آریا طاری

 

هفته اول از مرحله گروهی جام ملت‌ها به پایان رسیده و حالا شناختی تقریبی از بعضی تیم‌ها و نفرات وجود دارد. در هفته اول، بعضی از مسابقه‌ها قابل پیش‌بینی بوده‌اند و نتیجه چند بازی دیگر، هواداران فوتبال را شگفت‌زده کرده است. این مرحله، چند چهره شاخص هم داشته که بیشتر از دیگران سروصدا به راه انداخته‌اند و در کانون توجه بوده‌اند. در این گزارش، با این چهره‌ها آشنا خواهیم شد.

این مانچینی خوش‌تیپ

سرمربی تیم ملی ایتالیا، اولین چهره‌ای بود که در این دوره از جام ملت‌ها حسابی به چشم آمد. مانچو با تیپ خاصی که در مسابقه ایتالیا و ترکیه داشت، بدون تردید خوش‌پوش‌ترین مربی هفته اول جام ملت‌ها به شمار می‌رفت. او در انتخاب رنگ‌ها، از کت و شلوار معروف انزو بیرزوت الهام گرفته بود. مردی که توانست در سال 1982 ایتالیا را قهرمان جام جهانی کند. از آن‌جایی که ایتالیایی‌ها روی لباس‌های‌شان خیلی حساس هستند و گاهی حتی اعتقاداتی خرافی نسبت به این لباس‌ها دارند، بعید نیست مانچو تا پایان جام با همین استایل ظاهر شود.

لوکاس؛ یک شب شگفت‌انگیز

قبل از سنگربان فنلاند، فقط دو گلر در تاریخ یورو وجود داشتند که توانسته بودند در اولین تجربه حضورشان در این جام پنالتی بگیرند. لوکاس هرادتسکی تبدیل به سومین سنگربانی شد که این کار بزرگ را انجام می‌دهد. اولین حضور تاریخ فنلاند در جام ملت‌ها، با یک نمایش استثنایی از سوی این سنگربان همراه شد. ستاره‌ای که با 6 سیو کلیدی و البته مهار یک پنالتی، نمایشی بی‌نقص را مقابل دانمارکی‌ها ارائه کرد.

کریستین، تراژدی و معجزه

شاید تا سال‌ها بعد هم، ماجرای ایست قلبی ناگهانی کریستین اریکسن به عنوان مهم‌ترین خاطره یورو 2020 به یاد آورده شود. ستاره دانمارکی‌ها به ناگهانی‌ترین شکل ممکن دچار حمله قلبی شد و به جای نبرد با فنلاند، نبردی را میان مرگ و زندگی آغاز کرد. خوشبختانه با اقدام سریع داور، ستاره‌های دو تیم و کادر پزشکی، اریکسن به موقع احیا شد و مرگ را شکست داد اما بعید است که او با چنین تجربه‌ای دیگر بتواند در این سطح فوتبال بازی کند. کریستین فعلا شرایط پایداری دارد و در یک پیام اینستاگرامی اعلام کرده است که در ادامه جام به تشویق هم‌تیمی‌هایش در تیم ملی دانمارک خواهد پرداخت.

کالوین، آقای صددرصدی

یکی از مهم‌ترین پدیده‌های این دور از یورو، ستاره خط میانی انگلیس بود. هافبک لیدزیونایتد در نهمین تجربه ملی، آنقدر دقیق ظاهر شد که انگار 90 بازی ملی را پشت سر گذاشته است. کالوین فیلیپس نیمه اول نبرد با کرواسی را با صددرصد پاس سالم سپری کرد و در نیمه دوم هم، فوق‌العاده نشان داد. یک پاس گل برای رحیم استرلینگ، فیلیپس را به بهترین بازیکن این جدال تبدیل کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که گرت ساوت گیت به خاطر انتخاب ترکیبی غیرمنتظره روبه‌روی کرواسی، به شدت با فشار انتقادها روبه‌رو شده بود.

آرنی، صدای اعتراض

عجیب‌ترین شادی گل یورو تا اینجا، به مهاجم نیمکت‌نشین اتریش اختصاص داشته است. مارکو آرناتوویچ پس از به ثمر رساندن گل، رفتار عجیبی داشت و هم‌تیمی‌ها تلاش کردند تا او را متوقف کنند. از آن‌جایی که آرناتوویچ اصالتا صربستانی است و بین صرب‌ها و مقدونیه‌ای‌ها ریشه‌هایی از نزاع وجود دارد، حرکات مارکو به نژادپرستی تعبیر شده است. او البته رسما عذرخواهی کرده اما فدراسیون فوتبال مقدونیه شمالی، به خاطر این حرکات به یوفا شکایت کرده است. بدون شک اگر ای.اف.سی بود، تا همین حالا هم آرناتوویچ را 6 ماه محروم می‌کرد!

دنزل، پدیده‌ای که کشف شد

یکی از تماشایی‌ترین نبردهای جام تا امروز، برخورد هلند و اوکراین بود. مسابقه‌ای که در آن شاگردان دی‌بوئر به سختی از پس شاگردان شوچنکو گذشتند. پدیده این نبرد بدون شک، دنزل دامفرایز بود. ستاره جوانی که گل سوم تیمش را در حساس‌ترین لحظات وارد دروازه حریف کرد تا هلند از کابوس روبه‌رو شدن با یک کام‌بک از سوی اوکراین مسابقه را به پایان نرساند.

پاتریک، هوش سرشار

خاص‌ترین گل جام تا اینجا را هم پاتریک شیک به ثمر رسانده است. فوتبالیستی که موفق شد از میانه میدان دروازه اسکاتلند را باز کند. این بیشترین فاصله یک گل از جام ملت‌های 1980 به بعد بوده است. جالب است بدانید که پاتریک شیک این فصل 9 گل در بوندس‌لیگا به ثمر رسانده اما همه این 9 گل از درون محوطه جریمه زده شده‌اند. پاتریک روبه‌روی اسکاتلند، دست به یک کار تاریخی زده است.

شزنی، کابوس تکراری

برای شروع یک دوره از جام ملت‌ها، هیچ بازیکنی بدتر و نامطمئن‌تر از وویچک شزنی نیست. بازیکنی که در دیدار اول تیمش در یورو 2012 اخراج شد، در مسابقه اول تیمش در یورو 2016 مصدومیت را تجربه کرد و حالا در اولین مسابقه تیمش در یورو 2020 گل به خودی زد! شزنی اولین گلر تاریخ است که در جام ملت‌ها گل به خودی می‌زند.

پدری، از لاس پالماس تا تیم ملی

فوتبالیست محبوب رونالد کومان و حالا لوئیس انریکه، واقعا بازیکنی عجیبی است. هیچ بازیکنی در سراسر قاره اروپا نتوانسته در یک سال گذشته به اندازه پدری پیشرفت کند. او سال قبل درست همین موقع، آخرین بازی‌اش را برای لاس پالماس انجام داد و حالا پس از سپری کردن یک فصل کامل و موفق در بارسا، ستاره ثابت تیم ملی اسپانیا در اولین مسابقه یورو بوده است!