روز گذشته، روز خوبی برای کاروان ایران بود. بعد از رسیدن حسن یزدانی به فینال کشتی آزاد و طلایی شدن محمدرضا گرایی در کشتی فرنگی، نوبت علی داوودی وزنه‌بردار ایران بود که بیاید و تنور کاروان را در دنیای پولاد سرد، گرم‌تر کند. داوودی با توجه به حضور لاشا تالاخادزه، غول گرجستانی که وزنه‌ها را در یک ضرب و دو ضرب فوق سنگین مثل پر بلند می‌کرد و هم رکورد خودش را شکست و هم رکورد المپیک را ارتقا داد، هدفش را روی سکوی دوم قرار داد. هدفی که توانست به خوبی از پس انجامش بربیاید و نایب‌قهرمانی شیرین را در نخستین تجربه المپیکی‌اش به دست بیاورد.

نماینده ایران در اولین حرکت یک ضرب وزنه ۱۹۱ کیلوگرم را مهار کرد، در حرکت دوم ۱۹۶ کیلوگرم را نیز با موفقیت بالای سر برد و در حرکت سوم با مهار وزنه 200 کیلوگرم سه چراغ سفید از داوران گرفت. لاشا تالاخادزه نیز با ثبت رکورد ۲۲۳ کیلوگرم، رکورد یک ضرب المپیک (۲۰۴ کیلوگرم) و جهان (۲۲۲کیلوگرم) را شکست.

داوودی در اولین حرکت دوضرب، پشت وزنه ۲۳۴ کیلوگرم ایستاد و به راحتی آن را بالای سر برد. هرچند داوران به او دو چراغ سفید و یک قرمز دادند اما وزنه او پذیرفته شد. او در حرکت دوم خود وزنه ۲۴۰ کیلوگرم را نتوانست بالای سر ببرد. داودی در حرکت سوم پشت وزنه ۲۴۱ کیلوگرم قرار گرفت و با مهار این وزنه و ثبت رکورد ۴۴۱ کیلوگرم نایب قهرمان المپیک شد. تالاخادزه هم در حرکت اول دو ضرب ۲۴۵ کیلوگرم را مهار کرد و با رکورد مجموع ۴۶۸ کیلوگرم رکورد مجموع المپیک (۴۴۹ کیلوگرم) را شکست. او در حرکت دوم پشت وزنه ۲۵۵ کیلوگرم قرار گرفت و با مهار این وزنه رکورد دوضرب المپیک (۲۵۰ کیلوگرم) را پنج کیلوگرم ارتقا داد و با رکورد مجموع ۴۷۸ کیلوگرم دوباره رکورد مجموع المپیک را شکست. او در حرکت سوم پشت وزنه ۲۶۵ کیلوگرم قرار گرفت تا رکورد دوضرب (۲۶۴ کیلوگرم) و مجموع (۴۸۵ کیلوگرم) جهان و المپیک را بشکند که موفق شد و رکورد مجموع ۴۸۸ کیلوگرم را ثبت کرد و علاوه بر قهرمانی المپیک، رکوردهای المپیک و دوضرب و مجموع جهان را شکست. او سنگین ترین رکورد جهان ۴۸۸ کیلوگرم را به نام خود ثبت کرد و قوی ترین مرد المپیک شد.

در این دسته من اسد از سوریه با یک ضرب 190، دو ضرب 234 کیلوگرم و مجموع 424 کیلوگرم صاحب مدال برنز شد.

داوودی در حالی توانست نخستین نقره کاروان را به دست بیاورد که پیش از این علی هاشمی در دسته 109 کیلوگرم اوت کرد و نتوانست سهمی از مدال‌های توکیو داشته باشد. این در حالی است که فدراسیون وزنه‌برداری که این روزها تحت اتهام معامله سهمیه سهراب مرادی با قطری‌ها قرار گرفته، اگر به جای هاشمی که اخیرا دوران مصدومیت را سپری کرده بود، سهراب را راهی توکیو می‌کرد، الان وزنه‌برداری با یک طلا و یک نقره عنوان موفق‌ترین تیم کاروان ایران را تا اینجای کار به دست می‌آورد. فارس الباخ قطری در حالی موفق شد در مسابقات دسته ۹۶ کیلوگرم با ثبت وزنه‌های 177 یک‌‌ضرب، 225 دوضرب و مجموع 402 کیلوگرم نخستین مدال طلای کشورش در ادوار المپیک را به دست بیاورد که سهراب مرادی توانست در تمریناتش پنج کیلوگرم بیشتر از این وزنه‌بردار وزنه بزند.

در هر حال نقره داوودی می‌تواند تا حدودی فشارها را از دوش فدراسیونی که کم منتقد ندارد، کم کند. زمانی که به دنبال قوانین مبارزه با دوپینگ، سهمیه‌های وزنه‌برداری ایران در عدد دو ایستاد، ورزش ایران و ورزشکاران این رشته روزهای سختی را سپری کردند، اما با این حال همین که این رشته توانست جزو مدال‌آوران باشد، باعث خوشحالی هواداران وزنه‌برداری شده است. درست که تالاخادزه بدون رقیب است، اما با یک برنامه‌ریزی خوب می‌توان به این وزن در المپیک پاریس که سه سال دیگر آغاز می‌شود، امیدوار بود.