آریا رهنورد

فصل جدید لیگ برتر حالا به هفته دوم رسیده اما کیفیت برگزاری این مسابقه‌ها در اولین هفته، به شدت نگران‌کننده بوده است. این بار فاصله بین دو لیگ بسیار طولانی به نظر می‌رسید و زمان زیادی طول کشید تا فصل جدید لیگ برتر آغاز شود. فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ اما قدم خاصی در جهت بالا بردن کیفیت لیگ برنداشتند تا شروع فصل جدید اصلا امیدوارکننده نباشد. در روزهایی که لیگ‌های عربی با وی.ای.آر، استادیوم‌های پنج ستاره و سکوهای پر غوغا می‌کنند، فوتبال ایران همچنان به عقبگرد تکراری‌اش ادامه می‌دهد.

هوادار بی هوادار

به تدریج، ایران به تنها کشور دنیا تبدیل خواهد شد که ورود هواداران فوتبال به استادیوم‌ها در آن همچنان ممنوع است. کشورهای اروپایی از ماه‌ها قبل و کشورهای آسیایی از چند هفته قبل، درها را روی هوادارها باز کرده‌اند اما در ایران بازی‌ها همچنان روبه‌روی سکوهای کاملا خالی برگزار می‌شود. اتفاقی که بدون شک به کیفیت بازی‌ها و جو فوتبالی در کشور لطمه می‌زند. جالب اینکه در چنین شرایطی اسم یک تیم را هم «هوادار» گذاشته‌اند. تیمی که اتفاقا حتی یک هوادار هم ندارد.

این چمن‌های ویران

نساجی تنها تیم شمالی این فصل لیگ برتر به شمار می‌رود اما در سرزمینی که سرشار از چمن و سرسبزی است، یک استادیوم استاندارد ندارد و مجبور است در ساری بازی کند. تیمی که قائمشهری‌ها برای رساندنش به لیگ برتر خون دل خوردند، حالا دور از این شهر به مصاف رقبا می‌رود. در خیلی از شهرهای دیگر هم شرایط بهتر است. همین چمن حافظیه شیراز که از سوی سازمان لیگ تایید شده، بیشتر از فوتبال به درد چوگان می‌خورد. همزمان با مشکلات شدید چمن در فوتبال ایران، قطری‌ها از یکی دیگر از استادیوم‌های مدرن‌شان برای میزبانی جام جهانی رونمایی کرده‌اند.

کیفیت پخش، فاجعه

قبل از برگزاری دیدارهای هر هفته لیگ برتر، دائما از اچ‌دی و فول اچ‌دی شدن کیفیت پخش بازی‌ها صحبت می‌شود اما در نهایت، کیفیت پخش حتی از کیفیت تصویربرداری با تلفن همراه هم پایین‌تر است. تصاویر بعضی از استادیوم‌ها آنقدر بد مخابره می‌شوند که به سختی می‌توان تشخیص داد در زمین چه خبر شده و چه اتفاق‌هایی در حال رخ دادن هستند. با این کیفیت بسیار نازل، هواداری که نمی‌تواند به استادیوم برود، برای دیدن بازی‌ها از خانه هم با مشکل روبه‌رو می‌شود. جالب اینکه در جریان پخش دیدار پدیده و آلومینیوم در هفته اول لیگ برتر، لاین آپ قدیمی نفت تهران روی تصویر به نمایش درآمد تا ثابت شود دست اندرکاران پخش تلویزیونی رقابت‌ها، چندان توی باغ نیستند.

بحران زودرس

قبلا کمی طول می‌کشید تا تیم‌های لیگ برتری وارد بحران مالی شوند اما این بار همه چیز از همان هفته اول کلید خورده است. بازیکنان پدیده اعلام کرده‌اند که حاضر نیستند برای دیدار این هفته به زمین فوتبال بروند و روبه‌روی نفت مسجدسلیمان بازی کنند. مشکلات مالی، مدیریتی و حتی اعتباری باشگاه به اوج رسیده و اصلا معلوم نیست این مجموعه قرار است با چه نامی در رقابت‌های فصل جدید لیگ برتر شرکت کند. این اتفاق در طول فصل برای چند باشگاه دیگر هم رخ خواهد داد.

رباط علیه محمد

لیگ برتر بیست و یکم، خیلی زود یک مصدومیت شدید هم داشت. محمد انصاری که قبلا دو آسیب‌دیدگی بسیار جدی را پشت سر گذاشته بود، در برخورد با مغانلو دوباره دچار پارگی رباط شد. البته این مصدومیت هنوز کاملا تایید نشده اما انصاری به گفته خودش، مطمئن است که این اتفاق برایش افتاده. اگر این مصدومیت‌ها نبودند، انصاری کیفیتی در حد درخشش در تیم ملی داشت. این بدشانسی‌های بزرگ و اتفاق‌های تلخ اما فوتبال او را به شدت تحت تاثیر قرار دادند. انصاری احتمالا ادامه این فصل لیگ برتر را از دست خواهد داد.

نظمی که وجود ندارد

شیوه برگزاری بازی‌ها در فوتبال ایران هم در نوع خودش حیرت‌آور است. دیدارهای هفته اول لیگ برتر در سه روز مختلف برگزار شد و حالا دیدارهای هفته دوم هم در سه روز انجام می‌شوند. در این فصل بسیار فشرده، برنامه‌ریزی منظم کمی سخت به نظر می‌رسد اما حداقل سازمان لیگ می‌تواند ساعت‌های مشخصی را برای انجام دیدارهای فوتبال در نظر بگیرد. همه جای دنیا باکس‌های مشخصی برای انجام دیدارهای لیگ وجود دارند اما این ساعت‌ها در فوتبال ایران روز به روز و هفته به هفته تغییر می‌کنند.

خشکسالی

هفته اول لیگ برتر در ظاهر هفته کم‌گلی نبوده اما اگر گل‌های پرسپولیس و گل گهر را نادیده بگیریم، در سایر دیدارها خشکسالی جریان داشته است. در 6 مسابقه از هشت دیدار این هفته لیگ برتر، فقط و فقط یک تیم موفق به گل‌زنی شده است. دو تساوی بدون گل و سه نتیجه یک بر صفر، به روشنی نشان می‌دهند که در فوتبال ایران برنامه چندان مشخصی برای گل‌زنی وجود ندارد. تیم‌ها هم به طور معمول بعد از زدن گل اول، عقب می‌کشند تا به هر قیمتی نتیجه را حفظ کنند و با دست پر از زمین مسابقه خارج شوند. این یک حقیقت انکارنشدنی در مورد لیگ برتر است.