خداحافظ اسطوره

همه چیز برای تمدید قرارداد لئو مسی با بارسا، آماده به نظر می‌رسید. پدر لیونل برای رسمی کردن این توافق در باشگاه بود و حتی بارسا با آماده کردن یک بیانیه، می‌خواست این تمدید را جشن بگیرد. یک پیچ داستانی وحشتناک اما، همه چیز را تغییر داد. بارسا به دلیل قوانین سختگیرانه مالی لالیگا و به خاطر انبوه بدهکاری‌های مالی، نتوانست این قرارداد را ثبت کند. اتفاقی که به جدایی «اجباری» بهترین بازیکن تاریخ بارسا از این باشگاه انجامید. نه فقط برای هواداران آبی و اناری، بلکه این اتفاق برای همه هواداران فوتبال در دنیا، یک شوک تاریخی بوده است.

آریا رهنورد

هیچ‌کس در تمام دنیا، نمی‌تواند زندگی لئو مسی را جدا از بارسا تصور کند. این همان باشگاهی بود که به لیونل، فرصت درخشیدن در سطح حرفه‌ای داد. این همان باشگاهی بود که همه هزینه‌های درمان او را پرداخت کرد و در نوجوانی، به صیقل خوردن الماس متولد روزاریو کمک کرد. پسربچه‌ای که در لاماسیا بزرگ شده بود، خیلی زود خودش را در تیم اصلی جا انداخت. او در همان اولین سال‌ها آنقدر درخشیده بود که وقت جدایی رونالدینیو، هیچ‌کس تردید نداشت که بهترین وارث برای پیراهن شماره 10 بلوگرانا، چه کسی است. حالا اما کاتالان‌ها چنین جانشینی برای مسی ندارند. آنها مهم‌ترین، درخشان‌ترین و بزرگ‌ترین ستاره تاریخ‌شان را از دست می‌دهند. قبل از ظهور این نابغه، باشگاه فقط دو بار در طول تاریخ قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده بود اما با نمایش‌های اعجاب‌آور لئو مسی، آنها سه بار این جام را فتح کردند. لئو در حقیقت، تاریخ باشگاه را تغییر داد و کاری کرد که بارسا، به جام گرفتن در سال‌های متمادی عادت کند. این اواخر، شرایط تیم اصلا خوب نبود و لئو حتی تا یک قدمی ترک بارسا هم رفت اما در نهایت به نظر می‌رسید همه چیز بین او و تیم محبوبش به مرحله صلح رسیده است. این رابطه، دوباره ترمیم شده بود و همه آماده به نظر می‌رسیدند تا توافق جدیدی را تجربه کنند. توافقی که قرار بود لئو را برای دو فصل دیگر، در بارسا نگه دارد. خبر رسمی جدایی او اما، به یک کابوس وحشتناک برای طرفداران بلوگرانا تبدیل شد. آنها تصور نمی‌کردند که لئو را با پیراهن باشگاه دیگری در فوتبال اروپا ببینند اما حالا دیگر راه فراری از این حقیقت وجود ندارد. آنها باید خودشان را برای وداع با بهترین گل‌زن تاریخ باشگاه، بهترین گل‌زن تاریخ لالیگا و برنده بیشترین توپ طلا در تمام تاریخ آماده کنند. افسوس بزرگ‌شان هم این است که وقتی لیونل توپ طلای هفتمش را می‌گیرد، پیراهن باشگاه دیگری را بر تن کرده است.

از دست دادن نابغه‌ای مثل مسی بدون شک یک ضربه بزرگ برای اعتبار لالیگا خواهد بود. لیگی که ظرف چند هفته هر دو کاپیتان محبوب رئال مادرید و بارسا را از دست داده است. لیگی که حتی قادر به حفظ چنین ستاره‌ای نباشد، طبیعتا کم‌تر جدی گرفته خواهد شد

از دست دادن نابغه‌ای مثل مسی بدون شک یک ضربه بزرگ برای اعتبار لالیگا خواهد بود. لیگی که ظرف چند هفته هر دو کاپیتان محبوب رئال مادرید و بارسا را از دست داده است. لیگی که حتی قادر به حفظ چنین ستاره‌ای نباشد، طبیعتا کم‌تر جدی گرفته خواهد شد. همزمانی این اتفاق با پیوستن جک گریلیش به سیتی با یک قرارداد صد میلیون یورویی، نشان می‌دهد که بین لیگ برتر و لالیگا چه تفاوت‌هایی وجود دارد. رییس لالیگا خاوی تباس، از امروز به خاطر قوانین خاصی که در این لیگ به وجود آورده، به شدت تحت فشار هواداران بارسا قرار خواهد گرفت. او باید خودش را برای انبوهی از واکنش‌های منفی روبه‌رو کند. چراکه حتی مادریدی‌ها هم با این قوانین به شدت مخالف هستند. شاید اگر لئو فصل گذشته و در اوج اختلافات با روسای باشگاه تیم را ترک کرده بود، هضم کردن این اتفاق برای هواداران بارسا ساده‌تر بود. آنها می‌توانستند با این حقیقت کنار بیایند که کاپیتان‌شان با چنین مسائلی تیم را ترک کند اما پذیرفتن این حقیقت وحشتناک که بارسا در آستانه توافق با لئو بود و به خاطر لالیگا شانس رسیدن به این توافق را از دست داد، بسیار سخت‌تر به نظر می‌رسد. درست در روزی که کاتالان‌ها آماده لذت بردن از تمدید با بهترین بازیکن‌شان بودند، این اتفاق تلخ همه چیز را تحت تاثیر قرار داد و حالا دیگر یک دوران رویایی و فراموش‌نشدنی در این تیم برای همیشه به پایان رسیده است.

مقصد احتمالی فوق‌ستاره بارسا، پی‌اس‌جی خواهد بود. او به احتمال زیاد به لیگ فرانسه می‌پیوندد تا در یکی از کهکشانی‌ترین تیم‌های تاریخ، با راموس، مارکینیوش، اشرف حکیمی، مارکو وراتی، لئو پاردس، آنخل دی ماریا، نیمار، ایکاردی و کیلیان ام‌باپه همبازی شود. پاریسی‌ها در همان فصلی که چند ستاره جدید را با دستمزد بسیار سنگین به خدمت گرفته‌اند، باید خودشان را برای پرداخت دستمزد سنگین لئو مسی آماده کنند. این اتفاق، «فیرپلی مالی» را به یکی از بزرگ‌ترین شوخی‌های دنیای فوتبال تبدیل خواهد کرد. به نظر می‌رسد پاریسی‌ها در حال دریافت پاداش مخالفت با سوپرلیگ اروپا از سوی یوفا هستند. با این روند دیگر هیچ باشگاه بزرگی نمی‌تواند با آنها و البته منچسترسیتی رقابت کند. فوتبال فعلا روی کاکل مدیران نفتی/عربی می‌چرخد و آ‌نها در حال از بین بردن رقابت برابر در مستطیل سبز هستند.