روایت فتحی!

امضای قرارداد با بازیکنی مثل الحاجی گرو، تصمیم وینفرد شفر بوده و خرید او با نظر مربی آلمانی صورت گرفته است. مدیران باشگاه در این خصوص تنها به حرف‌های سرمربی تیم احترام گذاشته‌اند و طبیعتا خود شفر باید در مورد سطح کیفی این بازیکن اظهارنظر کند

انقلابی که شفر با استفاده از مهره‌های جوان رقم زده بود، دوام چندانی نداشت و ظرف چند روز، در معرض نابودی قرار گرفت. استقلال در یک بازه زمانی کوتاه ابتدا به سپاهان قلعه‌نویی باخت و سپس در ورزشگاه آزادی، در برابر سایپا از جام حذفی کنار رفت. سرمربی آلمانی پس از این دو نتیجه ناامیدکننده در جلسه کمیته‌فنی مواخذه شده و بازیکنان نیز در جلسه تمرینی، با انتقادهای مستقیم مدیریت باشگاه روبرو شدند اما سوال بزرگ اینجاست که چه کسی باید به سهم خودِ مدیران باشگاه در شرایط امروز استقلال بپردازد و عملکرد خود آن‌ها را در مورد قضاوت قرار بدهد؟ 

حضور امیرحسین فتحی در تمرین استقلال پس از شکست در برابر سایپا و کنار رفتن از جام حذفی، حواشی خاص خودش را داشت. مدیرعامل باشگاه البته همه زمزمه‌های مربوط به این جلسه پرحاشیه تمرینی را تکذیب کرد اما حذفِ ناگهانی روزبه چشمی و فرشید اسماعیلی از فهرست شفر برای دیدار خارج از خانه با ماشین‌سازی تبریز، نشان داد که همه حرف و حدیث‌های مربوط به اعتراض چند بازیکن به مدیران استقلال در این تمرین، حقیقت داشته‌اند. تنها ساعاتی بعد از تکذیبِ جدی فتحی، خبر خط خوردن دو ستاره از اردوی استقلال منتشر شد و کمی بعد، بیانیه رسمی باشگاه در این مورد نیز روی خروجی وبسایت رسمی قرار گرفت. جالب اینجاست که باشگاه نیازی به توضیح دادن درباره دلیل محرومیت روزبه و فرشید احساس نمی‌کند و اعلام کرده است که در آینده درباره این موضوع شفاف‌سازی خواهد کرد. این در حالی است که تقریبا همه هواداران استقلال به واسطه رسانه‌ها و خبرنگاران حاضر در تمرین، از اصل ماجرا باخبر شده‌اند. به نظر می‌رسد باشگاه قصد دارد شکافی که بین چند ستاره و فتحی ایجاد شده را پنهان کند اما این تلاش ابدا موفقیت‌آمیز نبوده است. استقلال در شرایط فعلی بیشتر از هر چیز دیگری، به آرامش نیاز دارد. این تیم در لیگ برتر هجدهم نتایج ایده‌آلی به دست نیاورده اما هنوز می‌تواند اوضاع را تغییر بدهد و به کورس قهرمانی لیگ برگردد. این اتفاق تنها در شرایطی شکل خواهد گرفت که همه اعضای باشگاه برای یک هدف حرکت کنند و تنها یک نقشه مشترک در ذهن داشته باشند اما به نظر می‌رسد برای مدیرعامل باشگاه، «دیده‌شدن» به مراتب مهم‌تر از هر چیز دیگری باشد. حتی اگر این دیده‌شدن، به قیمت تضعیف مربی و ستاره‌های تیم به دست بیاید. 

نام فتحی پیش از شروع فصل دائما به عنوان جانشین احتمالی رضا افتخاری روی صندلی مدیریت باشگاه مطرح می‌شد اما این تغییر با تاخیر قابل توجهی صورت گرفت تا در هفته‌های ابتدایی فصل، افتخاری در جایگاه «متهم ردیف اول» وضعیت نه چندان مطلوب استقلال قرار بگیرد. از زمان ورود فتحی اما چه تغییر مثبتی در باشگاه رخ داده است؟ آیا این مدیر توانسته همه نگرانی‌های مالی بازیکنان و کادر فنی تیمش را برطرف کند؟ آیا استقلال موفق شده در جام‌های مختلف، نتایج موفقیت‌آمیزی به دست بیاورد؟ آیا ستاره‌هایی که پس از ورود این مدیر جذب شدند، خریدهایی کارآمد و موثر برای استقلال به شمار می‌روند؟ فتحی باید به سوال‌های بسیار زیادی در مورد استقلال پاسخ بدهد اما او در شرایط فعلی وقت‌اش را با مواخذه کادر فنی و بازیکنان تیم می‌گذراند و نیازی به پاسخگویی احساس نمی‌کند. مدیر آبی‌ها با وعده ساختن یک دوران متفاوت برای باشگاه کارش را آغاز کرد اما درست به سبک همتایان قبلی به محض روبرو شدن با اولین ناکامی‌ها، هیچ نقشه‌ای به جز جریمه سنگین بازیکنان در ذهن نداشت. تردیدی وجود ندارد که مهره‌های استقلال به سهم خودشان در وضعیت امروز باشگاه مقصر هستند اما در کدام نقطه از دنیا، قراردادی که از قبل بسته شده و مورد توافق طرفین قرار گرفته، ناگهان کاهش پیدا می‌کند؟ کاهش چشمگیر قرارداد فوتبالیست‌ها، به راهی برای کاهش بدهی‌ها از سوی باشگاه‌های ایرانی تبدیل شده و حالا استقلال با فتحی نیز درست همین راه را ادامه می‌دهد. هر بازیکنی هم که جسارت اعتراض به این رای را داشته باشد، باید مسابقه‌های تیمش را از «خانه» تماشا کند. چرا ستاره‌ای مثل فرشید اسماعیلی باید به خاطر نتایج ضعیف تیم، جریمه بشود؟ چرا مهدی رحمتی که در هفته‌های گذشته بدون هیچ اعتراضی روی نیمکت نشسته، باید انبوهی از کنایه در صحبت‌های مدیر باشگاه را تحمل کند؟ مقصر این هرج و مرج و نابرابری مطلق در استقلال، چه کسی است؟

امضای قرارداد با بازیکنی مثل الحاجی گرو، تصمیم وینفرد شفر بوده و خرید او با نظر مربی آلمانی صورت گرفته است. مدیران باشگاه در این خصوص تنها به حرف‌های سرمربی تیم احترام گذاشته‌اند و طبیعتا خود شفر باید در مورد سطح کیفی این بازیکن اظهارنظر کند. امیرحسین فتحی اما درست بعد از هر مسابقه، درباره کیفیت مهاجم نیجریه‌ای تیمش اظهارنظر می‌کند. درست همان‌طور که بارها شان خودش را تا صحبت‌های جزئی درباره سیدحسین حسینی پایین آورده است. فتحی همه جا هست به جز جاهایی که با توجه به مسئولیت و وظیفه‌اش، باید در آن‌ها حضور داشته باشد. او حتی از مراسم سالگرد منصور پورحیدری، برای خودنمایی استفاده می‌کنند اما حقیقت آن است که استقلال برای بازگشت به فرم ایده‌آل، به جای قهرمان و بازیگر، به یک مدیر واقعی نیاز دارد.