ژنرال دیروز، ژنرال فردا

لید: مسابقه‌ای که یک طرفش امیر قلعه‌نویی ایستاده و طرف دیگرش فرهاد مجیدی، هرگز نمی‌تواند یک مسابقه معمولی باشد. انگار همین دیروز بود که فرهاد، با بازوبند کاپیتانی استقلال در تیم قلعه‌نویی از فوتبال خداحافظی کرد. در این سال‌ها، اتفاق‌های مهمی برای هر دو نفر رخ داده است و حالا آنها دوباره روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. آخرین برخوردهای این دو سرمربی، به سود فرهاد مجیدی تمام شده است. مردی که فصل گذشته در یک بازه زمانی کوتاه، دو بار امیر را شکست داد و البته با نشان دادن آن سکوت معروف به دوربین‌ها، شادی‌اش را از این بردها نمایان کرد.

آریا طاری

روی دور برد

اولین نکته‌ای که این مسابقه را هیجان‌انگیز می‌کند، فرم خوب هر دو تیم است. استقلال پس از شکست در دربی، در هر سه مسابقه اخیرش  به برتری رسیده است. آنها ابتدا ذوب‌آهن را در استادیوم آزادی شکست دادند، سپس به آبادان رفتند و با گل دیرهنگام آرمان رمضانی نفت را از پیش رو برداشتند و در نهایت پدیده مشهد را در تهران با درخشش دوباره رمضانی و البته قایدی کنار زدند. تیم فرهاد با سه برد متوالی در سه جدال اخیر، فردا روبه‌روی تیمی قرار می‌گیرد که در هشت مسابقه اخیر لیگ و جام حذفی، 6 بار برنده بوده است. نکته هیجان‌انگیز دیگری که در این مسابقه به شدت جلب توجه خواهد کرد، نبرد دو تیم بر سر سهمیه آسیا خواهد بود. فعلا در جدول رده‌بندی، استقلال پنج امتیاز بیشتر از تیم امیر قلعه‌نویی دارد. اگر آبی‌ها برنده این دوئل باشند، گل‌گهر دیگر باید قید سهمیه آسیا را بزند اما پیروزی تیم ژنرال، این معادله را تا حدود زیادی به سود آنها تغییر خواهد داد.

به یاد سوپررشید

وقتی استقلال و گل‌گهر در مسابقه رفت لیگ برتر بیستم با هم روبه‌رو شدند، رشید مظاهری بهترین فرم ممکن را تجربه می‌کرد. سیوهای استثنایی رشید در آن مسابقه، استقلال فکری را به هر قیمتی پیروز نگه داشت. در واقع مظاهری مهم‌ترین دلیل برای برنده شدن استقلال در آن هفته‌ها بود. حالا اما خبری از آن سنگربان آماده نیست. مظاهری از مدت‌ها قبل، دیگر آمادگی چندانی از خودش نشان نداده و این اواخر در اردوهای تیم هم حاضر نبوده است. در مسابقه قبلی، این سیدحسین حسینی بود که درون دروازه استقلال ایستاد و موفق شد برای تیمش کلین‌شیت کند. به احتمال زیاد سیدحسین فردا دوباره گلر اول آبی‌ها در جدال با گل گهر خواهد بود.

در جدول رده‌بندی، استقلال پنج امتیاز بیشتر از تیم امیر قلعه‌نویی دارد. اگر آبی‌ها برنده این دوئل باشند، گل‌گهر دیگر باید قید سهمیه آسیا را بزند اما پیروزی تیم ژنرال، این معادله را تا حدود زیادی به سود آنها تغییر خواهد داد

دستیاری که نیست

خبر حضور چهره شناخته‌شده‌ای مثل گابریل پین در استقلال، هواداران این تیم را به وجد آورد اما هنوز خبری از ورود این مربی به تهران نشده است. باشگاه آنقدر مشکلات ریز و درشت دارد که هیچ‌کدام از مدیران مجموعه استقلال به این ماجرا فکر نمی‌کنند. در حقیقت استقلال این روزها به تیمی تبدیل شده که حتی قادر به فراهم آوردن امکانات اولیه برای تمرین و بازی نیست و همین اتفاق، ورود گابریل پین را به یک اتفاق کاملا دور از ذهن تبدیل کرده است. با روند فعلی، حداقل نباید تا شروع فصل جدید در انتظار ورود این مربی به فوتبال ایران باشیم.

خارجی بی خارجی

مشکل استقلال با خارجی‌ها تنها به پرونده پین خلاصه نمی‌شود. شیخ دیاباته هنوز به ایران سفر نکرده و برخی گمانه‌زنی‌ها، از احتمال پایان کار او در این باشگاه خبر می‌دهند. شیخ فصل کابوس‌واری را پشت سر گذاشته و در این فصل، فاصله‌ای نجومی با کیفیت فصل گذشته‌اش داشته است. وضعیت هرویه میلیچ هم اصلا امیدوارکننده نیست. او به گفته خودش بعد از تغییر محل زندگی از هتل استقلال به خاطر اسباب‌کشی دچار مصدومیت شده است! خبرهایی که این روزها در باشگاه استقلال به گوش می‌رسند آنقدر فانتزی هستند که اصلا نمی‌شود باورشان کرد. با این حال این خبرهای عجیب در عین ناباوری، واقعیت دارند!

این مربی عصبانی

همه مهره‌های استقلال پذیرفته‌اند که فرهاد مجیدی را هرگز تا این حد عصبانی ندیده بودند. به نظر می‌رسد خشم فرهاد، به یک دوراهی برای این مربی منجر می‌شود. یا او بار دیگر عطای کار کردن در استقلال را به لقایش می‌بخشد و تیم را ترک می‌کند، یا اینکه می‌ماند و این بار به هر قیمتی تیم دلخواهش را می‌سازد. شاید تغییر دولت و عوض شدن مدیران میانی وزارت ورزش، یک اتفاق امیدوارکننده برای این مربی باشد. واضح است که او دیگر نمی‌تواند با این مدیرها به کار در استقلال ادامه بدهد.

کابوس شایان برای ژنرال

امیر قلعه‌نویی فصل گذشته، اصلا روزهای خوبی را مقابل استقلال سپری نکرد. او در دیدار رفت با آبی‌ها، برد را در آخرین ثانیه‌ها از دست داد و در نیم‌فصل دوم، ظرف چند روز دو بار به فرهاد مجیدی باخت. از آخرین پیروزی این مربی روبه‌روی استقلال، زمان زیادی سپری شده است. حالا که پای سهمیه آسیا نیز وسط است، قلعه‌نویی به هر قیمتی می‌خواهد برنده این نبرد باشد. از یاد نبرید که فصل گذشته هم آن دو شکست تلخ روبه‌روی استقلال، در نهایت شانس رسیدن به سهمیه آسیا را از این مربی گرفت.