جهانی 2022 قطر قرار بگیرد. فهرستی که فعلا تیم‌هایی مثل دانمارک، آلمان، برزیل و البته خود قطر در آن دیده می‌شوند. اگر ایران بتواند عراق را دبل کند و شکست دیگری را برای این تیم رقم بزند، در جدول «19 امتیازی» می‌شود. در این صورت عراقی‌ها حتی اگر در دیدار هفته ششم توانسته باشند کره جنوبی را هم شکست بدهند، «7 امتیازی» باقی می‌مانند و عملا شانسی برای گرفتن ایران در جدول نخواهند داشت. در چنین شرایطی، عراق هم در کنار سوریه از فهرست تیم‌های تعقیب‌کننده ایران خارج می‌شود. اگر نتیجه دیدار ایران و عراق، برد تیم اسکوچیچ باشد، آن‌وقت امارات حتی با دو برد متوالی در هفته‌های ششم و هفتم مقابل لبنان و سوریه، باز هم نمی‌تواند خودش را به تیم ملی ایران برساند. پس در صورت رسیدن تیم ملی به دو برد دیگر در این گروه، عملا سه تیم عراق، امارات و سوریه از جریان رقابت برای رسیدن به تیم ملی خارج می‌شوند و فقط سه تیم در جدول مسابقات می‌توانند خودشان را به ایران برسانند. در صورت کسب 6 امتیاز برای تیم ملی‌ در دو دیدار بعدی، صعود به جام جهانی فقط در حالتی قطعی نمی‌شود که لبنان در دو جدال پیاپی، امارات و کره جنوبی را برده باشد. اتفاقی که کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد. در نتیجه اگر تیم ملی سوریه و عراق را ببرد و لبنان در یکی از دو دیدار پیش رو امتیاز بدهد، جشن صعود ایران در پایان هفته هفتم در استادیوم آزادی برگزار خواهد شد. پس بهترین راه برای رقم زدن یک صعود مقتدرانه، رسیدن به پیروزی در این دو مسابقه است. تیم ملی در مسابقه رفت با سوریه و عراق، برتری‌اش را نسبت به این دو تیم نشان داده است. بدون تردید این تیم قدرت لازم برای کنار زدن این دو رقیب و رقم زدن یک صعود بسیار زودهنگام به جام جهانی را دارد.

بازی با تیم ملی عراق، می‌تواند یک فرصت بسیار خاص برای فوتبال ایران باشد. فرصتی نه فقط برای صعود، بلکه برای جشن گرفتن صعود با حضور هوادارهای تیم ملی. چه بهتر که در روز انجام آن مسابقه، بانوان هم در آزادی باشند تا جشن فوتبال ایران کامل‌تر شود. تیم اسکوچیچ تا اینجا کارش را به خوبی انجام داده و حالا دو برد دیگر، این تیم را زودتر از همیشه به جام جهانی می‌رساند. با این نفرات و این نتایج، سقف آرزوهای این تیم باید حتی از رسیدن به جام جهانی هم بلندتر باشد.