هشتمین روز از رقابت‌های پارالمپیک 2020 توکیو، روز نسبتا خلوتی برای کاروان کشورمان بود. بعد از اینکه عادت کرده بودیم چند روزی چند مدال رنگارنگ به نام ورزشکاران ایران بخورد، روز گذشته تک مدال طلای سعید افروز بود که کاروان را در مسیر مدال‌آوری نگه داشت.

روز گذشته رقیه شجاعی که پیش از این در تفنگ بادی 10 متر در رده ششم ایستاد، این بار در مسابقات تفنگ 10 متر درازکش مختلط در خط آتش قرار گرفت. او در مرحله مقدماتی به رقابت با 46 تیرانداز دیگر ۶۲۶.۲ امتیاز کسب کرد تا با ایستادن در رده سی و نهم فاصله زیادی تا صعود به فینال داشته باشد. البته او بعد از مسابقه‌اش عنوان کرد که انتظار فینال هم از خودش نداشته است:«انتظار صعود به فینال این رقابت‌ها را نداشتم چون این رشته تخصصی من نیست. تنها چند جلسه در این رشته تمرین کرده بودم. رشته اصلی من تفنگ ایستاده است که چند روز پیش رقابت آن به پایان رسید و من در مرحله مقدماتی به‌عنوان چهارم و در فینال به‌عنوان ششم رسیدم. تمام تلاشم برای کسب بهترین عنوان در پارالمپیک بود اما نشد. برای نخستین تجربه این بازی‌ها به نظرم نتیجه خوبی کسب کردم.»

اما در مسابقات دوومیدانی، سعید افروز در پرتاب نیزه کلاس F34 پرچم ایران را برای هشتمین بار در توکیو به اهتزاز درآورد. او در این مسابقه دو رقیب از چین، دو رقیب از کلمبیا و رقبایی از مراکش، فرانسه، پاپوا گینه، تونس و عراق را پیش رو داشت که در همان پرتاپ اول از رقبا پیشی گرفت و نیزه را ۳۹.۴۸ متر پرتاب کرد. او در پرتاب دوم حدنصاب ۳۹.۴۰ متر را برجای گذاشت و با پرتابی به اندازه ۴۰.۰۵ متر به استقبال پرتاب چهارم رفت. افروز در پرتاب چهارم نیز رکورد ۳۹.۶۷ متر را به ثبت رساند و از انجام پرتاب‌های پنجم و ششم خودداری کرد. پرتاب سوم افروز نه‌تنها او را به مدال طلا رساند، بلکه وی را رکورددار جدید پرتاب نیزه پارادوومیدانی در کلاس F۳۴ در سطح جهان و پارالمپیک کرد. افروز پس از کسب مدال طلا پارالمپیک توکیو گفت:«پس از بازگشت از توکیو سعی دارم بعد از یک یا دو ماه استراحت دوباره تمرینات خود را در پرتاب نیزه شروع کنم. تلاشم بر این است که این موفقیت را در مسابقات جهانی و پارالمپیک بعدی نیز تکرار کنم. این مدال برای من خیلی مهم است، چون برای رسیدن به آن خیلی تلاش کردم. اعضای خانواده‌ام و مردم در این مدت خیلی برای من انرژی مثبت فرستادند و خیلی خوشحالم با شکستن رکورد جهان و پارالمپیک به مدال طلا رسیدم.» وی افزود:«پارالمپیک بالاترین رویداد ورزشی معلولان است و بهترین‌های دنیا در آن شرکت می‌کنند. در گروه و کلاس ما هم رکورددار جهان و رکورددار پارالمپیک حضور داشتند و کارم خیلی سخت بود. من برای رسیدن به این آمادگی و رکورد خیلی سخت کار و تلاش کردم و خوشبختانه به هدفم رسیدم.»

همچنین وحید علی نجیمی دیگر دونده ایران بود که در مرحله مقدماتی دو ۴۰۰ متر  T13با حریفانش به رقابت پرداخت. او با زمان ۵۰ ثانیه و ۲۵ صدم ثانیه و به عنوان نفر پنجم گروه نخست از خط پایان عبور کرد ولی مجوز حضور در مرحله نهایی را به دست نیاورد.