جودوی ایران که مدت‌هاست درگیر پرونده تعلیق خود است، با رایی مواجه شد که با اتفاقات اخیر اصلا انتظارش را نداشت. کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو در رای جدید خود، جودوی ایران را به مدت چهار سال (از سپتامبر ۲۰۱۹ تا سپتامبر ۲۰۲۳) از حضور در تمامی رویدادهای بین‌المللی به دلیل عدم رویارویی جودوکاران ایران مقابل حریفانی از رژیم اشغالگر قدس محروم کرد. این رای در حالی صادر شده است که پیش از این جودوی ایران به صورت نامحدود از حضور در میادین بین‌المللی محروم شده بود اما دادگاه CAS پس از یک سال و نیم، این رای را باطل کرد و پرونده را به فدراسیون جهانی ارجاع داد. در این مدت تیم ملی جودوی ایران با مجوز کنفدراسیون آسیا توانست در مسابقات قهرمانی آسیا هم شرکت کند. اتفاقی که بسیاری از علاقمندان و البته مسئولان را امیدوار کرد که سرانجام خوبی در این پرونده در انتظار جودو باشد.

حالا اما اینکه چطور فدراسیون جهانی پس از گذشت دو ماه از قهرمانی آسیا چنین رایی را صادر کرده، ابهامات بسیاری دارد. چراکه دادگاه CAS پس از اینکه پرونده را به فدراسیون جهانی محول کرد، دست روی این نکته گذاشت که در اساسنامه فدراسیون جهانی قانونی وجود ندارد که طبق آن، این نهاد بتواند فدراسیونی را محروم کند. حالا نکته اینجاست که اگر فدراسیون جهانی در این چند وقت اخیر بعد از قهرمانی آسیا چنین قانونی را به اساسنامه خود اضافه کرده باشد، طبیعتا نمی‌تواند برای اتفاقی که حدود دو سال پیش رقم خورده، حکم صادر کند. به عبارتی پس از تصویب این قانون، اگر جودوی ایران در مسابقات آینده از حضور برابر نمایندگان رژیم صهیونیستی ممانعت بورزد، فدراسیون جهانی می‌تواند برای محرومیت اقدام کند. از طرفی جودوی ایران با وجود یک سال و نیم تعلیق، توانست در قهرمانی آسیا توسط محمد محمدی‌بریمانلو به سهمیه المپیک هم دست پیدا کند. بعد از این اتفاق خیلی زود برنامه‌ریزی‌ها برای حضور بریمانلو در مسابقات مختلف برای حفظ رنکینگ آغاز شد اما حالا با این رای، مشخص نیست که چه سرنوشتی در انتظار جودوکار المپیکی ایران خواهد بود. البته قرار داشتن بریمانلو در فهرست المپیکی‌ها ممکن است پای کمیته بین‌المللی المپیک به ماجرا را هم باز کند.

طبق مقررات بین‌المللی، فدراسیون ایران ظرف 21 روز از تاریخ وصول این رای، فرصت دارد اعتراض خود را نسبت به رای محرومیت چهارساله نزد دیوان داوری ورزش ثبت کند. شنیده می‌شود با توجه به اینکه بریمانلو برای حفظ سهمیه المپیک باید با حضور در مسابقات مختلف رنکینگش را حفظ کند و زمان زیادی هم تا المپیک باقی نمانده، فدراسیون جودوی ایران به زودی به این رای اعتراض می‌کند. در همین راستا آرش میراسماعیلی رییس فدراسیون جودو اعلام کرده است که جلسه‌ای با حضور وزیر ورزش، رئیس کمیته ملی المپیک و وکلای پرونده برگزار می‌شود تا ابعاد مختلف پرونده را مورد بررسی قرار دهند.

از سوی دیگر اما اگر این محرومیت به قوت خود باقی بماند، ضربه سنگینی به جودوی ایران وارد می‌شود. درست است که بخش عمده یک سال و نیم گذشته با کرونا مواجه شد و ورزش جهان رو به تعطیلی رفت، اما حالا مسابقات در حال برگزار شدن است و با ماندگار شدن این محرومیت، جودو مسابقات مهمی را از جمله المپیک، قهرمانی نوجوانان و جوانان جهان، قهرمانی جهان بزرگسالان و همین‌طور قهرمانی آسیا را از دست می‌دهد. طبیعتا وقتی خبری از مسابقه و تیم ملی نباشد، استقبال از این رشته هم به حداقل می‌رسد و مشکلات بسیاری را برای آینده این رشته ایجاد می‌کند. حال باید منتظر ماند و دید که فدراسیون ایران می‌تواند با اعتراض خود به این رای، اتفاقات خوبی را رقم بزند یا نه.