آریا رهنورد

 دومین هفته از نیم‌فصل دوم لیگ برتر امروز در حالی آغاز می‌شود که پرسپولیسی‌ها همچنان دودستی به صدر جدول لیگ چسبیده‌اند. این تیم در حالی به آبادان سفر کرده که در 10 سال گذشته، هفت جدال لیگ برتری را با این تیم پشت سر گذاشته است. رسیدن به چهار پیروزی، دو شکست و یک تساوی، نشان می‌دهد که آبادانی‌ها میزبان چندان بی‌رحمی برای پرسپولیس نبوده‌اند. قرمزها در این یک دهه، فقط دو بار در آبادان شکست خورده‌اند و در مجموع عملکرد قابل قبولی را روبه‌روی این تیم، پشت سر گذاشته‌اند. آنها در جدال نیم‌فصل اول لیگ برتر نیز نفت آبادان را شکست دادند و حالا بعد از باز شدن پنجره نقل و انتقالات، به دنبال دبل کردن روبه‌روی این حریف هستند.

رستگاری با احمدنور

فصل گذشته فقط چند هفته از حضور یحیی گل‌محمدی روی نیمکت پرسپولیس گذشته بود که آنها در آبادان روبه‌روی نفت قرار گرفتند. آن مسابقه فقط یک گل داشت و آن گل توسط احمد نوراللهی به ثمر رسید. پرسپولیس با آن گل، همه سه امتیاز جدال با نفت را تصاحب کرد و هفتمین برد متوالی‌اش را در لیگ برتر به دست آورد. جدال فصل گذشته با نفت در آبادان، چهارمین کلین‌شیت پیاپی پرسپولیسی‌ها را نیز در لیگ برتر رقم زد.

تساوی جهانی

تجربه سفر پرسپولیس به آبادان در لیگ هجدهم، به یک بازی پربرخورد و جذاب ختم شد. مسابقه‌ای که در مجموع هفت کارت زرد داشت. میلاد جهانی در نیمه اول، دروازه تیم برانکو را باز کرد اما در نیمه دوم، این علی علیپور بود که کار را به تساوی کشاند تا نفت، همه امتیازهای این دیدار خانگی را به دست نیاورد. پرسپولیس با آن نتیجه در لیگ هجدهم، وارد یک بحران موقت شد. چراکه این سومین تساوی پیاپی آنها در لیگ برتر به شمار می‌رفت. با این حال آنها دوباره ریتم‌شان را به دست آوردند و در نهایت هم قهرمانی آن فصل را تصاحب کردند.

فتح برزیل

در لیگ هفدهم، پرسپولیس برای بردن نفت در آبادان اصلا به زحمت نیفتاد. آنها با یک نمایش کاملا برتر، حریف‌شان را آچمز کردند. ورزشگاه تختی در روز برگزاری این جدال، 13 هزار تماشاگر داشت. بازی با گل زودهنگام فرشاد احمدزاده از همان ابتدا به سود پرسپولیسی‌ها رقم خورد. در ادامه هم علی علیپور موفق شد دو گل دیگر برای تیمش به ثمر برساند تا شکست سنگین نفت در خانه رقم بخورد. در پایان آن فصل از لیگ برتر، پرسپولیس به قهرمانی رسید و نفت آبادان در رده هشتم جدول رده‌بندی لیگ قرار گرفت.

بردند و ماندند

در لیگ برتر شانزدهم، اوضاع در آبادان برای پرسپولیسی‌ها اصلا خوب پیش نرفت. آنها در آن فصل فقط چهار بار شکست خوردند و یکی از آن چهار شکست در آبادان اتفاق افتاد. بازی تا اواخر نیمه اول با نتیجه مساوی دنبال می‌شد اما ضربه سر عبدا...زاده، شرایط را به سود نفتی‌ها تغییر داد. آنها با همان یک گل برنده مسابقه شدند. این برد برای تیمی که در کورس بقا قرار داشت، فوق‌العاده ارزشمند به نظر می‌رسید. شکست دادن قهرمان لیگ، نقش بسیار مهمی در ماندن نفت در رقابت‌های لیگ برتر داشت. تیمی که فصل خوبی را سپری نمی‌کرد اما یک برد عالی را جشن گرفت.

پیروزی پرتغالی

اولین تجربه کاری مانوئل ژوزه روی نیمکت پرسپولیس، در آبادان اتفاق افتاد. این اولین مسابقه جلال حسینی برای قرمزها بود و جالب اینجاست که سیدجلال در آن نبرد، بازوبند کاپیتانی تیم را نیز بر بازو داشت. تنها گل این نبرد در دقیقه 89 توسط جواد کاظمیان به ثمر رسید. سرخ‌ها با این برد سه امتیازی، شروع خوبی را در لیگ برای خودشان رقم زدند اما تا هفته دهم لیگ برتر، حتی در یک مسابقه هم برنده نشدند. نفت در پایان آن فصل، از لیگ برتر سقوط کرد و در سه فصل متوالی، دیگر بخشی از رقابت‌های لیگ برتر نبود.

پیراهن فونیکه

یکی از تلخ‌ترین خاطرات پرسپولیسی‌ها از همه ادوار لیگ برتر، به دیدار با نفت آبادان در لیگ برتر یازدهم برمی‌گردد. جایی که فونیکه سی یک تنه سرخ‌ها را به آتش کشید. فونیکه سی یکی از معدود مهاجمان تاریخ لیگ برتر به شمار می‌رود که توانسته در یک مسابقه روبه‌روی پرسپولیسی‌ها هت‌تریک کند. آن هم در شرایطی که ستاره‌ای مثل علی کریمی در عضویت پرسپولیس بوده است. قرمزها در آن نبرد با نتیجه چهار بر دو به نفت آبادان باختند. پس از پایان بازی هم علی کریمی در اوج عصبانیت از میثاق معمارزاده خواست تا پیراهن فونیکه سی را به یادگار داشته باشد!

نجات به سبک غلامرضا

بازی در آبادان در لیگ برتر دهم، برای پرسپولیسی‌ها خوش‌یمن به نظر می‌رسید. آنها در هفته چهارم لیگ برتر با نفت روبه‌رو شدند و توانستند با گل غلامرضا رضایی، این حریف را از پیش رو بردارند. پرسپولیس با این برد شرایط مطلوبی پیدا کرد و به رده سوم جدول رسید اما در مجموع آن فصل برای هواداران پرسپولیس اصلا پایان امیدوارکننده‌ای نداشت. در جدول نهایی لیگ دهم، پرسپولیس در رتبه چهارم قرار گرفت و نفت آبادان روی سکوی نهم ایستاد.