آریا رهنورد

لیگ برتر به محض شروع شدن، ماجراهای عجیب همیشگی را هم با خودش آورد. اولین هفته لیگ برتر بیستم، سکانس‌های خاص و عجیب کم نداشت. به نظر می‌رسد باید در انتظار یک مفصل پرماجرا برای فوتبال ایران باشیم. فصلی که ماجراهایش همیشه بهتر از نتایجش مورد توجه قرار می‌گیرند. از داستان لباس‌ تیم‌ها تا چند نتیجه نسبتا غیرمنتظره، برخی از ماجراهای این هفته را با هم مرور خواهیم کرد.

هفت بازی، 16 گل

آمار گل‌ها در هفته اول لیگ برتر اگر چه فاجعه‌بار نیست اما چندان امیدوارکننده هم به نظر نمی‌رسد. در هفت مسابقه این هفته لیگ برتر، مجموعا 16 توپ از خط دروازه‌ها عبور کرده‌اند. این هفته دو مسابقه هم با تساوی بدون گل به پایان رسیده‌اند. اینکه اصلا چرا این هفته از لیگ برتر به جای هشت مسابقه با هفت بازی دنبال شده، به خودی خود یک سوژه عجیب به نظر می‌رسد. این هفته دیدار تیم‌های نفت آبادان و پیکان در آبادان بدون هیچ توضیح خاصی لغو شد. ظاهرا در فوتبال ایران مرسوم نیست که مسئولان مربوطه در مورد هیچ موضوع خاصی زیاد توضیح بدهند و اساسا وقت‌شان را برای توضیح دادن صرف کنند!

افتضاح لباس‌ها

آن‌چه در این هفته از لیگ برتر بیشتر از هر چیز دیگری به چشم آمد، افتضاح تمام‌عیار لباس‌ها بود. در اراک کسانی که به مسابقه آلومینیوم و نساجی چشم دوخته بودند، ناگهان ورود تیم ملی ایتالیا به زمین را دیدند! ظاهرا مدیران باشگاه آلومینیوم به جای طراحی و تولید لباس برای تیم‌شان، از میدان منیریه برای باشگاه لباس تهیه کرده بودند. پرسپولیس‌ هم به عنوان قهرمان این سال‌های فوتبال ایران، لباسی با طراحی جدید نداشته و با همان کیت‌های آسیایی به زمین رفته است. استقلال هم در یک اتفاق تاریخی و بی‌سابقه حتی در لیگ‌های آماتور، بدون نام تولیدکننده لباس بازی کرده است. در حقیقت به نظر می‌رسد لباس استقلال یک جور لباس تمرینی از پیش آماده بوده که فقط نام اسپانسر را به روی آن زده‌اند و خبری از شرکت طراح لباس برای آبی‌ها نیست. از شعار هفته هم غافل نشویم. شاگردان ابراهیم صادقی این هفته با شعار «سایپا؛ دوست‌دار محیط زیست» به زمین رفتند. البته این موضوع کاملا هم درست است. پراید با نقشی که در حذف فیزیکی انسان‌ها دارد، در مجموع به محیط زیست خدمت می‌رساند!

گاندوها و فولادی‌ها

یکی دیگر از لحظه‌های فراموش‌نشدنی این هفته، دستپخت گزارشگر تلویزیون اصفهان بود. او خاص‌ترین جمله هفته را به شکل عجیبی ثبت و ضبط کرد. «گاندوهای اصفهانی با رحمان سری آیی در مقابل فولاد آسیایی با جواد لالیگایی!». این واقعا غیرمعمول‌‌ترین و باورنکردنی‌ترین توصیفی است که می‌توان در مورد یک مسابقه لیگ برتری به زبان آورد. به هر حال این مسابقه در نهایت با تساوی به پایان رسید و یک جنجال داوری بزرگ هم داشت. در حوالی دقیقه 97 بود که داور یک ضربه پنالتی به سود فولاد اعلام کرد و در صحنه‌های آهسته مشخص شد که این صحنه اصلا پنالتی نبوده است. این یکی از همان نبردهایی است که موجب می‌شود غیبت وی.ای.آر در فوتبال ایران بیشتر احساس شود.

کمال‌الکارت

این روزها هیچ اتفاقی نیست که کمال را از دریافت کارت‌های قرمز منصرف کند. او پس از دوران تعطیلات لیگ به خاطر کرونا، سه بار کارت قرمز گرفته و از این حیث در فوتبال ایران رکورددار محسوب می‌شود. کامیابی‌نیا با این روند هم تیم‌ ملی را از دست داده و هم رفته رفته از ترکیب اصلی پرسپولیس خارج می‌شود. او حالا این افتخار را به دست آورده که اولین اخراجی لیگ برتر هم لقب بگیرد. برای مدت زیادی این مصدومیت کتف بود که جای او را در ترکیب پرسپولیس خالی می‌گذاشت و حالا یک دلیل جدید برای غیبت این بازیکن پیدا شده است. فوتبالیستی که وقتی یک کارت زرد دریافت می‌کند، با شور و اشتیاق بیشتر به سراغ کارت‌های بعدی می‌رود.

انتقام به سبک امیر

امیرقلعه‌نویی و سپاهان خیلی زودتر از آن‌چه تصور می‌شد به هم رسیدند. در اولین هفته لیگ برتر بیستم، ژنرال به تیم سابقش برخورد کرد و انتقام فوق‌العاده سختی هم از این حریف گرفت. او در اولین گام لیگ جدید ضربه سختی به محرم نویدکیا زد و به او نشان داد که برای تبدیل شدن به یک مربی تمام‌عیار، هنوز کارهای زیادی در پیش خواهد داشت. امیر و گل‌گهر، فصل را به بهترین شکل ممکن آغاز کرده‌اند و به نظر می‌رسد تیم سیرجانی، یکی از غافلگیری‌های بزرگ این فصل لیگ خواهد بود.

پاگشای خوش‌یمن

برخلاف محرم نویدکیا، اولین تجربه لیگ برتری سیدمهدی رحمتی درخشان بود و تیم او خیلی زود به یکی از صدرنشین‌های لیگ برتر تبدیل شد. البته که نمی‌شود مربیگری رحمتی را تنها با همین یک مسابقه قضاوت کرد و نباید از یاد برد که تیم او در لیگ قهرمانان آسیا کاملا ناموفق نبوده است. با این حال این شروع خوب می‌تواند به یک نقطه عطف برای مشهدی‌ها تبدیل شود تا آماده شروع یک فصل جذاب و دلچسب شوند.