آریا طاری

آنفیلد و سیگنال ایدونا پارک، دو استادیوم فوق‌العاده مهم در فوتبال اروپا هستند. ورزشگاه‌هایی که در آنها رقم زدن هیچ معجزه‌ای دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. با این حال بخش بسیار زیادی از اهمیت این استادیوم‌ها به حضور تماشاگرها بستگی دارد و بدون حضور جماعت شیفته لیورپول و دورتموند، از جذابیت این ورزشگاه‌ها کاسته خواهد شد. با این حال هر دو باشگاه امشب در جست‌وجوی «بازگشت» و شکست دیدار رفت هستند تا بتوانند راه‌شان را به طرف مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان هموار کنند.

اپیزود اول: جنگ پس از جنگ

وقتی مسابقه رفت رئال و لیورپول به پایان رسید، ظاهرا همه چیز بین دو باشگاه احترام‌آمیز بود اما مصاحبه کلوپ در مورد ورزشگاه دی‌استفانو، اوضاع را کمی تغییر داد. بلافاصله خیلی از رئالی‌ها واکنش تندی به این صحبت‌ها نشان دادند و تنش‌هایی بین دو باشگاه شکل گرفت. حالا انتظار می‌رود این تنش‌ها خودشان را در بازی برگشت نشان بدهند. پس از آن نبرد، مادریدی‌ها در ال‌کلاسیکو توانستند رقیب سنتی‌شان را شکست بدهند و برای 24 ساعت به صدر جدول لالیگا برسند. لیورپول هم به سختی روبه‌روی استون ویلا به برتری رسید تا شانس خوبی برای قرار گرفتن در جمع چهار تیم برتر لیگ انگلیس و رسیدن به سهمیه لیگ قهرمانان داشته باشد. درست همانند دیدار رفت، هر دو تیم مهره‌های غایب پرشماری برای این نبرد دارند. رئالی‌ها پس از خبر مصدومیت سرخیو راموس، حالا باید ابتلای کاپیتان‌شان به ویروس کرونا را نیز تحمل کنند. فصل برای لوکاس واسکز هم رسما به پایان رسیده و از این پس اودریوزولا باید در سمت راست خط دفاعی این تیم به میدان برود. بازیکنی که روبه‌روی بارسا اصلا مطمئن نشان نداد. زوج میلیتائو و ناچو نیز همچنان گزینه‌های اصلی زیزو برای خط هافبک هستند. لیورپول برای صعود از این مرحله، به زدن دو گل نیاز دارد اما گل نخوردن از خط حمله آماده رئال مادرید برای این تیم بسیار سخت به نظر می‌رسد.

در 13 تجربه قبلی شکست در دیدار رفت با دو اختلاف گل، لیورپول تنها دو بار توانسته در دیدار برگشت صعود کند. مشهورترین نمونه این اتفاق دو سال قبل روبه‌روی بارسلونا در ورزشگاه خانگی قرمزها رقم خورد. رئال مادرید در 16 تجربه اخیر بردن بازی رفت لیگ قهرمانان با اختلاف دو گل، 15 بار صعود کرده و فقط یک بار نتوانسته خودش را به مرحله بعدی برساند. لیورپول پس از پیروزی در سه مسابقه اول اروپایی‌اش با رئال مادرید، حالا در چهار بازی متوالی روبه‌روی این تیم شکست خورده است. لیورپول در لیگ قهرمانان تنها 11 بار در آنفیلد بازنده بوده و پنج باخت این تیم در خانه روبه‌روی تیم‌های اسپانیایی شکل گرفته است. روی کاغذ، اوضاع برای رئال بسیار مطلوب‌تر به نظر می‌رسد اما اگر یک تیم در اروپا متخصص بازگشت در خانه باشد، آن تیم لیورپول است. تیمی که قبلا نشان داده که از روحیه قابل توجهی برخوردار است و می‌تواند در آن واحد، ورق بازی‌های بزرگ را به سود خودش برگرداند.

اپیزود دوم: بیدار شو ارلینگ!

در مسابقه رفت سیتی و دورتموند آن‌چه بیشتر از هر چیزی جلب توجه کرد، نمایش دور از انتظار ارلینگ هالند بود. ستاره‌ای که به نظر می‌رسید به خوبی با تاکتیک‌های پپ گواردیولا مهار شده است. حالا همه منتظر هستند تا هالند در دیدار برگشت، خودی نشان بدهد و دورتموند را به صعود نزدیک کند. زردها با زدن تنها یک گل، می‌توانند خودشان را به مرحله بعدی برسانند اما روبه‌روی سیتی، کلین‌شیت‌ کردن فوق‌العاده دشوار خواهد بود. در مسابقه رفت، ماجراهای داوری نیز پرسروصدا شد. اشتباه بزرگ داور روی صحنه رقم خوردن گل سالم جود بلینگام، موجب اعتراض‌های زیادی به عملکرد داور شد و در نهایت این سیتی بود که با گل دقایق آخری فیل فودن، حریف را شکست داد. با این حال گلی که دورتموندی‌ها در استادیوم اتحاد به ثمر رسانده‌اند، می‌تواند برگ برنده‌ای برای این تیم در دیدار برگشت باشد. همه می‌دانند که بردن لیگ قهرمانان چقدر برای پپ گواردیولا اهمیت دارد. او در دو فصل گذشته با سیتی در همین مرحله حذف شده و دست به هر کاری می‌زند تا از این طلسم عبور کند.

شکست در دیدار رفت برای دورتموند معمولا تجربه خوشایندی نیست. آنها در هفت تجربه گذشته‌ای که دیدار رفت لیگ قهرمانان را واگذار کرده‌اند، 6 بار در نهایت حذف شده‌اند. درست در نقطه مقابل، منچسترسیتی در 13 تجربه از 15 تجربه‌ای که در آنها دیدار رفت لیگ قهرمانان را برده، در نهایت موفق شده جواز حضور در مرحله بعدی را به دست بیاورد. دورتموند تا امروز در همه تاریخش فقط یک بار در خانه میزبان سیتی بوده و این تیم را با نتیجه یک بر صفر شکست داده است. نتیجه‌ای که اگر در مسابقه امروز تکرار شود، سیتیزن‌ها را به مرحله بعدی خواهد فرستاد. با این حال دورتموند در دو دیدار خانگی اخیرش با تیم‌های انگلیسی، بازنده بوده و این موضوع برای این تیم نگران‌کننده به نظر می‌رسد. با استعداد انفرادی ستاره‌های جوان دورتموند یا نقشه‌های تاکتیکی پپ، باید منتظر ماند و برنده این مسابقه بزرگ و حساس را در زمین پیدا کرد.