روز گذشته، تیم ملی کشتی آزاد توانست در مسابقات گزینشی المپیک قاره آسیا، به سهمیه باقی‌مانده‌اش برسد تا ترکیب آزادکاران در المپیک کامل شود. با کامل شدن این سهمیه‌ها حالا غلامرضا محمدی، سرمربی تیم و همکارانش می‌توانند تمام تمرکز و انرژی خود را برای موفقیت در المپیک و ایستادن روی سکوی این مسابقات خرج کنند.

آزادکاران ایران در سال 2019 طی مسابقات قهرمانی جهان که به میزبانی نورسلطان قزاقستان برگزار شد توانستند دو سهمیه در اوزان ۵۷ کیلوگرم و ۸۶ کیلوگرم توسط رضا اطری و حسن یزدانی به دست بیاورند. مدتی بعد اما با مثبت شدن تست دوپینگ دو کشتی‌گیر ازبکستان و سوریه، سهمیه وزن 125 کیلوگرم به یداله محبی رسید. حالا هم امیرمحمد یزدانی، یونس امامی و محمدحسین محمدیان پاسخ اعتمادی که به آنها شده بود را با سهمیه دادند و ترکیب تیم را کامل کردند.

امیرمحمد یزدانی که یکی از کسانی بود که در جهانی 2019 نتوانسته بود سهمیه بگیرد، این بار حسابی پر قدرت ظاهر شد و با وجود اینکه پیش‌بینی می‌شد کارش گره بخورد، توانست رقبایش را با اقتدار شکست دهد. او در دور اول استراحت کرد و با دو پیروزی 10 بر صفر برابر «محمد عبدالکریم» از کویت و «حاجی محمدعلی» از بحرین ضمن صعود به فینال، سهمیه المپیک را بدون دادن هیچ امتیازی کسب کند.  همچنین یونس امامی در وزن 74 کیلوگرم نیز برای رسیدن به فینال فرصت امتیاز گرفتن را به رقبا نداد. او ابتدا 10 بر صفر «علی موحامت اووزمیرادوف» از ترکمنستان را برد، سپس 11 بر صفر «منگ حجی جان» از چین را شکست داد و درنهایت با تحمیل شکست 10 بر صفر به «مان» هندی به فینال رسید و سهمیه را گرفت. در نهایت محمدحسین محمدیان در 97 کیلوگرم وارد تشک شد و مهر خود را روی ششمین سهمیه کشتی آزاد زد.

گام اول را محکم برداشت و با تحمیل شکست 11 بر صفر به «نائویا آکاگوما» از ژاپن به دور بعد رفت. او در دومین مسابقه 15 بر چهار «ضیا موحامت صفراف» از ترکمنستان را شکست داد و به نیمه‌نهایی رسید. محمدیان در این مرحله در کم‌تر از یک دقیقه «ساتیوارت کادیان» حریف هندی خود را 10 بر صفر مغلوب کرد تا خیلی زود با رسیدن به فینال پرونده کسب سهمیه را ببندد.

حالا در شرایطی که محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی باید برای کسب تک سهمیه باقی‌مانده در 87 کیلوگرم و حضور در مسابقات جهانی صوفیه برنامه‌ریزی کند، محمدی یک نفس راحت می‌کشد و برنامه‌هایش برای حضوری موفق در توکیو را آغاز می‌کند.

هرچند ناگفته نماند کشتی‌گیران چه در آزاد و چه در فرنگی هنوز یک مرحله دیگر تا المپیک را پیش رو دارند. آنها برای اینکه دوبنده تیم ملی را در توکیو بپوشند باید در مسابقات انتخابی شرکت کنند. چراکه کشتی جزو آن دست رشته‌هایی است که سهمیه‌ها نه به شخص بلکه به کشور تعلق می‌گیرد و کسب سهمیه به معنی حضور قطعی در المپیک نیست. در این شرایط و با وجود مدعی‌های بسیاری که کشتی ایران دارد، فدراسیون کشتی که مدتی پیش طرح چرخه انتخابی تیم ملی را نیز به تصویب رساند که البته با شیوع کرونا نتوانست اجرایی‌اش کند، فیلتر انتخابی را برای مشخص شدن ترکیب نهایی تیم ملی قرار داده تا ضمن رعایت عدالت، بهترین گزینه‌ها برای این رویداد مهم انتخاب شوند. در هر حال کشتی الان 11 سهمیه دارد و باید دید که چند نفر از دوبنده‌شانی که سهمیه گرفته‌اند، خود را در ترکیب تیم نگه می‌دارند.

از سوی دیگر علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی که همیشه گلایه‌هایی بابت حمایت‌های مالی دارد، پس از مسجل شدن سه سهمیه کشتی آزاد بار دیگر گلایه‌هایش را مطرح کرد. او این بار جدی‌تر و محکم‌تر از همیشه هشدار داد که با این شرایط نباید انتظاری از کشتی در المپیک داشت.