آریا طاری

تصویر چند خبرنگار دوربین به دست در ویدئوی صفحه اینستاگرام ژوزه مورینیو، خبر برکناری او از نیمکت تاتنهام را رسمی کرد. او در اولین و تنها واکنش به این خبر، از خبرنگارهای سمجی که در اطراف محل زندگی‌اش جمع شده بودند، فیلم گرفت تا به شوخی و جدی از زندگی بدون داشتن حریم خصوصی گلایه کند. خیلی زود آقای خاص تصویری خاطره‌انگیز از قهرمانی‌اش با رئال مادرید در سال 2011 منتشر کرد. کنایه‌‌آمیز است، نه؟ اینکه مربی دست‌نیافتنی آن روزهای رئال مادرید، حالا حتی در باشگاهی مثل اسپرز دوام نمی‌آورد.

ملحق‌شدن ژوزه به پروژه تاتنهام، هواداران این باشگاه را به شدت هیجان‌زده کرده بود. بدون هیچ شکی، او «خاص‌ترین» مربی همه ادوار این باشگاه به شمار می‌رفت. یک مربی بزرگ با سابقه دو قهرمانی در لیگ قهرمانان، به باشگاهی اضافه شد که هرگز نتوانسته بود در همه تاریخش لیگ قهرمانان را فتح کند. پروفایل مورینیو برای چنین تیمی، بزرگ به نظر می‌رسید اما همه می‌دانستند که این مربی، در سراشیبی قرار دارد. که اگر این‌طور نبود، او هرگز حاضر نمی‌شد در چنین باشگاهی کار کند. آقای خاص با یک دستمزد قابل توجه، جانشین پوچتینو شد. سرمربی محبوبی که توانست اسپرز را به فینال لیگ قهرمانان ببرد و در چند فصل متوالی، تیمی جذاب برای این باشگاه بسازد. با این حال در دوران پوچ، حتی یک جام هم برای این تیم به دست نیامد. وظیفه ژوزه از همان ابتدا، روشن به نظر می‌رسید.

 او مسئول برقراری آشتی بین تاتنهام و جام‌های قهرمانی بود اما در فاصله فقط چند روز با فینال جام اتحادیه، شغلش را از دست داد. مشکلات تاتنهام با مورینیو، در فصل گذشته هم واضح به نظر می‌رسیدند. او به زوج سون و هری کین، آزادی عمل زیادی داد و کمک کرد تا آنها را به بهترین فرم دوران فوتبال‌شان برساند. با این حال خبر برکناری این مربی، حداقل برای یکی از شاگردان او خبر فوق‌العاده‌ای است. دله علی که در دوران ژوزه به نیمکت دوخته شده بود، حالا دوباره می‌تواند در تاتنهام نفس بکشد. تیم ژوزه فصل گذشته، نتوانست سهمیه لیگ قهرمانان را تصاحب کند. این اولین شکست برای مورینیو محسوب می‌شد.

ناکامی در جام‌های حذفی، اوضاع را بدتر کرد. این تیم در لیگ قهرمانان هم به راحتی مقابل لایپزیش شکست خورد. اواسط فصل گذشته اما بحران مصدومیت‌ها این تیم را آزار داد. مصدومیت هری کین و کمی بعد سون، موجب شد که این تیم با ترکیبی ناقص روبه‌روی رقبا قرار بگیرد. در این فصل اما اوضاع کاملا متفاوت بود. اسپرز یکی از شلوغ‌ترین پنجره‌های نقل و انتقالاتی ممکن را سپری کرد. آنها جو رادون، مت دوهرتی و سرخیو رگیلون را برای دفاع، توماس هویبیرگ را برای خط هافبک و گرت بیل و کارلوس وینیسیوس را برای خط حمله به خدمت گرفتند. با چنین ترکیبی، انتظار می‌رفت سفیدها حتی مدعی قهرمانی باشند اما این تیم حالا در بین 6 تیم بالای جدول لیگ برتر هم دیده نمی‌شود. تاتنهام با منطقه صعود به لیگ قهرمانان فاصله گرفته، از جام حذفی کنار رفته و در یورولیگ شکست دردناکی را روبه‌روی دیناموزاگرب پشت سر گذاشته است. شکستی که شاید عملا همان شب کار ژوزه را در این  باشگاه تمام کرد.

می‌شود از «اما و اگر»ها حرف زد. از اینکه اگر هری و سون در فصل گذشته آسیب نمی‌دیدند، اوضاع کمی بهتر پیش می‌رفت. از اینکه اگر بحران کرونا از راه نمی‌رسید، اسپرز به کمک هوادارانش نتایج بهتری می‌گرفت. مشکل ژوزه اما فراتر از این اما و اگرها به نظر می‌رسد. باید پذیرفت که دوران طلایی این مربی، حداقل در لیگ برتر دیگر تمام شده و او باید به یک مقصد جدید برای خودش فکر کند. یک لیگ ضعیف‌تر و یا حتی یک تیم ملی، شاید مورینیو را به سال‌های طلایی گذشته برگرداند. او در چهار تجربه باشگاهی اخیرش، دائما اخراج شد اما این اولین بار است که یک باشگاه را بدون بردن حتی یک جام ترک می‌کند. باشگاه حتی صبر نکرد تا نتیجه مورینیو و تیمش را در فینال جام اتحادیه ببیند. ظاهرا دنی لوی و گروه مدیریتی اسپرز اعتقاد داشتند تیم با این مربی در دیدار نهایی با سیتی به جایی نخواهد رسید. آنها حکم برکناری ژوزه را با وجود تعهد به پرداخت غرامت 30 میلیون پوندی امضا کردند تا این مربی دیگر بخشی از پروژه سفیدهای شمال لندن نباشد.

داستان انتخاب جانشین برای مورینیو هم، داستان جالبی به نظر می‌رسد. باشگاه به سراغ یک مربی موقت رفته و «رایان میسون» را برای این کار انتخاب کرده است. میسون در 29 سالگی، جوان‌ترین مربی تاریخ لیگ برتر به شمار می‌رود. ستاره‌ای که در جوانی به خاطر مصدومیت شدید از ناحیه سر و چند آسیب‌دیدگی دیگر، ناچار به وداع زودهنگام با فوتبال شد. سرنوشت جالب میسون، حالا به یک بخش جالب دیگر رسیده است.

رایان در سال 2018 به عنوان یکی از اعضای فنی باشگاه تاتنهام انتخاب شد و مدتی به عنوان سرمربی تیم زیر 19 سال باشگاه فعالیت کرد. او مسئول توسعه ستاره‌های جوان تاتنهام بود و حالا تا پایان فصل، پست سرمربیگری باشگاه را پذیرفت. اگر رایان در این پست موفق باشد، لیگ برتر یکی از متفاوت‌ترین سرمربی‌های تمام تاریخش را خواهد شناخت.